1. 4

    @3

    Dat vind ik nou van milieuwetgeving: uiteindelijk gaan we allemaal dood. Of ontwikkelingshulp: uiteindelijk worden al die Fosterkindjes kindsoldaten.

    Dat is dom ongefundeerd gelul natuurlijk.

  2. 5

    @3

    Tja, ik constateer wel dat vergeleken met andere polycentrische stedelijke gebieden als het ruhrgebied of de belgische ABG-driehoek de Randstad ongeveer 15 tot 55% minder asfalt heeft, en dat je daar toch minder vaak stilstaat dan hier.

    De groei van het autobezit begint af te nemen. Dat is uiteindelijk toch de voornaamste drijver van het effect dat jij noemt.

    Ik denk dat nieuwe wegen absoluut wel kunnen helpen, maar ik ben tegelijkertijd voor een heel pakket maatregelen:

    1) hele goede inpassing van wegen, bijv A4 midden delfland half verdiept aanleggen (niet horen, niet ruiken, niet zien), en daar gewoon fors geld voor uittrekken (en ja dat is behoorlijk duurder)

    2) het hele spoor in de randstad naar 4 sporen, met een metroachtig systeem

    3) taxisystemen in de grote steden op de schop zodat ze een volwaardig onderdeel van het OV worden (vb Singapore)

    4) hoogwaardige fietsverbindingen tussen verschillende kernen

    5) invoeren rekeninigrijden

    6) afschaffen overdrachtsbelasting (= verhuisboete)

    Dat gaat idd een bom duiten kosten, maar het probleem in mijn opinie is dat we hier de afgelopen decennia veel te weinig aan gedaan hebben, voor alle modaliteiten. Het moet niet of of of worden, maar en-en-en.

  3. 6

    …er zou natuurlijk iemand op het lumineuze idee kunnen komen om een soort Kudzu te kweken die zeer goed (en uitsluitend;)) gedijdt op ZOAB.

    Want, eerlijk gezegd, ik ben er zo een die gerust met een paar honderd euro per maand minder en een ietwat kleinere woning genoegen neemt om maar op fietsafstand van mijn werk te wonen. Al die stomme hebberige lawaaierige gore stinkende dictaturen-financierende en biobrandstof verstokende forensen mogen van mij lekker gaar koken in hun eigen stinkende sop.