Schermschot #14

Klik op het plaatje en raad uit welke film het schermschot afkomstig is:



De andere kant van het knuppelaarschap

******************************************************

Uitleg van DE SCHERMSCHOTQUIZ: Een filmstill wordt gevangen met print-screen op de computer of via het analoge gat dat tussen tv en fotocamera gaapt. En u mag raden uit welke film de afbeelding komt of anderszins zinnig cinematisch commentaar leveren. Blijven goede antwoorden lang uit in het reactiepampier, dan kan de organisatie aanwijzingen geven. Na pakweg een jaar filmplaatjes raden (eind 2008), zal een prijs aan de beste Sargassale Schermschutter worden toegekend.

  1. 2

    Paul, u bedoelt die director’s cut, die vanwege het bloederige einde nog ‘Unhappy Feet’ heette, maar daarna is verhollywood naar een olijke animatie?
    Helaas maar geen sigaar.

  2. 7

    Het beeld komt langs in een stukje dat wezensvreemd is aan de rest van de film. Het is een visualisatie van een van de 5 beroepsgroepen (die in kijkdoosdecor langskomen), door de hoofdpersoon opgesomd om zijn eigen beroepskeuze te rechtvaardigen.

  3. 8

    Schermschot is “wezensvreemd aan de rest van de film”. Ja ik dacht al: een film die in zijn gehéél daarover gaat?, lijkt me sterk krek als het niet waar is. “De wondere wereld van Dick de Zeehondenknuppelaar” o.i.d. Ja, nee…aan die tip hebben we wat Mark. Not.

    Maar…flashbacks, knuppelaarschap?
    Moet komedie zijn. Jim Carrey op de bank van de shrink.

    Dumb & Dumber.
    Eternal Sunshine of the Spotless Mind
    The Mask.

  4. 10

    @Yevgeny,
    Jaja, gezien de absurrealistische elementen uit uw drie gokken, moet u toch nog wat wezensvreemder denken. Edoch niet zover dat het geen comedy is.

    De hint ligt ook meer in het stukje over de beroepsgroepen: Wie behartigt de belangen van de knuppelaar (etc)?

  5. 15

    Eerst de punten pakken

    There Will Be Blood
    La Vie en Rose”
    No Country for Old Men
    Michael Clayton
    Ratatouille
    No Country for Old Men
    The Counterfeiters
    Sweeney Todd
    Elizabeth, the golden Age
    Taxi to the Dark Side
    Freeheld
    The Bourne Ultimatum
    Atonement
    Once
    The Golden Compass
    The Bourne Ultimatum
    Le Mozart des Pickpockets
    Peter & the Wolf

  6. 18

    Laatst nog gezien met iemand van mijn debatvereniging. Prachtige stukjes sociale psychologie en argumentatietrucs zijn in de film verwerkt. Dat stuk waar hij zijn zoon laat zien hoe je je gelijk kan krijgen door smaken ijs te verdedigen is daar een prachtig voorbeeld van.

  7. 21

    @ Sogger & Crachat

    Hoho, Mark geeft die hint toch weg. Omdat kennelijk niemand op goede spoor is. Anders zitten we hier na Pasen nog. En moet je het gat in het gaas van het kippenkok maar dichtmaken. B.v. vanaf nu 3 x schieten max. als regel. Het sterft namelijk van de vossen. Hier.

    Oké, vergeet #15 dan maar volledig…kies ik uit 2, goed?: Michael Clayton (alleen vanwege “mental breakdown” collega en dus evt voorkomende illusiebeelden). Maar denk toch dat het The Golden Compass is (door mark uitgekozen, qua thema/ interesse):

    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Golden_Compass_(film)

    Ik verklaar en beloof:

    Nooit meer uit de heup een regen kogels te sproeien.
    Voortaan nog maar 1 kogel af te vuren.
    Het hete lood van die ene zal U echter direct dodelijk in het voorhoofd of hartstreek in het stof doen bijten.

    Jazeker.

  8. 22

    De hint was toch dat de nieuwste film van die regisseur pas een Oscar heeft gewonnen, dat betekent toch niet dat het schot ook uit die nieuwste film komt?

  9. 23

    Sogger, ik vond vooral de “merchants of death” erg sterk, met name de vergelijking over wie het grootste aantal slachtoffers had, de tabaksindustrie, wapens of alcohol….
    Ruim gewonnen door tabak trouwens.

  10. 24

    Ik denk trouwens dat Thank You for Smoking klopt. Regie door Jason Reitman die voor Juno een oscar voor screenplay won bij de afgelopen (2007!) oscar uitreiking.
    TATATATA
    toch?

  11. 25

    ROFFELDETROFFELDEDRUMDUMDUMSOLO
    Paul geeft het juiste antwoord en duidt de Oscarhint (die toch in februari 2008 waren ofbenniknougek?). Helaas, voor Paul had Sogger het goede antwoord al eerder gegeven: hij klokt af in 20h14.

  12. 27

    vond zelfs de irritatiefactor van het meisje goe meevallen.
    Cute, zeer cute.
    Goed om die Juno naast Amelie Poulin te zetten, en zo de VS vs EU verschillen te voelen.

  13. 28

    @Crachàt,
    Zeker en vast. Er was een lichte irritatie met haar pubermaniertjes (“dude!”) de eerste 10 minuten ofzo. Daarna vertederend cute.

    Aardige stelling VSvsEU. Ik vraag me echter af of Amelie volledig EU of toch overwegend Frans is? Mijn persoonlijke voorkeur gaat in elk geval iets meer uit naar de ‘rauwere’ naiviteit van Juno vs. de bijkans bovennatuurlijke sprookjesnaiviteit van Amelie.

  14. 29

    De tekst bij het schermschot (onderonsje merchants of death):
    Nick Naylor: Right there, looking into Joey’s eyes, it all came back in a rush. Why I do what I do. Defending the defenseless, protecting the disenfranchised corporations that have been abandoned by their very own consumers: the logger, the sweatshop foreman, the oil driller, the land mine developer, the baby seal poacher…
    Polly Bailey: Baby seal poacher?
    Bobby Jay Bliss: Even *I* think that’s kind of cruel.

    De tekst bij de scene die (nu alreeds tweevoudig schermschotwinnaar meen ik) Sogger in #18 aanhaalt:
    Joey Naylor: …so what happens when you’re wrong?
    Nick Naylor: -Whoa, Joey I’m never wrong.
    Joey Naylor: But you can’t always be right…
    Nick Naylor: -Well if it’s your job to be right, then you’re never wrong.
    Joey Naylor: But what if you are wrong?
    Nick Naylor: -OK, let’s say that you’re defending chocolate, and I’m defending vanilla. Now if I were to say to you: ‘Vanilla is the best flavour ice-cream’, you’d say:
    Joey Naylor: No, chocolate is.
    Nick Naylor: Exactly, but you can’t win that argument… so, I’ll ask you: so you think chocolate is the end all and the all of ice-cream, do you?
    Joey Naylor: It’s the best ice-cream, I wouldn’t order any other.
    Nick Naylor: -Oh! So it’s all chocolate for you is it?
    Joey Naylor: Yes, chocolate is all I need.
    Nick Naylor: Well I need more than chocolate, and for that matter I need more than vanilla. I believe that we need freedom. And choice when it comes to our ice-cream, and that Joey Naylor, that is the defintion of liberty.
    Joey Naylor: But that’s not what we’re talking about
    Nick Naylor: -Ah! But that’s what I’m talking about.
    Joey Naylor: …but you didn’t prove that vanilla was the best…
    Nick Naylor: I didn’t have to. I proved that you’re wrong, and if you’re wrong I’m right.
    Joey Naylor: But you still didn’t convince me
    Nick Naylor: It’s that I’m not after you. I’m after them.” ***Points into the crowd***