KLM zegt in een reactie dat het doel van repatriëringsvluchten is om zo veel mogelijk mensen mee te nemen, waardoor het niet altijd lukt om de regel van 1,5 meter afstand na te leven. Dat is volgens KLM zo bepaald in overleg met het ministerie van Buitenlandse Zaken.
KLM gaf aan de het onmogelijk was om rekening te houden met 1,5 meter afstand tussen de passagiers op een repatriëringsvlucht uit Nieuw Zeeland. En dus zaten de passagiers – zoals gebruikelijk in de economy class – hutje mutje in het vliegtuig.
Lukt niet is hier echter niet het juiste woord; wil niet is eerder van toepassing. 1,5 meter afstand houden kan natuurlijk best. Het betekent alleen dat je misschien maar 1/5 van de stoelen kan bezetten en dus veel meer vliegtuigen moet laten vliegen. Dat is natuurlijk te duur. Ben dan gewoon eerlijk en zeg dat je het niet wil.
Ondertussen lukt het binnenharken van staatssteun vrij aardig.
Reacties (14)
Ach, kun je wel makkelijk vaststellen of er iemand aan boord Corona had, want in dat geval is volgende week de helft van de passagiers ziek.
Lukt niet kan nog vele meerder redenen hebben dan alleen plaatsen minder passagiers per vliegtuig. Vele luchtruimen en luchthavens zijn gesloten en de bemanning moet hel; toeren uithalen voor de eigen veiligheid. In die situatie even 4 extra vliegtuigen naar Nieuw Zeeland sturen is dan misschien een wel een dingetje bijvoorbeeld.
Even afgezien daarvan zouden diezelfde personen dan zeuren over de milieu gevolgen van 4 lege vliegtuigen naar de ander kant van de wereld, ook hoor je ze niet zeuren over hetzelfde probleem in tram, trein en bus. De KLM is in bepaalde kringen nu eenmaal een standaard kop van jut, net als Shell en McDonalds. Wel vliegen ze bij GroenLinks en D66 bovengemiddeld veel en het liefst naar dit soort cultureel exotische bestemmingen dus kan je deze aantijgingen gerust met een paar grote korrels zout nemen.
@2: “(…)standaard kop van jut(…)”
Tja, wie zich als jut gedraagt…..
Het komt niet in hun kop op dat het ook anders kan, dus ja, niet gek dat ze dan er op krijgen.
@1: Die globetrotters zitten na aankomst toch wel even in quarantaine, mag ik hopen? Er is een bewaringscentrum in Schiphol, zelfs met isolatiefaciliteiten…
@2: Als ik als nietvlieger met mijn belastinggeld dat luchtkasteel in de lucht hou, mag ik daar best mijn hart op luchten.
In tegenstelling met de auteur van het stukje, had ik de indruk dat we de laatste tijd in een crisissituatie zaten. In crisissituaties veranderen contexten en randvoorwaarden voortdurend en zijn meestal geen “beste” oplossingen mogelijk, maar zal pragmatiek prevaleren en kom je dan uit bij “minst slechte”. Het is niet anders.
God zegene de greep.
“ook hoor je ze niet zeuren over hetzelfde probleem in tram, trein en bus.”
In het OV wordt (iig hier) wél afstand gehouden en als in tourbussen de mensen te dicht op elkaar zitten volgen er forse boetes.
“De KLM is in bepaalde kringen nu eenmaal een standaard kop van jut, net als Shell en McDonalds.”
Je noemt nu ook een typisch rijtje bedrijven dat (met dank aan Nederland) niet zijn deel in de belastingen betaalt. Wat raar toch dat zulke bedrijven kop van jut zijn. Typisch dat jij voor deze lui meer empathie kunt opbrengen dan voor mensen die van een uitkering rond moeten komen.
@5: “God zegene de greep”
Dat is een deel van het probleem….
Beetje te vergelijken met:
“Hij zal daarbij goed luisteren naar zijn deskundige adviseurs, beloofde hij zaterdag in een interview met Fox News. Maar, zei hij, ‘of je het leuk vindt of niet, het is in zekere zin ook een kwestie van instinct.’”
@8: Vooral zakeninstinct, naar ik heb begrepen…
Trump heeft groot heeft bij het beëindigen van de lock down en distancing:
“The Trump Organization has closed 17 of its properties across the world, according to the Washington Post. Those that are still open are running skeleton services. About 1,500 Trump Organization staff have been laid off or furloughed, according to public filings reviewed by the newspaper.
The closed properties generated about $650,000-a-day for the company, according to the president’s previous financial disclosures.”
https://www.theguardian.com/world/2020/apr/07/donald-trump-lost-1bn-in-a-month-from-coronavirus-lockdown
@10: Trump heeft groot BELANG bij het beëindigen van de lock down en distancing:
Buiten de economische haalbaarheid heb je ook gewoon te maken met landingsrechten – heel veel landen, neem Marokko, staan uberhaupt geen vluchten meer toe. Bemanning mag met moeite van boord om te slapen voor de Douane, etc.
Daarnaast, en dat vind ik wel een dingetje: Ik ben een Nederlander die naar de andere kant van de wereld gaat. Gevaar is daaraan inherent, en het is allemaal eigen risico. 300 jaar geleden kwam een kwart van de bemanning terug na 3 jaar. We zijn het -ten onrechte- ontwend.
Wil je geen gezeur, blijf dan lekker thuis.
@12: [ 300 jaar geleden kwam een kwart van de bemanning terug na 3 jaar. ]
Volgens mij zit je wat hoog, ik zie heen+terug 20 procent, max 50.
“Een gemiddelde sterfte aan boord van zes tot negen à tien procent was tot omstreeks 1730 een gegeven, waarmee de bewindhebbers van de compagnie en de autoriteiten in Batavia bij hun personeelsbeleid rekening konden houden. Slechts in de jaren 1689-1695 was dit percentage tot vijftien à vijfentwintig opgelopen.”
https://www.dbnl.org/tekst/_bij005197601_01/_bij005197601_01_0017.php
@12: Ik denk dat niet veel mensen konden verwachten dat het vliegverkeer uit zou vallen, dus een beetje hulp van de overheid vind ik gepast.
(ik verwacht niet dat onze overheid mensen van bijv. de Mount Everest gaat redden, maar uitval van het vliegverkeer is een andere categorie).
In theorie helpt de Nederlandse overheid ook mensen die in het buitenland rechtshulp nodig hebben, en in eigen land helpen we ook mensen die risico’s genomen hebben: motorrijders na een ongeluk, rokers met longkanker enz.