Reclame van vijftig jaar oud

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Momenteel loopt er een radiocommercial voor financiële producten (geen flauw idee van welke bank). Die gaat ongeveer zo:
Twee meisjes krijgen van hun moeder ieder 5 euro. Meisje 1 koopt daarvan een bakje aardbeien en eet die op. Meisje 2 koopt een aardbeiplant en heeft na de zomer 4 bakjes aardbeien. Sommige mensen denken nu eenmaal aan hun toekomst.
Van welke planeet komen die reclamemakers? Hoe ver kan je van de realiteit afstaan anno 2006? Volgens mij was deze voorstelling van zaken alleen nog maar mogelijk halverwege de vorige eeuw.
Wil het een beetje aansluiten op de beleving van vandaag, gaat het ongeveer als volgt:
Twee meisjes krijgen van hun moeder ieder 5 euro. Meisje 1 grijpt de vijf euro en scheldt haar moeder helemaal de huid vol: ‘Tyfus hoer, denk je soms dat je met die 5 euro je schuldgevoel kan afkopen omdat je nooit thuis bent. Ik kan van die 5 euro niet eens een telefoonkaart kopen, stomme carriere bitch!!!’ en slaat vervolgens de deur achter haar dicht. Meisje 2 koopt in de winkel een pakje condooms. Ze laat zich daarna door een aantal jongens van haar school nemen in een garagebox in ruil voor pre-paid kaarten. Zo sprokkelt ze voor 150 euro beltegoed bij elkaar. Sommige mensen denken nu eenmaal aan hun toekomst.

Reacties (15)

#1 colson

Een harde confrontatie. Hoe passé ik ben (wel een halve eeuw de houdbaarheidsdatum voorbij) mag blijken uit het feit dat ik me bij die achterhaalde commercial toch een stuk beter voel.

  • Volgende discussie
#2 esgigt

Steeph, het beeld dat je schildert is wellicht correct. Ik hoop niet dat dit de bedoeling was van de campagne “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid”

Lijkt me dat de maatschappij niet helemaal goed spoort….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Steeph

Hey, je moet dit niet zwaarder maken dan het is.
Ooit werd lang haar bij jongens ook als aftakeling van de beschaving gezien.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Bismarck

Die nieuwe commercial mist natuurlijk wel een beetje lange termijn vs. korte termijn. In die oude kun je namelijk makkelijk het eerste meisje gelijk geven, want ze heeft nu zin in aardbeien terwijl na de zomer natuurlijk niemand meer zin heeft in aardbeien (eerste meisje is in dat geval beter af).
In de nieuwe commercial is er geen dillema meer, meisje twee is duidelijk beter af.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bav

Die andere radiocommercial van hetzelfde bedrijf dat het meisje iemand anders laat knikkeren met haar knikkers is nog belachelijker. Iedereen weet toch dat het om het spel gaat en niet om de knikkers ……

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Peter

Hoe snel je achterhaald kan zijn blijkt uit een Volkskrant-artikel, waarmee de reclame aangepast kan worden.
Meisje 1 (de oudste van de twee) zit volkomen apathisch achter haar pc helemaal verdiept in een site waar foto’s en filmpjes staan van jongeren die elkaar op een vreselijke manier er in luizen. Ze is volledig onbereikbaar voor moeder die de 5 euro dus in haar zak kan steken. Het meisje wordt twee weken later hersendood achter haar pc aangetroffen.
Meisje 2 (een stuk jonger) neemt de 5 euro aan, maakt er blij en vrolijk melding van binnen haar wereldwijde netwerk en struint tegelijkertijd de beursinformatie af. Geen 5 tellen later weet ze die informatie lsitig te comnineren met de tips die ze na haar vrolijke melding binnenkreeg van honderden internet-peers en binnen een paar seconden heeft ze de 5 euro verdeeld ingezet op 5 lucratieve fondsen. Een half jaar later koopt ze haar moeder uit en zet haar in een luxe verzorgingstehuis en zelf leidt ze haar eigen bedrijf “Gebakken lucht”, die tegen aardige tarieven beleggingsadviezen geeft.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Steeph

@Peter: LOL!
(Had de volkskrant nog niet gelezen. Die komt te laat, ben ik lang op weg naar mijn werk)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Ouwe

Tja, het is wellicht de harde realiteit maar ik vind het ook humor zoals Steeph het voorstelt :).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 ALO

W.G. van der Hulst, zei ik gisteren tegen mijn autoradio.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Willem Bever

Oh jee, de jeugd van tegenwoordig. Nou mensen, ik kan u uit betrouwbare bron mededelen dat Stephan O. vroeger ook geen lieverdje was. Zal ik ze Het Incident Met De Kolenschop of De Confrontatie Met De Brugwachter vertellen, Steephie? Of kom je eerst zelf over de brug, ouwe tassiesdief van me?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 mescaline

He ? He ? Wat is dat ? Vertel eens ? He ? Kom nou ! Vertel eens ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Steeph

@Willem: Wel de feiten goed houden hoor. Het was geen brugwachter maar een tolpoortmevrouw. En het waren geen tasjes maar auto’s. En meer wil ik er niet over kwijt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Bram VL

alright Steeph

btw
@BAV

Iedereen weet toch dat het om het spel gaat en niet om de knikkers ……

Dat zeiden de losers op school ook altijd. Maar ik had toch de meeste knikkers aant eind van de dag.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 belle

nou dat lijkt me meer iets van tmf reclame die laatste, niet al die meiden zijn zo, en als moeder carriere bitch
( wat een rotwoord waar is vader dan) zou zijn. Zou ze weten dat met 5 euro weinig lol is. Beide reclames slecht!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Steeph

@belle: dat is dan waarschijnlijk mede een reden dat ik niet in de reclame business zit :-)

  • Vorige discussie