Quote van de Dag: Verkeersramp

“Een verkeersramp is een zegen voor Nederland. De verkeersmodellen, de studies, de beleidsprogramma’s, het helpt niet meer. Het is een zegen voor dit land als we drie dagen achter elkaar totaal vast komen te zitten.” Hij trekt een vergelijking met de politieke passiviteit voorafgaand aan de Watersnoodramp. “Natuurlijk niet in omvang en in doden. Maar in de loop der jaren heb ik gemerkt dat de politiek pas echt tot een beslissing komt, als het water al over je schoenen loopt.”

Elco Brinkman, voorzitter Bouwend Nederland, roept op tot meer daadkracht vanuit Den Haag voor het oplossen van de file-problematiek.

  1. 2

    Een verkeersramp is een zegen voor Nederland.

    Inderdaad: een zegen voor bouwend Nederland, zodat de organisatie de ad hoc mogelijkheden krijgt om (eindelijk/versneld) ‘meer asfalt’ door te drukken als dé oplossing..

    Maar in de loop der jaren heb ik gemerkt dat de politiek pas echt tot een beslissing komt, als het water al over je schoenen loopt.

    Hier heeft ie natuurlijk wel een punt, maar het lukt me niet het punt los te zien van zijn ‘bouwend Nederland-pet’.

  2. 3

    @2 vind ik wel een beetje makkelijke kritiek. Het is wel een ramp, maar Brinkman wil alleen maar meer asfalt.

    Ik bedoel: wat ligt er echt ten grondslag aan ons file probleem? Is het echt of te weinig asfalt of te weinig OV? I don’t think so, maar volgens mij is er nog nooit een goede analyse gemaakt. Ik denk namelijk dat het in de aard van de nederlandse forens en de opbouw van het wegennet zit. Dan heb ik het over de volgende aspecten:
    – de Nederlander woont weinig in steden, maar bij voorkeur in groeikernen (of tegenwoordig vinexwijken).
    – Bovendien werkt hij niet per se in de stad die geografisch gezien bij zijn woonplaats “hoort”. Voorbeeld? Ik werk in delft en drie collega’s waar ik zo van kan verzinnen dat ze niet in Delft wonen, wonen in Haarlem en Nieuwegein. Die jakkeren dus iedere dag respectievelijk de A4 en A12 af. De wijdse opzet van de Randstad helpt hier ook niet bij.
    – De Nederlandse snelwegen zijn stiekem provinciale wegen: er zijn te veel op en afritten waardoor ze veelal door lokaal verkeer gebruikt worden.
    – …

    Meer asfalt en meer OV zal allemaal waar zijn, maar het verandert nog niks aan de structuur van ons woon-werk-verkeer.