Quote du jour | Eve teaches you all sorts of horrible things about people

SargQdJ09

“Eve teaches you all sorts of horrible things about people,” he says. “There has never been a successful democracy in Eve Online. They either implode or they get steamrolled.”

Alex Gianturco (alias: The Mittani), prominent speler van MMORPG Eve Online, zet uiteen waarom hij zo succesvol is als machiavellistische ruimtedictator.

“People want to be led by someone who’s strong and someone who’s bold,” he says. “If they see weakness, then everything begins to collapse.”

To ensure the success of Goonswarm Federation, Gianturco runs the alliance with an iron fist.

“How do you deal with dissenters?” he says. “A lot of people, when they encounter someone who says they’re a shitty leader, they will do the two most common things: They will have a big screaming drama on the forums, or meet with the dissenter and try to listen to them. Obviously if someone has a valid criticism, you should try to fix those. But a lot of the time, people just try to stir shit.

“So what you actually do is quietly shoot them in the back of the head when no one is looking. You don’t make a big deal out of it. You don’t announce it. When nobody’s looking, just remove them. No man, no problem.”

Gianturco has been in power ever since.

De verontrustende vraag die Gianturco’s analyse oproept, niet alleen met het oog op de opkomst van landen met een autoritaire leidersschapsstructuur zoals China en Rusland, maar ook op het verloop van de revoluties in Egypte, Syrië en Venezuela, is deze:

Heeft democratie eigenlijk wel de toekomst? Of is de mens uiteindelijk toch maar een primaat, die zich het liefste schikt naar een krachtig alfamannetje?

Nou ja, gelukkig is Eve Online maar een spelletje, toch?

Linktip: Dimitri Tokmetzis

  1. 1

    Ach, in andere spellen denk ik geen seconde na over het gooien van een atoombom. Of 100. En met hetzelfde gemak kwak ik een asteroïde op iemand z’n harses.

    Nou ja, gelukkig is dat maar een spelletje, toch?

  2. 2

    Als iedereen elkaar nou virtueel gaat bestoken is dat al winst. Overal erg leuk artikel als je van Eve wel gehoord hebt maar niet precies weet wat het is. Zelf heb ik een tijdje gespeeld, maar je moet wel serieus tijd over hebben wil het echt leuk zijn.

  3. 4

    Had al eerder eens gekeken op de site van EVE en ontdekt dat de makers de diepgang van een computerspelletje moeten hebben. De spelers zullen dat waarschijnlijk niet kunnen overstijgen, wat ook weer blijkt uit de geciteerde getroebleerde geest hierboven.

  4. 5

    N.B.

    Uitmunten in zo’n spel betekent niets meer dan begrepen hebben wat de programmeurs daar voor bedacht hebben. De enige reden waarom de laatsten dat doen is om te zorgen dat spelers (blijven) betalen om te mogen spelen. Het enige dat spelers in spellen als EVE motiveert, is de dwangmatige zucht naar macht en bezit. De rest, inclusief andere spelers, is er enkel om als minderwaardig decorstuk of asset te dienen. Wat een een heerlijk onschuldig tijdverdrijf, om virtueel met anderen te doen, wat anderen in het echte leven met jouw doen.

  5. 6

    @5 – Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het bijbehorende artikel over EVE online helemaal niet gelezen hebt, maar gewoon je mening eruit flapt op basis van vooroordelen over dit soort spelletjes.

    Dit is wat Hilmar Pétursson, directeur van het softwarebedrijf dat EVE online host, zegt over de opzet van het spel:

    ”We had never made a computer game, and we didn’t even know anyone who had made a computer game,” Pétursson says. “But we had done a lot of things. We’d done 3-D, we’d done multi-user, we’d done a board game. Then we came up with this thesis of, ‘OK, we have $3 million, we have 30 people, so we have to do as little as possible and be very effective in what we do. We can’t just create a lot of content for the game because that is labor-intensive, and it’s a much bigger production.’

    “So we basically built an operating system for a world, and it’s a world where you can make all the things in it and sell them on an open market. You can form corporations, and those corporations can claim territory and vie for strategic dominance. That sounds like a system that can be done by 30 people, and then the people who join the game after that, they will do the rest.”

    Kortom: zij hebben slechts een minimale wereld opgezet met een aantal randvoorwaarden, en de spelers bepalen zelf wat ze daarin willen doen.

    Maar wat die spelers daar vervolgens gaan doen, en hoe ze dat doen klinkt toch heel erg als de echte wereld van grondstoffen en materialen, bedrijven en strategische plekken, militaire interventies en politieke allianties, of niet dan?