RECENSIE - Ik dacht, ik ga me niet voorbereiden en alles gewoon over me heen laten komen. En daar kwam me toch een stoet! Ik vond Eus altijd al sympathiek, maar dat hij zo dicht bij mijn eigen levenshouding zou staan had ik niet verwacht. Natuurlijk, zijn achtergrond is heel anders, 2e generatie Turks-Nederlands, Aleviet (vrijzinnig islamitisch) – wat binnen de Turkse gemeenschap weer een minderheidsgroepering is, en daardoor had hij altijd het gevoel nergens bij te horen. Maar door die achtergrond heeft hij wel geleerd om zich binnen verschillende sociale groepen te bewegen, en tegelijk heel erg op zichzelf te vertrouwen. Hij was altijd een buitenbeentje, eigenzinnig. En daar kun je ver mee komen, heb ik ook ervaren.
Met het eerste fragment van Jan Cremer in New York maakt hij meteen dat punt; ook die werd in de literaire wereld gezien als ordinair, een branieschopper, een indringer. Maar hij schopte het toch maar mooi tot bestsellerschrijver. Erkenning kwam niet van de “eigen groep”, maar van buiten, van de lezers.
En erkenning is wat we allemaal zoeken, eigenlijk de rode draad door deze hele uitzending. Tegelijkertijd zoekend naar eigenheid, júist niet conformeren aan de bestaande mores.
Je kiest niet je eigen uitgangspunt. Zoals Eus, jongste zoon in een Turks afwijkend gezin, geboren na de dood van een halfzusje – zijn moeder had liever een meisje gehad, een goedmaakkindje, maar het was Eus, helaas, helaas.
Een volgend fragment gaat over Salman Rushdie’s Duivels Verzen; er braken rellen uit, en in het huis van Eus was paniek. Hij mocht weken niet naar buiten, niet omdat hij er iets mee te maken had, maar omdat hij als Turk door buitenstaanders in dezelfde groep werd gepropt als de islamisten die zich zo druk maakten om dat boek. Maar de Turkse “gemeenschap” is dus niet homogeen, hij en zijn familie vielen buiten het Soennitische bootje. Discriminatie van twee kanten, ga er maar aan staan.
Maar Eus maakt van de nood een deugd. Toen in de jaren ’80 de werkloosheidscrisis aanbrak – we zien een fragment van de documentaire Deventer Blik (over een blikvoerfabrikant) – wilde zijn pa wel met een oprotpremie terug naar Turkije. . Maar daar stak mams toch mooi een stokje voor. En passant maakt hij het punt dat migratieproblemen altijd aan politiek links worden toegeschreven, terwijl het toch echt een volstrekt ondoordachte graai-actie was van rechtse kapitalisten. Het woord slavenmarkt viel zelfs, waar mannen in bruine pakken in Turkije wanhopige mannelijke arbeiders oppikten. Zonder enig nadenken over de impact op de samenleving die de vreemdelingen wel eens zouden kunnen hebben. Eus’ moeder leerde nooit goed Nederlands, bijvoorbeeld.
Zijn vader had, zoals Eus het zelf zegt, geen talent voor het vaderschap. Die vond de kids maar lastig. Hij was gefrustreerd, dronk en werd agressief…en toch heeft Eus wel compassie voor hem – en daar vinden we elkaar. Ik heb ook ouders die, uh, niet om door een ringetje te halen waren, zeg maar. Daar word je wel sterk van, en het geeft je inzicht. Ook grappig: mijn ouders (en ik, als meissie) zaten bij een revuegezelschap. En volgens Eus vond zijn vader zichzelf een artiest, en zong zijn moeder de sterren van de hemel in de huiskamer.
Een kort fragment van Nigella Lawson, die ’s nachts een stuk vlees uit de koelkast snaait, snijdt een ander thema aan: sociale status. Vlees werd en wordt gezien als luxe en dat wil je laten zien, en dat wil je hebben, die koelkast (of ijskast, afhankelijk van je sociale klasse…ik hou het op koelkast) en dat ongegeneerde nachtelijke snaaien. Dat gevoel van “dit is het goede leven”. Ja dat heb ik ook – niet zozeer dat vlees een statussymbool is, maar meer dat ik niet de eindjes aan elkaar hoef te knopen zoals mijn moeder vroeger. Hoewel Eus wel iets gevoeliger lijkt te zijn voor status dan ik, maar laat ik het niet teveel over mezelf hebben.
Want ik heb zeker niet de ervaring die de volgende fragmenten bieden. Gegen die wand is een Duitse film over een Turkse man en vrouw die een verstandshuwelijk aangaan, zodat vooral zij een vrij leven kan leiden. Een schrijnend voorbeeld van groepsdruk en hypocrisie binnen (in dit geval) de Turks islamitische gemeenschap. De mannen praten onderling over hoeren en neuken, maar zodra de hoofdpersoon vraagt waarom ze hun eigen vrouw niet gewoon neuken, breekt de pleures uit; zo praat je niet over ónze vrouwen! Eus heeft nogal een hekel aan dat conservatieve geleuter, en betreurt het dat die groep wel dominant is in Nederland. Waar hij zelf dus regelmatig bij ingedeeld wordt, want Turk, duh. Terwijl hij in feite nergens echt bij hoort. Wat hij overigens ook niet wil, hij heeft schijt aan de mores, vertrouwt op zichzelf en gruwt van groepsdenken.
Toch ontkomt ook hij niet aan hokjes. Hij komt zelf uit de “lagere sociale klasse” en voelt zich daar ook het meest thuis. Het heeft hem gevormd.
Een fragment uit Menace II society toont goed aan hoe dat je levenshouding beïnvloedt. Een zwarte jongen in da hood krijgt van zijn opa de vraag: “Do you care whether you live or die?” I don’t know”, is het antwoord. Als het leven kut is en je nix meer te verliezen hebt, word je nihilistisch. Fuck it, just go with the flow, whatever.
Eus is ook in het criminele circuit beland. Kreeg van een reclasseringsambtenaar te horen dat ie zijn leven aardig verneukt had met een strafblad. Het was door te kijken naar anderen, kunstenaars, schrijvers, artiesten, dat hij zich realiseerde dat hij best nog wat van zijn leven kon maken.
En dat brengt me bij het volgende fragment, van voetballer Ronaldinho. Ik háát voetbal, maar potverdriedubbeltjes, die Eus heeft me zomaar doen genieten van de capriolen van die spring in het veld! Ja, ik snap wel dat je bewondering hebt voor die gast. En de wijze les die erachteraan kwam: voetbal verbindt. Waar komt de arbeider nog de dokter tegen? Bij het voetbal! Daar is geen speld tussen te krijgen. Al zul je mij evengoed met geen 10 paarden een stadion in krijgen, doei, maar dit terzijde.
Waar ik ook geen ervaring mee heb, maar waar ik me wel heel goed bij kan inleven, is de noodzaak van migrantenkinderen om voor hun ouders te tolken, zoals in het fragment van Favoriten (alweer een Duitse film, wat is dat toch…?), over een schoolklas van migrantenkinderen en het oudergesprek met de juf. Eus heeft die ervaring dus wel, en niet alleen op school natuurlijk. Het meest schrijnende verhaal gaat over de huisarts, waar moeder Akyol met Eus als tolk heen ging omdat ze “last had van alles”. Daar kan een huisarts niks mee, maar zie maar eens om via zo’n kind te achterhalen wat precies het probleem is. Eus raadde dokter aan om maar gewoon een receptje voor paracetamol uit te schrijven, zodat ze het gevoel had serieus genomen te worden. Jaren later is er een arts met Turkse achtergrond, en blijkt dat moe al die jaren depressief is geweest…ja, dan heb je last van “alles”, ik kan erover mee praten. Heeft dat mensie dus jarenlang mee rondgelopen, maar gelukkig krijgt ze nu goede medicijnen.
Nu moet ik zeggen wat ik níet met Eus deel, en dat is zijn muzieksmaak. Hiphop; bleh! We krijgen Chris Brown voor onze kiezen. Nou ja, heel slecht is het ook niet, en inderdaad is het visueel wel een spektakel.
Het gaat nog even over “gecancelde” collega’s, zoals Matthijs van Nieuwkerk, die wat Eus betreft morgen weer aan het werk mag. Mjah, mag van mij ook wel hoor, ik neem aan dat ie die grote bek inmiddels wel een beetje heeft ingeslikt na alle toestanden. En het is natuurlijk waar; dat iemand iets vervelends of slechts gedaan heeft, doet niet per se iets af aan zijn werk. Soms wel, soms niet, en je moet mensen ook wel een tweede kans gunnen.
Zoiets schijnt ook aan de hand te zijn met ene Charles Bukowski, nooit van gehoord, maar een schrijver, dichter, die blijkbaar prachtig schreef maar ook antisemiet werd. Aangezien ik geen flauw idee heb over wie en wat dit gaat, laat ik een oordeel maar achterwege. Net als Eus heb ik een hekel aan mensen die zich zonder kennis of kunde een mening aanmeten.
We hebben ook gemeen dat we allebei niet stil kunnen zitten. Altijd bezig zijn, anders voelt het als spijbelen, of zo. Al zoekt Eus naar eigen zeggen steeds naar nieuwe hobby’s om zich in te storten; daar ben ik allang mee opgehouden, ik heb er genoeg en daar ben ik tevreden mee. Zal de leeftijd wel zijn.
Het een na laatste fragment is uit een documentaire die ik beslist nog een keer helemaal wil zien: Het woord heeft mij gered, over Rodaan Al Galidi, naar eigen zeggen “Asielzoeker des vaderlands”. Wat een heerlijke, charmante, optimistische en hilarische man! Met een gedicht over vla! Humorrr! Ik ga het fragment niet helemaal uittekenen, maar de clou die Eus over wilde brengen is dat je zulke mensen nodig hebt, die vanuit een heel ander standpunt naar onze samenleving kijken en bijzondere observaties doen en een inzicht hebben dat we zelf ontberen. Rodaan vertelt dat hij 12 mensen (asielzoekers) gekend heeft die zelfmoord gepleegd hebben. Waarom hij er nog wel is? Volgens Eus is dat omdat “hij het woord heeft”. Hij heeft zich onze taal eigen gemaakt en kan zich dus goed uitdrukken. En hij is mild, brengt zachtheid. Of Eus dat zelf ook als missie heeft? Ja, best wel, al gaat ie er ook met gestrekt been in als het moet. Maar uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde; gewoon een fijn leven. En daarvoor heb je verbinding nodig, en daarvoor heb je empathie nodig. Dus.
Een van de laatste vragen van Griet (die ik eigenlijk helemaal buiten dit verhaal heb gelaten, sorry daarvoor, maar ik ben gebiologeerd geweest door Eus…) is waar hij het meest trots op is. Het verrassende antwoord is dat “ik niet mijn vader ben geworden”. Hoewel dat een negatieve insteek lijkt, kan ik helemaal invoelen wat hij bedoelt; trauma’s en dat soort dingen worden nogal eens generationeel. Maar daar heeft hij zich mooi aan ontworstelt.
Het laatste fragment van de avond is van rapper Fresku met het Metropool Orkest. Wow, ja ook weer helemaal niet mijn smaak qua muziek, maar potjandorie wat indrukwekkend! Niet alleen vanwege de tekst, over o.a. Palestina, 4 jaar geleden al (!), maar ook vanwege de samenwerking tussen een rapper en een wereldberoemd klassiek orkest. En daarmee is de cirkel rond; er kunnen mooie dingen ontstaan als verschillende groepen uit verschillende milieus bij elkaar komen.
Reacties (58)
Beste Karin, niet Bukowski maar Ferdinand- Louis Cèlin werd antisemiet. Verder goed artikel. Ik was ook verrast door de interviewster vooral mbt vragen over Matthijs van Nieuwkerk.
Ook verrassend voor iemand die schrijft voor haar beroep.
Ach, Jan Cremer heeft ooit in een interview gezegd
Schrijven is niet mijn beroep dude, gewoon een hobby
Wat gruwelijk slecht geschreven. Bukowski niet kennen. Ha ha ha. Iemand geturfd hoe vaak ze “ik” heeft geschreven ?
:T
Nou zeg. Lik jij nog ff een paddenstoel of zo
Louis-Ferdinand Céline*
Karin, bedankt voor je geweldige recensie c.q. samenvatting van het interview gisteravond van (de eerste) zomergast Eus door Griet.
Eus: feminien (afkeer van machogedrag!), empathisch, geweldige denker en analyticus (zie zijn columns), blijvende verbondenheid met de onderklasse (herkenbaar: je oorsprong), levenswijs, leesbevorderaar (net als mijn oudste dochter Claudia Jong, die schoolschrijver is). Ik heb ook andere muziekvoorkeur (dankzij mijn ouders?): klassiek, romantisch.
Dank je wel!
Wij hebben ons doodgeërgerd aan interviewster Griet. Ze liet hem geen moment uitpraten en maakte continu zijn zin af. Arrogant, met bijna rollende ogen. De vragen over Mathijs van Nieuwkerk waren agressief en kwamen uit het niets, als een aanslag. Knap dat Eus de regie heeft weten te houden. Wij dachten echt, zo meteen stapt hij op!
Helemaal mee eens!
Wij hadden vooral het idee dat ze verschrikkelijk zenuwachtig was. Zo erg dat ze haar lichaam amper onder controle had en dan met name haar hoofd. Het zag er heel raar uit.
Mee eens. Interviewster was te dominant aanwezig en zou je bij een ander zo lang persisteren over een kwestie-Nieuwkerk?
Helemaal mee eens, ik heb me mateloos geërgerd aan Griet
Een interviewer moet, ook in een 3uur durend programma, afbakenen en tegelijk de kern boven krijgen van wat de geïnterviewde bedoelt te vertellen. Ga er maar aanstaan bij Eus. Ze zijn allebei voluit bevlogen in het leven. Zie de uitzending waarin ze zelf werd geïnterviewd in Zomergasten. Mijn favoriete aflevering. Ze heeft het nu als interviewer eveneens correct gedaan zou ik zeggen. Ze kan de komende weken nog tonen hoe begaan, wijs en grappig ze is. Als Vlaamse spreekt ze snel en dat is niet een voordeel als je gehoord moet worden. Hoe dan ook, ik blijf me verheugen op de komende gasten. Het is toch telkens als een excursie naar iemands beleving.
Als ik het goed begrijp, beoordeel je de interview capaciteiten van Griet als “goed”?
Prima uitzending met Eus! Vond Karin van der Stoop erg vervelend met haar potverdriedubbeltjes recensie. Vergelijken met je eigen leven is prima maar niet een recensie lang, over wie ging het nou eigenlijk. Irritante schrijfwijze!
Ik vraag me af of ik nu een recensie heb gelezen of een persoonlijke vergelijking vanuit het ik-perspectief die de plank volledig misslaat.
beste Karin, dank voor de samenvatting , kan me er helemaal in vinden.
Het was/is een zachtmoedige, empatische zomergast, dat kwam via zijn gekozen fragmenten goed over.
Ik vond dat Eus super was in de analyse van zichzelf.Hij hield zijn eigen interview.Daar was ik blij mee,want Griet was zeer irritant aanwezig.Onverstaanbaar …met grote gebaren sloeg ze heel vaak de plank mis.Ze had zo haar eigen mening over alles.Mattheys kwam niet uit het niets …want dat was een stuk van haar zelf ,toen ze bij M.zat en niet werd geloofd .Heel slecht zoiets.Even dacht ik hij stapt op….maar hij herpakte zich.Het was een ontroerend beeld wat Eus van zichzelf liet zien.
Zeer irritante interviewster, onverstaanbaar dat Belgische praten. Ze liet Zeus ook niet uitpraten
Cursus interview techniek kan geen kwaad, of is zelfs noodzaak.
Griet ontpopt zich als een van de slechtste interviewers ooit in de historie van Zomergasten. Ze liet Eus niet uitpraten, drong haar mening hinderlijk op en reageerde op een kinderlijke manier op zijn uitspraken. Eus liet zich nauwelijks van de wijs brengen. En trakteerde de kijker op een mooie avond. Dat had hij zonder de geborneerde Griet op den Beek óók en wellicht nog beter gekund. Basismateriaal voor alle journalistieke opleidingen in Nederland en België.
Eus, de man die zijn vriend mathijs heeft verraden. Nou nou wat een leuke man…😵😵
Ik begrijp niet zo goed waarom Eus zomergast was. Een brave Hendrik die op dit moment van zijn leven tevreden is over dat leven. Erg saai voor bij een kopje thee.
Wanneer u het saai en u Eus een brave Hendrik vind, wat niks met de inhoud van doen heeft, dan zit er een afstandsbediening bij uw tv, wanneer u daar op drukt dan hoeft u hier niet naar te kijken 👍
Ieder zijn opvatting
Maar waarom de hele avond kijken naar saaie tv …?
Ik vond het teleurstellend. Vooral de interviewster. Kortaf, irritant interrumperend terwijl de gast gewoon antwoord geeft op haar vraag, en nauwelijks echt luisterend naar de antwoorden. Het Mathijs-verhaal was illustratief maar helaas niet de enige zwakke episode. Er was duidelijk een opdracht van de redact om toch ook even kritisch te zijn. Anders ben je blijkbaar geen echte interviewer. Maar in haar aggresieve aanpak vergat ze te luisteren en na te denken. Er is niets inconsistent aan het waarderen van het werk van een muzikant, terwijl je een deel van zijn persoonlijke gedrag veroordeelt en het waarderen van een vriend en zijn werk terwijl je een deel van zijn persoonlijke gedrag veroordeelt.
En dan is er ook nog het zonder verdere uitleg wegbezuingigen van de aansluitende film. Dat was voor mij toch altijd een integraal onderdeel van het concept. Ik had toch graag nog eens naar Gegen die Wand gekeken.
Ik hoop dat de gasten en hun fragmenten dit seizoen nog een beetje redden. Ik vrees het ergste.
En krijgen we volgende week gewoon weer een recensie van Max? Dit was natuurlijk gewoon een lang en saai verslag met oninteressante bespiegelingen op het eigen leven van de schrijfster.
Zo. En dan nu weer even mijn mopperpet afzetten.
De film “Gegen die Wand” wilde ik ook graag zien. Niet te koop en niet on Demand. Maar hij is te downloaden op de ouderwetse manier. Zelfs met Nederlandse ondertiteling!
Op Marktplaats staat er een aantal te koop.
Ik vond het een boeiend interview met 2 mensen die helemaal zichzelf zijn. Ook de samenvatting vind ik grappig en treffend. Ik denk dat we allemaal wel iets herkennen in het verhaal van Eus en dat maakt het ook zo interessant en aangenaam om naar te luisteren.
Helder stuk over jezelf, Karin. Ik ben de tel kwijtgeraakt mbt het woord ‘ik’ wat je gebruikt.
Allicht kan je in jouw volgende recensie ook aandacht besteden aan de geïnterviewde? Alsmede de interviewer?
Dit zou interessant zijn!
Beste Karin,
Je geeft een goede samenvatting van het gesprek. Het relateren aan je eigen ervaringen, ideeën en opvattingen heeft weinig toegevoegde waarde voor de lezer.
De uitzending met Eus heeft me geboeid, omdat hij zich open en kwetsbaar opstelt en ook goed weet wat hij wil vertellen. De interviewstijl van Griet is wat staccato en inderdaad kapt ze het gesprek soms af. Waarschijnlijk om de tijd te bewaken. Het mag wat soepeler. Al met al een knap debuut van haar in deze rol. Ik kijk uit naar de volgende uitzending.
Interviewster kan niet luisteren en laat prachtige gelegenheden om door te vragen aan haar voorbijgaan; doodzonde.
Ik vond haar jasje ook niet gepast voor de gelegenheid.
Een recensie is m.i. wel iets meer dan een opsomming van, in dit geval, vertoonde fragmenten. Het lijkt wel een opstel geschreven door een 15-jarige HAVO-puber die er kirrend achterkomt dat ze veel overeenkomsten heeft met het beschreven onderwerp. En ik zeg expres 15 jaar, want een schrijfster die Bukowski niet kent…
Niets over de interviewster, voor mij de grootste deceptie van de avond. Kortom, een gemiste kans deze ‘recensie’.
Tof geschreven, was ook zeer gecharmeerd van Eussie en hoe hij rustig de regie hield bij die bibberpop.
Best fijn om weer die uren door jouw schrijven her te beleven.
Bravo voor jullie eus!! Onze griet is een totale mispoes!
Bukowski niet kennen is wel een gaatje in je algemene ontwikkeling hoor! Je moet iig weten om wie dat gaat, ook als het niets voor jou is.
Verder vond ik de presentatrice wat vijandig? Zeker dat gedeelte over Mathijs van Nieuwkerk waar zij een of andere inconsistentie dacht te zien die er helemaal niet was en er maar op door bleef gaan? Sowieso deed ze alsof het leven van een allochtoon in de lage landen een soort vreemde levensvorm op een andere planeet is. Cringe.
Akyol doet wel een beetje dramatisch over de onderklasse van Deventer de hele tijd.
Ik lees net dat Eus door Jan Slagter is gecanceld naar aanleiding van Zomergasten. Tjonge.
https://nieuws.nl/algemeen/jan-slagter-wil-niet-verder-met-ozcan-akyol-IJBSnp
Dat zegt meer over Slagter dan over Eus.
Slagter was vanmorgen in Mediaforum. Het werd mij duidelijk dat hij al veel langer het bij het huidige contract met Eus wilde laten. Het is indertijd al helemaal misgegaan tussen hen.
Ik heb dat even teruggekeken. Eigenlijk doet Jan Slagter me denken aan Geert Wilders. Het lijkt alsof hij helemaal in z’n eentje omroep Max loopt uit te hangen. Ik las ook dat hij pas vrienden is met Nieuwkerk sinds van Nieuwkerk ‘gecanceld’ is. Ze zaten zeg maar niet samen op de middelbare school.
Mijn inschatting zou bijna zijn dat narcistische Jan zich herkent in narcist Matthijs en daardoor steeds weer emotioneel diep geraakt wordt. Van mij mag de NPO hem wel op het matje roepen.
Slagter is gewoon een aansteller. Eus bepaald toch zeker zelf wel of hij het nodig vindt om wel of niet het boetekleed aan te trekken en zo ja op welk moment op welke manier, en niet meneer Slagter omdat hij omroepbaas is. Slagter maakt op deze manier misbruik van zijn positie, wanneer je geen sorry zegt omdat ik dit wil dan kun je oprotten
Eus is erudiet en onverslaanbaar,was goede persoonlijkheid bij Zomergasten,dat zagen over M.van Nieuwkerk was kinderachtig!
Opvallend hoe anders de recensent van de Volkskrant deze aflevering van Zomergasten heeft gezien.
Zelf heb ik meer gehad aan de bespreking van Karin. En ik heb het idee dat Zomergasten bedoeld is om de visie van de gast over het voetlicht te brengen …
Ik heb me kapot geërgerd aan die interviewster, ze was gewoon niet te verstaan en idd Karin jou reactie slaat compleet de plank mis. Wat Jan Slagter heeft gedaan ten opzichte van Eus, dat gaat hem sowieso leden kosten zeker nu hij ze zo hard nodig heeft en ik beëindig mijn lidmaatschap bij MAX. Is er niemand anders die Zomergasten kan presenteren? Bah, wat een waardeloos programma.
Dus omdat je de interviewster slecht vond, is gelijk het hele programma waardeloos? Merkwaardige houding.
Grappig, vorig jaar kreeg ik commentaar omdat ik te weinig mijn eigen mening gaf en vooral een verslag schreef, nu miepen sommigen dat ik het teveel op mezelf betrek. Tja, je kunt ´t nooit voor iedereen goed doen. Maar ik heb genoten van de avond van Eus, en ja veel van mijn eigen ervaringen en ideeën komen overeen, het is altijd prettig als je je eigen zielenroerselen ook bij anderen ziet terugkomen, dus ik heb geen spijt van die insteek
“Alsof het nooit gezegd is”, alsof het relevant is dat zaken eerder benoemd zijn, alsof zaken niet opnieuw benoemd kunnen worden, was dit één van de opvallende opvattingen van een in mijn beleving, zure zeurende recensent van Het Parool, over deze eerste Zomergasten uitzending met Eus. Die door zijn manier van schrijven laat zien, niet het talent te beschikken om het te houden bij de essentiële zaken van het gesprek. Daarnaast is de mening van Eus in deze wel interessant, daarentegen de infantiele uitgesproken mening van betreffende Parool recensent totaal niet.
Persoonlijk vind ik het altijd prettig om naar Özcan Akyol te luisteren of te kijken, omdat hij om te beginnen rustig van aard is, maar vooral door zijn vaak interessante opvattingen die inhoudelijk wat toevoegen.
Griet kwam in mijn beleving, zoals meerdere beamen, erg graag het antwoord van Eus onderbreken om misschien wel te willen voorkomen dat haar eigen kijk hierin wordt vergeten. Met als extra opvallend moment, en Matthijs van Nieuwkerk? En toch nog weer even terug naar Matthijs van Nieuwkerk? Wil je een antwoord op de vraag of wil je een punt maken van je eigen invulling Griet?
Hierdoorheen kijkende was het een interessant gesprek met alsook boeiende en mooie uitgekozen fragmenten.
Vooral zijn gekozen moment over de Irakese dichter schrijver Al Galidi vond ik een mooie en interessante keuze. Ik mis wat dat betreft zijn presentatieprogramma “Eus Boekenclub” ook wel. Het zou leuk zijn als dit programma weer op de buis zou komen, met nieuwe en oude nog niet uitgenodigde schrijvers.
Van alle recensies in kranten en online was die in het Parool inderdaad het allerbelabberdst. Geschreven door een freelance medewerker, leek het wel.
Opvallend dat de stuntelende Griet op den Beek bijna overal werd gespaard. Durfde geen enkele professionele journalist dat aan?
De bespreking op Sargasso geschreven door Karin, stond pijlsnel online, maar was helaas een kilometer langdradig en sleepte de eerste prijs voor de slechtste online recensie in de wacht .
[die koelkast (of ijskast, afhankelijk van je sociale klasse…ik hou het op koelkast) ]
Die snap ik niet. Is het ene “deftiger” dan het andere ofzo? Volgens mij is het vooral regionaal bepaald of je het een of het ander zegt.
Het woord “ijskast” wordt soms nog gebruikt, vooral door mensen die het gebruik van de term “ijskast” van vroeger gewend zijn, maar er is geen betekenisverschil. In België wordt ook “frigo” gebruikt, maar dat is geen standaardtaal.
Sommige mensen associëren “ijskast” met een hogere sociale klasse, omdat het woord vroeger werd gebruikt voor de duurdere, elektrische koelkasten. Echter, er is geen taalkundig verschil om het ene woord boven het andere te verkiezen.
Gebruik dus gewoon wat je wil “koelkast” of “ijskast”, afhankelijk van je voorkeur. Er is geen verschil in betekenis
‘IJskast’ gaat nog verder terug, naar de tijd voordat er elektrische koelkasten waren. Sommige welgestelden hadden toen een kast of kelder die werd gekoeld met blokken ijs. Natuurlijk ijs, dat was bewaard uit de winter of zelfs geïmporteerd. Dat was toen de ijskast. Die vorm van koelen werd al toegepast in de zeventiende eeuw. (Ik meen wel eens gelezen te hebben dat er destijds schepen naar het noordpoolgebied voeren, waar grote blokken uit het zee-ijs werden gezaagd en hierheen vervoerd. Maar de bron kan ik zo snel niet terugvinden.)
Vanuit die geschiedenis is ‘ijskast’ vooral in (van oudsher) welgestelde kringen blijven hangen. Dat sluit overigens niet uit dat er ook een regionale invloed is. Het oud geld heeft zich immers grotendeels in enkele regio’s geconcentreerd.
Wat u zegt klopt wel ja. Alleen, de reden waarom sommige mensen van nu, dit woord nu nog gebruiken, heeft denk ik, wel meer te maken met de periode die wat minder ver terug is, het duurdere segment elektrische koelkasten.
Helemaal 100% zeker weten doe ik dit natuurlijk niet, alleen, het lijkt mij persoonlijk minder waarschijnlijk, dat wanneer mensen van nu de term ijskast nog gebruiken, dat ze op zo’n moment dan letterlijk refereren aan de blokken ijs uit de 16e eeuw. Dan denk ik eerder, dat mensen deze term nu nog gebruiken, omdat ze deze term nog gewend zijn uit de tijd van hun ouders, toen ze nog jong en knap waren.
[Vanuit die geschiedenis is ‘ijskast’ vooral in (van oudsher) welgestelde kringen blijven hangen. Dat sluit overigens niet uit dat er ook een regionale invloed is. Het oud geld heeft zich immers grotendeels in enkele regio’s geconcentreerd.]
Nou dat herken ik totaal niet. Ik kom oorspronkelijk uit Noord Nederland, en daar zegt NIEMAND (behalve dan de import) koelkast, iedereen noemt het ijskast. En ik kan me niet voorstellen dat Friese boerendorpen nou gekwalificeerd kunnen worden als “welgestelde kringen” en “oud geld”. Op taalkundige websites lees ik dat ook in Vlaanderen “ijskast” meer gebruikt is. Ik zie daarin ook geen “concentratie van oud geld”.
Persoonlijk heb ik het idee dat tegenwoordig dergelijke “concentraties van oud geld” behoorlijk verwaterd zijn. Puur regionale gewoonteverschillen lijken met een veel grotere rol te spelen.
Onze Taal koppelt het ook aan klasse, maar misschien is dat vooral zo in de Randstad. En Randstedelingen hebben nou eenmaal de gewoonte om zichzelf als norm te zien, zeker ook als het over taal gaat.
En natuurlijk zijn “concentraties van oud geld” in de loop van de tijd verwateren, maar dat neemt niet weg dat hun taalgebruik relatief veel invloed zal hebben in regio’s waar veel welgestelden wonen.
Precies. En de oorsprong, van deze regionale invloeden van deze welgestelden, met logischerwijs een betere economische status met meer vermogen, is lijkt me, vooral ontstaan in het rijkste gedeelte van Nederland vroeger in de zin van economische welvaart en politieke macht. En dat was voornamelijk het westen en zuiden, rond de rivieren Rijn en Maas. Dit gebied profiteerde namelijk van de Romeinse tijd en de daaropvolgende handelsroutes en stedelijke ontwikkeling.
En mensen die later naar andere regio’s gingen verhuizen maar in hun nieuwe regio nog wel de termen gebruikte van hun ouderlijke regio van toen, dat kan ook nog
Ja wat u zegt is logisch. Natuurlijk zijn het gewoonteverschillen. In de ene regio wordt geen koelkast gezegd en in de andere regio geen ijskast, door deze regionale en daardoor ook huiselijke gewoonteverschillen. Dit zei ik al in andere woorden, het is welke term je gewend bent van huis uit (gewoontes uit de regio en gezin). Vooral de economische status, het vermogen dat de vorige familie generatie heeft verdiend en opgebouwd, heeft veel invloed.
En ik zei niet dat in België de term ijskast niet gebruikt wordt, ik zei alleen dat Frigo ook gebruikt wordt, maar dat heeft achteraf gezien niet zoveel toegevoegde waarde😁.
Hoe het dan komt dat ze bij u in het Noorden vooral wel de term ijskast gebruikten, daar kan ik dan ook geen chocolade van maken. Misschien vonden ze het interessanter overkomen ofzo? Het is in ieder geval wel zo, Het “rijkste” gedeelte van Nederland vroeger, in de zin van economische welvaart en politieke macht, was voornamelijk het westen en zuiden, met name rond de rivieren Rijn en Maas. Dit gebied profiteerde namelijk van de Romeinse tijd en de daaropvolgende handelsroutes en stedelijke ontwikkeling.
Beste Karin van der Stoop, je vorige recensie was niet goed (te veel verslag, zeg je) recensie over Eus was ook niet goed (ging te veel over jezelf). Ze waren geen van beide goed geschreven. Schrijven is een vak!