Quote du Jour | Pixelated Prostitutes

SargQdJ09

Violence against sex workers is a serious problem, both nationally and internationally, and Sarkeesian makes a good case that the games she discusses treat that violence as fun, enjoyable, or even laudable. But Sarkeesian’s videos have not garnered much praise from those most directly affected by these tropes. On the contrary, many sex workers have argued that Sarkeesian’s videos contribute to the objectification and stigma that she claims she is trying to reduce.

Anita Sarkeesian raakte bekend door een serie youtube-commentaren waarin ze seksistische standaardvoorstellingen van vrouwen in videogames analyseerde. Een van die voorstellingen is de prostituee, in videospellen als Grand Theft Auto en Red Dead Redemption is dat een stuk wandelend decor, die de (meestal mannelijke) hoofdpersoon van het spel zonder gevolgen in elkaar kan tremmen, beroven of vermoorden.

Dergelijke kritiek deed menige mannelijke gamer de stoom uit de oren komen: hoe durft ze ons geliefde tijdverdrijf seksistisch te noemen?! Sarkeesian kreeg dan ook binnen een mum van tijd een stortvloed aan verwensingen, bedreigingen met verkrachting en erger. Tijdens Gamergate werd het nog een tikkeltje erger: niet alleen kreeg Sarkeesian doodsbedreigingen, ook allerlei persoonlijke informatie (waaronder haar thuisadres) werd grif verspreid.

Vrouwtje moet haar bek houden, vinden een hoop van deze beslist niet seksistische gamers.

Neemt niet weg dat er ook serieuze kritiek op Sarkeesian komt. Zoals van sekswerkers die menen dat ze alle agency ontzegt aan sekswerkers door hen aan te duiden als “prostituted women” (let op de passieve verbuiging).

Ik was van plan hieronder een video bij te voegen van twee gamers in gesprek, getiteld: ‘Is Anita Sarkeesian a Bad Critic?’, maar die is om onduidelijke redenen offline gehaald. Jammer, want beiden maakten legitieme punten: Sarkeesian heeft de neiging om haar voorbeelden links en rechts uit videogames te plukken (en weg te laten wat haar niet uitkomt), maar daarmee wordt haar kritiek nogal oppervlakkig.

Wat je Sarkeesian niet zo snel zult zien doen, bijvoorbeeld, is een videospel van voren naar achteren analyseren op plot, thematiek en motieven.

Maar misschien is dat ook haar taak niet.

  1. 1

    Zij geeft feminisme zelf helaas een slechte naam. Haar strijd tegen de windmolens is niets meer en niets minder dan een schreeuw om aandacht voor eigen gewin. Al haar punten zijn groffe voorbeelden van cherry picking, elke serieuze discussie wordt geblokkeerd en ze staat zelfs niet boven haar eigen sexistische uitspraken.

    Haar hele beweging is een uiting van dat ouderwetse arrogante “wij weten beter wat goed voor je is dan jijzelf”. Ze valt vrouwen aan op hun keuzes als vrouw wanneer die niet passen in haar morele straatje, dat is puur sexisme. Ze valt over alles wat niet past in haar eigen wereldbeeld, in haar eigen moralistische strijd tegen het pluralisme van entertainment, waarin je zowel een asociale macho als een kleutermeisje en alles er tussen in kunt zijn.

    We moeten de SJWs (haar groepering) en de gamergaters geen podium bieden, of het moet zijn om ze uit te lachen.

  2. 3

    @2 Integendeel! Ze weet precies hoe ze mensen op de kast kan krijgen en enorme publiciteit kan genereren. Wie de fuck is Sarkeesian zonder haar haters?

    Dat gezegd hebbende, als fervent gamer, vind ik dat ze ook goede punten maakt. Er mag meer diversiteit komen in games. Haar methode is echter niet de mijne en ze klinkt als de “alles is de schuld van gewelddadige video games”-club van tien jaar geleden. Dat werkt niet. Men graaft zich juist dieper in.

  3. 4

    In zulke games is vaak alles stereotiep, en bijvoorbeeld in grand theft auto lopen de gewone burgers er ook bij als decor dat kan worden afgeslacht. Hoe je rond loopt als soldaat in shooters zoals counterstrike en call of duty etc. is ook niet bepaald realistisch te noemen.

    Zoals altijd zit er een kern van waarheid in die stereotypering. Veel van die vrouwen worden – zeker in de VS – immers ook uitgebuit en het slachtoffer van geweld.

    Sarkeesian lijkt dezelfde stereotypering aan te hangen.

  4. 6

    Er zijn heel veel computerspellen waarin vrouwen juist stoer en sterk zijn en hun eigen boontjes doppen. Net even die spellen eruit halen waarin prostituees worden afgeslacht is dan wel heel erg cherry picking.

  5. 8

    @1 & @2:

    Ik heb een speciaal rondje intertrons gemaakt om te kijken of Sarkeesian nu echt zo’n batshit insane cherry picker is.

    Op basis van wat ik langs zag komen, heeft ze volgens mij vaak (maar niet altijd) een punt. Zo werkt dat wel vaker, natuurlijk.

    Dus ik vraag me af waar die harde oordelen vandaan komen. (Toch niet omdat ze een vrouw is die haar mond durft open te trekken, mag ik hopen?)

    Op zijn minst een linkje hier en daar met wat onderbouwing zou wel handig zijn.

  6. 9

    ..ik durf trouwens de bewering aan dat vrouwen statistisch gezien in de echte wereld vaker het slachtoffer zijn dan in GTA. Wat zegt dat over je observatievermogens en je standpunt over moord in het algemeen?

  7. 10

    Sorry, linkjes? Wat? Omdat ze zelf objectief & gestructureerd wetenschappelijk verantwoord onderzoek doet welke iedereen kan natrekken?

    Gebrekkige logica is gebrekkige logica. Er zijn talloze vrouwen EN mannen die het punt beter, en beargumenteerd maken.

  8. 11

    @10:

    Sorry, linkjes? Wat?

    Dus:

    1) Je hebt geen zin om aan te tonen dat Sarkeesian domme onzin verkoopt.

    2) Je hebt geen zin om uit te leggen waarom Sarkeesian domme onzin verkoopt.

    Maar je komt wél aanzetten met het ‘argument’ (#9) dat misstand A erger is dan misstand B en dat daarom iedereen die zich met misstand B bezighoudt niet deugt. (Over gebrekkige logica gesproken!)

    Ik begin nu toch stiekempjes het idee te krijgen dat je afkeer van Sarkeesian misschien niet helemaal op deugdelijke argumenten is gebaseerd. (Maar waarop dan wel? Afgaande op andere Sarkeesian-haters, heb ik zo mijn vermoeden…)

  9. 12

    Als ik zoveel om de vrouw zou geven dat ik een complete ideologie aan haar wijd, dan zouden pixel-vrouwtjes die ik niet leuk vind wel mijn laatste zorg zijn. Ik vermoed dan ook dat dit puur om persoonlijk gewin gaat, een cynische vorm van emancipatie, wij kunnen ook heus wel graaien!

  10. 13

    Ik moet lachen om de beweringen van feministen dat vrouwen in games vaak als onrealistisch lustobject worden afgebeeld. Alsof de gemiddelde mannelijke hoofdrolspeler geen volstrekt bezijden de waarheid zijnde karikatuur is: veel te grote spieren, altijd onvervaard, superieur uithoudingsvermogen, goddelijk lichaam. Het beeld van de gemiddelde vrouw in een game is niet realistisch, maar dat is bij een man eveneens het geval. Maar laat de feminazi’s lekker zeuren: je moet toch wat te doen hebben met je tijd als het schoonmaakwerk gedaan is.