“Maar dat het schoolbestuur een docent gaat ontslaan omdat hij een vraag beantwoordt met de argumenten uit de Koran en overleveringen is onbegrijpbaar.” (DePers)
Aldus voorzitter Canan Uyar van de vrouwenfederatie van Milli Görüs. Vrij vertaald komt de argumentatie er op neer dat het prima is om niet over verkrachting te praten omdat dit in lijn is met een boek en omdat de gevolgen van er wel over praten ernstig zijn. In plaats van iets te doen aan die gevolgen wordt dit op voorhand al geaccepteerd, krijgt de vrouw de schuld en is verkrachting gelegitimeerd. Kan deze mevrouw even een herhalingscursus inburgeren krijgen? Met de nadruk op het leren van de Nederlandse wet? En misschien een verplicht verblijf van een week op een onbewoond eiland samen met Cisca Dresselhuys.
Toevallig is er vandaag ook een ander geluid van een moslima te horen. Onder het pseudoniem Samira al-Onal roept een Nederlandse, hoogopgeleide moslima haar geloofsgenoten op tot zelfreflectie: “Wij moslims moeten ons egoïsme en onze superioriteit, schijnheiligheid en onwetendheid eindelijk eens loslaten”. (Volkskrant)
Reacties (10)
Goed verhaal van die Samira!
Tsja… je oogst wat je saait enzo.
*zaait dat is :P
En die Samira, dat is een pseudoniem, neem ik aan?
Want als je er iets van zegt, dan vraag je er natuurlijk om. En dat is normaal, weet je. Respect man!
Zo gaat dat in het dhimmilandje nederland.
En daar zijn wij trots op!
@Steeph. Het ging hier wel om een vrouw die door een neef verkracht was. Natuurlijk moet ze aangifte doen en de reactie van die docent/imam was echt te dom om te poepen, maar ik denk dat autochtonen hulpverleners ook niet meteen “je moet naar de pliesie!!!” roepen als zo’n geval zich voordoet, maar in ieder geval eerst het slachtoffer helpen om met de familiebanden om te gaan.
Een soort weg met ons verhaal van Samira.
Het laatste gedeelte verbeeld dit mooi…
“Wat zeggen wij over …”
(vervolgens het aanhalen van voorbeelden waarbij moslims niet geheel ongeschonden uit de verf komt).
Niets zo luidt het antwoord van Samira.
Het is alsof Moslims in Nederland zich ook maar bij ieder wissewasje zich moet verantwoorden voor de daden van andere Moslims in andere landen. Dat impliceert een onderlinge moslim verbondenheid die benadrukt dient te worden terwijl dat niet het geval hoeft te zijn. Ik hoef mij toch ook niet verantwoorden danwel uit te spreken voor/tegen de daden van Nederlandse militairen in Uruzgan?!
In dezelfde alinea: “Over Kazachstan, waar een groep niet-moslims door moslims uit hun huizen is verjaagd, de vrieskou in?” Ik ben niet bekend met het betreffende voorbeeld. Uit eigen ervaring kan ik melden dat Kazakhstan absoluut niet het toonbeeld is van een straf moslim land. Het land vaart een economisch liberale koers en profileert zich als gematigd moslim land.
De moelijkheid over wie “wij” zijn en waar “we” verantwoordelijk voor zijn, of een mening over moeten hebben … dat is lastig en zit volgens mij heel dicht op de kern van de integratie problematiek.
Het stuk van Samira is desondanks best zwak vind ik.
@SalonSocialist#6 Dat gevoel van verbondenheid onder sommige moslims is extreem groot blijkens het betrekken van palestina en irak (en de FUBAR van “het westen” aldaar) door sommige moslims in hun discussie van hun positie in NL. En precies die afwezigheid van hun (en ons? OUCH) gevoel dat dat inderdaad de hunnen en onzen zijn maakt dat de onzen weer het gevoel hebben dat de hunnen er niet bij horen. En visa versa.
Men begint een Imam opleiding aan een Hogeschool omdat men Nederlandse in plaats van buitenlandse Imams wil. En dan is men vervolgens verontwaardigd als een van de docenten zich netjes aan de leer van de Islam houdt. Hoe achterlijk ik de opvattingen van die Imam en Milli Gorus ook vind, ze hebben gelijk dat het onterecht is om deze man te ontslaan. Gaat nu de directie van de Hogeschool de Koran op de ‘juiste’ manier interpreteren?
De eerste fout die gemaakt is, is om uberhaubt een Imam opleiding aan een met belastinggeld betaalde Nederlandse school te beginnen. Laat moslims dit lekker zelf regelen en betalen. En het tweede probleem is een compleet onbegrip in dit land bij de betuurlijke elite wat de Islam precies inhoudt en de misvatting dat men deze religie wel in de gewenste richting kan sturen. Dat plannetje van de PvdA en GL met die Amsterdamse moskee voor Milli Gorus was een vergelijkbaar voorbeeld hoe we in dit land niet met de Islam of religie moeten omgaan.
@7: De Hunnen erbij halen is wel heel erg oude koeien uit de sloot!
LOL @Bismarck#9
Precies … oude koeien; maar dat is dus kennelijk normaal in deze discussie: zie het stuk van Samira en de recente anti-Fitna en de bijbel en de koran. Dus waarom de hunnen niet?
NB in woI werden de Duitsers ook als “de Hun” bejegend. Dus zou oud is deze koe stiekum niet.