“Als ik met mijn MG met open dak van dorpje naar dorpje rij door de Provence, dan word ik inderdaad lyrisch. Maar echt niet op de Nederlandse wegen. Hier neem ik liever de trein, al komt het daar niet zo vaak van”.
Camiel Eurlings mag dan een autofreak zijn, laat men vooral niet denken dat hij om die reden de invoering van de kilometerheffing op de lange baan heeft geschoven. Onze minister van ‘auto’s, treinen en vliegtuigen’ liet al de vervoerskwesties zondag in Buitenhof in sneltreinvaart passeren. Goed, de kilometerheffing komt er misschien pas in 2014, maar “Ik had al eerder gezegd dat we 2011 hoogstwaarschijnlijk niet zouden redden”.
Moeilijk kwaad te worden op deze burgemeesterszoon uit Valkenburg aan de Geul, die nimmer op zijn mondje is gevallen en die altijd zijn opponenten in vriendelijke verwarring achterlaat. Ook Rob Trip wist hem niet van zijn stuk te brengen. Een miljardenproject als de kilometerheffing moet de burger immers geen geld kosten en moet ook nog eens technisch uitvoerbaar zijn. En dat kost tijd.
Deze mogelijkheid om het fileprobleem te lijf te gaan (en om een eerlijker verdeling van de kosten van het weggebruik te realiseren) gaat dus even in quarantaine. Maar gelukkig is er het asfaltplan: 30 wegprojecten die er via een noodwet doorheen worden gejaagd. Camiel blijft vriendelijk, ook als het om de uitbreiding van Schiphol gaat en de afschaffing van de vliegtax: “De Randstad zou knap waardeloos worden als Schiphol er niet zou zijn”. Schiphol mag groeien, maar “niet ongebreideld”. Maximaal tot 510 duizend vluchten en de rest van de groei moet maar naar Lelystad en Maastricht. Simpel toch?
Reacties (8)
“deze burgemeesterszoon”
Goeie vondst, zijn vader is inderdaad sinds een kleine twee maanden burgemeester.
“Schiphol mag groeien”
Maar tegelijkertijd ook klimaatneutraal worden. Weet je waar de wagentjes in Schiphol op rijden? Perslucht!
Weet je waar de wagentjes in Schiphol op rijden? Perslucht!
Ja, maar hoe persen ze dat lucht samen?
Echt allemaal gelul dat Schiphol niks doet…
@su iedere keer als er een vliegtuig landt (op de landingsdots natuurlijk) worden er weer 20 cilinders gevuld. Er zijn ook al proefjes met samengeperste toiletlucht die in een Wankelmotor wordt naverbrand. Die karretjes moeten ze afremmen, die gaan zo hard opeens. Echt een probleem.
@2: Bah, altijd weer van die doorvragers die het feestje willen verstieren. Maar als hij ze laat persen van kernenergie, zijn ze wel mooi klimaatneutraal.
Vond Eurlings interview nogal lauw. Typisch een interview met een bewindsman in functie. Netjes dichtgetimmerd door zijn woordvoerder en alles gladgestreken door de mediatraining.
Bij Dekker viel er meer te ‘lachen’.
Pertinente leugen:”Een miljardenproject als de kilometerheffing moet de burger immers geen geld kosten en moet ook nog eens technisch uitvoerbaar zijn.”
Natuurlijk kost dat de burger handen vol geld die uiteindelijk nergens toe gaan leiden. Het resultaat zal nihil zijn, dat voorspel ik. Zonde dus van het geld. Gewoon in europees verband de accijnzen aanpassen, werkt veel beter.
@6: “Gewoon in europees verband de accijnzen aanpassen”
Succes! Er zijn nu eenmaal landen in de EU (maar ook erbuiten) die er profijt bij hebben om niet mee te doen aan geharmoniseerde accijnzen, net zo goed als Camiel weet dat Europees er nooit milieubelastingen voor vliegverkeer gerealiseerd gaan worden (daarom kan hij er ook makkelijk voor ijveren en tegelijk de vlieglobby te vriend houden).
Ik vraag mij plotseling af of ’t CDA Eurlings wel echt als ‘de Kroonprins’ ziet die het van Balkenende over moet nemen.
Hij maakt tegenwoordig schuiver na schuiver. ’t Zou eauk weah de eahste keah zain in lange taid dat wai een Limbeaurgsche preahmieahskandidaaaaat hebben, he.
(For the record, dat was een zielige poging tot het imiteren van Limburgs dialect.)