Record benzineprijs in historisch perspectief

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

DATA - Jawel, record na record gaan aan diggelen. De benzineprijs (hoogste adviesprijs) voor Euro 95 staat nu op €1,878 €1,884. En ook het CBS komt er niet onderuit om dit te signaleren.
Daarom hier weer een update van de grafiek over de benzineprijs (maximum) in historisch perspectief (jaren 1970 tot en met 2012). Weer een keertje met zowel de met inflatie gecorrigeerde waarde als de oorspronkelijke waarde (in euro’s omgerekend, dat dan wel).


En uiteraard klinkt dan weer het bekende geluid over de schuld van de accijns en het kwartje van Kok. Maar dat hebben we al gehad.

Wel aardig is om ook de grafiek met de relatie tussen de benzine- en olieprijs weer eens te actualiseren. En als u deze grafiek goed leest, begrijpt u dat de prijs eigenlijk nog 8 cent hoger zou kunnen zijn.

En nee, een structurele daling valt niet te verwachten.

Reacties (21)

#1 private eye

Dat krijg je als je geld print middels het opkopen van staatsobligaties en het LTRO programma door de ECB.

Mensen moeten niet verbaasd zijn dat de benzineprijzen omhoog gaan. Het is slechts omdat de waarde van ons o zo geliefde euro omlaag gaat. Houd maar rekening met 10 euro per liter in de toekomst en ga dan maar demonstreren in Frankfurt en in Brussel.

  • Volgende discussie
#2 Lesley

@1 En de daling van de euro is alleen ten opzichte van benzine?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 privat eye

@2 nee hoor, behalve benzine ook andere grondstoffen stijgen in waarde tov de euro.

Als je de balans van de ECB bekijkt, is het niet zo moeilijk te zien dat de euro een waardeloos betaalmiddel wordt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 vandyke

@1 Dus de rest van de wereld heeft geen last van de stijgende olieprijs?

De euro is nu meer waard tov de dollar dan toen hij werd ingevoerd.

Belangrijkste oorzaak van de huidige hoge (?) olieprijs is de oorlogsretoriek tov Iran en het idee dat zo langzamerhand in de hele wereld heeft postgevat dat je niet zonder een auto kan en dat iedereen die het zich kan veroorloven een auto koopt. Bijna iedereen dan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Hans Verbeek

Bedankt Steeph: Op naar de 2 euro per liter.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5.1 Steeph - Reactie op #5

Eind juni, begin juli.

#5.2 Hans Verbeek - Reactie op #5.1

Dan zal er ook wel een nieuwe LTRO volgen.

#6 mark3000

Het valt mij op dat tot dusver er nog redelijk coulant gereageerd wordt in Nederland op de almaar stijgende benzineprijs… opvallend. Die 2 euro grens, dat wordt een omslag voorspel ik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 Olav - Reactie op #6

Welnee. De mensen blijven gewoon doorpompen en -rijden.

#7 jsk

Ik denk dat private eye wel een punt heeft. De wereldwijde geldcreatie van de Centrale Banken is vanaf 2008 5 biljoen USD (1/12 van het jaarlijkse inkomen). Zie:

http://www.zerohedge.com/news/and-you-thought-fed-was-bad

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 vandyke

Gemiddeld kostte de euro $1,20 de afgelopen 13 jaar. Hij kost nu $1,30. Kortom een vat olie kost ons minder dan een Amerikaan.

De eurocrisis heeft natuurlijk wel invloed op de koers van de euro en daardoor is de prijs in euro’s van de benzine natuurlijk hoger doordat we minder dollars kunnen kopen, maar het effect is gering op de totale olieprijs.

Het is rechtse propaganda om van de recente stijging van de benzineprijs de euro, overheid de schuld te geven. In werkelijkheid is het de verslaving aan autorijden en de oorlogsretoriek tegen Iran de oorzaak.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8.1 jsk - Reactie op #8

Boeiend! (not) Geef het op man: hier heb je *echt* niks over te zeggen.

#10 Maxm

Dat kwartje kan er nu wel af.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10.1 DJ - Reactie op #10

doe er maar eentje bij

#10.2 Maxm - Reactie op #10.1

‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.’

#10.3 DJ - Reactie op #10.2

de spijker op z’n kop

#11 Kacebee

Het is misschien nuttig nog even te herinneren aan het probleem dat in 2008 heel duidelijk werd, namelijk dat de olieprijzen spectaculair kunnen stijgen. Dat wijst, zoals economen weten, op een gebrek aan prijselasticiteit: het aanbod kan de vraag niet bijhouden, en als de vraag dan nog een beetje stijgt gaat de prijs de lucht in. Het aanbod zit, kortom, aan zijn maximum. Omdat dat aanbod in het geval van minerale olie niet hernieuwbaar is, zullen we op niet al te lange termijn nog meemaken dat dat aanbod zelfs zal gaan dalen. Het lijkt me onnodig te voorspellen wat dat met de olieprijs zal gaan doen.

Voor de staat der Nederlanden betekent dit gouden tijden. Niet vanwege de benzine-accijns, maar vanwege de aardgasbaten. Maar over tien jaar gaat iedereen op de fiets naar zijn werk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie