‘Dit kan niet zo doorgaan. Vooral ProRail maakt het bont’ (Elsevier)
Werkgeversorganisatie VNO-NCW is de situatie op het spoor spuugzat (AD). Niet alleen maakte ProRail er de afgelopen dagen een potje van, nu de treinen wel weer voorzichtig gaan rijden zit iedereen nog steeds thuis vanwege een negatief reisadvies? ProRail moet inderdaad maar eens stevig gaan evalueren zodra de sneeuw gedooid is. Maar een goede werkgever zorgt gewoon voor een goed thuiswerk-netwerk. De hoofdmoot van al die treinende forensen zijn immers doodgewone beeldschermarbeiders, die voor 80% van hun werkzaamheden helemaal niet fysiek op kantoor aanwezig hoeven te zijn.
Reacties (18)
Whaha, en drie treinen in de kanaaltunnel vast. Het is echt niet alleen een NL probleem. Treinen en slecht weer gaan gewoon niet samen. Lekker allemaal autorijden. Kijken of dat werkt.
@1: Het voordeel van de auto is dat het je eigen schuld is als het mis gaat. Naja, in Nederland niet, daar is het de schuld van het strooibeleid, die trage/onervaren chauffeur voor je, het KNMI en in ieder geval de overheid.
Heb jij ook nog veel collega’s die eerst een grote bek hadden over hun winterbandjes, en nu de parkeerplaats niet meer op durven want te glad?
@2 Hoe treffend. Als prorail altijd voorbereid zou moeten zijn op sneeuwval van het volume zoals we dat nu zien, iets dat nauwelijks voorkomt in Nederland, zou dat extra kosten met zich meebrengen die in de prijs van treinkaartjes doorberekend moeten worden. Ik hoor het klaagkoor daar over nu al weer.
Voor de gemiddelde werkgever geldt: als ik ze niet kan zien, dan kan ik ze ook niet controleren en managen. En dan gaan ze natuurlijk de hele dag zitten lantefanteren, of spijbelen ze.
Een beetje vertrouwen is er niet bij. Want de werknemer is van nature lui en slecht…
Terwijl als ik het goed heb er diverse onderzoeken zijn geweest die laten zien dat een thuiswerker productiever en gelukkiger is.
Het wachten is op een generatie management dat geestelijk wél al in de 21e eeuw is aangeland.
We zitten nu nog met de generatie “van 9 tot 5 en met 57 in de vut”.
@4: Volgens mij is er een relevant verschil tussen ‘voorbereiden op extreme sneeuwval’ en “normaal onderhoud”.
@6 Ja dat lijkt mij ook. Ik weet echter helemaal niet of goed onderhoud overlast voorkomen of verminderd had. Daarnaast gaat nog steeds de zelfde vlieger op. U, de treinreiziger, mag het betalen.
@7: Tja, de automobilist betaalt ook voor de wegen. Lijkt me een fair principe dat de treinreiziger opdraait voor een 365 dagen per jaar begaanbaar spoor.
@8 Wederom ben ik het met je eens, mits in alle redelijkheid een overweging wordt gemaakt welke kosten interessant zijn om te maken. Altijd paraat zijn voor sneeuwval zoals we die nu meemaken een paar daagjes hoort daar m.i. niet bij overigens, maar dat terzijde. Ik reageerde vooral op Bismarck die aangeeft dat het in Nederland nooit goed is. Als de service 100% ok was dan werd er wel (nog meer dan nu) over de prijs gezeken. Dat is eigenlijk alles wat ik wilde zeggen.
“Een beetje vertrouwen is er niet bij. Want de werknemer is van nature lui en slecht…”
Ik kan dat als werkgever alleen maar beamen, want het gebeurt ook op mijn werkvloer. De helft van de tijd koffie lurken en vieze filmpjes op internet kijken. Mijn dochter heb ik nu aangesteld als chef en dat houd de boel wel draaiende.
@10: Denk je eens in, elke werknemer een persoonlijke *GRATIS* chef (of zelfs meerdere) die voorkomt dat ze vieze filmpjes gaan kijken. Dat is thuiswerken. Jij bent immers niet de enige die een dochter heeft.
@10: Belangrijkste is natuurlijk dat het werk wordt gedaan waar de werknemers voor zijn aangenomen. Als je dat fatsoenlijk toetst lijkt mij dat je verder kan vertrouwen op de verantwoordelijkheidsgevoel van de werknemer zelf. Een gemoedelijke sfeer op de werkvloer kan niemand op tegen zijn. Een gevoel dat je continu wordt bespied daarentegen zal eerder averechts werken.
@10: wacht maar tot ze ook salaris wil. En claimt dat ze recht heeft op meer salaris dan jij omdat ze hoger in rang is. :D
Heet het huishouden tegenwoordig ‘de werkvloer’?
Als je duidelijk maakt aan werknemers wat de gewenste output is, als zij (en anderen) kunnen zien hoe zij bijdragen aan het ‘eindresultaat’ van het bedrijf en als het salaris in overeenstemming is met de productiviteit, dan kun je mensen zoveel thuis laten werken als zij willen.
Het werkt bij ons uitstekend.
Wat betreft het spoor, ik hoorde de directeur van prorail zeggen dat voor 45 miljoen euro alle wissels omgebouwd kunnen worden, zodat deze geen last meer hebben van sneeuw en vastvriezen (15k per wissel).
Dat lijken me geen onoverkomelijke kosten en zullen het treinkaartje ook niet veel duurder maken. Elk jaar zijn er wel een paar dagen dat de treinen niet goed rijden vanwege vastgevroren wissels, dus er is maatschappelije winst te halen.
Morgen beginnen, over drie jaar klaar, helft binnen bestaande budget prorail, andere helft uit de fondsen van Camiel. Lijkt mij geen enkel probleem.
@chiel: je bent het onderhoud vergeten van die upgrade.
/ze tuinen er ook iedere keer weer in.
@gronk: onderhoud van een elektrisch verwarmde wissel zal volgens mij goedkoper zijn dan onderhoud van de gasbranders.