Oorspronkelijk was Rijksweg 3 (A3) gepland van Amsterdam-Amstel via Woerden en Gouda naar Rotterdam, en in het Rijkswegenplan 1968 zelfs eindigende bij Dordrecht. Deze autosnelweg is er echter nooit gekomen. Tot 1976 heeft Rijksweg 3 wel bestaan, maar alleen op het traject van Rotterdam-Terbregseplein naar Gouda, dat een onderdeel is geworden van Rijksweg 20. De N3, die loopt op het traject Dordrecht–Papendrecht en daarmee het meest zuidelijke deel is van de ooit geplande A3, bestaat wel. Deze weg heeft kenmerken van een stadssnelweg, maar heeft de status autoweg. In Amstelveen zijn de taluds te zien van het geplande Knooppunt Ouderkerk aan de Amstel (type “vlinderdas”) tussen de geplande A3 en de A9, dat echter nooit als zodanig in gebruik is genomen. Het is nu enkel de afslag Ouderkerk aan de Amstel/Amstelveen-Oost. In 2006 is de zuidelijke afrit echter heraangelegd. In 2007 zal ook de zuidelijke oprit (richting Utrecht) worden aangepast. De oorspronkelijke taluds zullen dan aan de zuidelijke zijde zijn verdwenen. In het stratenplan van Amsterdam-Buitenveldert en Amstelveen is de route nog steeds te herkennen, doordat de bebouwing op het tracé duidelijk nieuwer is dan de omringende.
In het regeerakkoord:
Er wordt 500 miljoen extra geïnvesteerd in wegen en spoor
De overheid werkt met het bedrijfsleven aan aanvullende maatregelen ter bestrijding van files zoals parkeer- en reisvoorzieningen, transferia, carpooling, goede fietsvoorzieningen, incidentenmanagement en de intensivering van telewerken.
Er wordt niet echt gesproken over snelwegen, wel over al eerdere projecten (verder in het akkoord) die sneller uitgevoerd moeten worden.
Reacties (1)
Oorspronkelijk was Rijksweg 3 (A3) gepland van Amsterdam-Amstel via Woerden en Gouda naar Rotterdam, en in het Rijkswegenplan 1968 zelfs eindigende bij Dordrecht. Deze autosnelweg is er echter nooit gekomen. Tot 1976 heeft Rijksweg 3 wel bestaan, maar alleen op het traject van Rotterdam-Terbregseplein naar Gouda, dat een onderdeel is geworden van Rijksweg 20. De N3, die loopt op het traject Dordrecht–Papendrecht en daarmee het meest zuidelijke deel is van de ooit geplande A3, bestaat wel. Deze weg heeft kenmerken van een stadssnelweg, maar heeft de status autoweg. In Amstelveen zijn de taluds te zien van het geplande Knooppunt Ouderkerk aan de Amstel (type “vlinderdas”) tussen de geplande A3 en de A9, dat echter nooit als zodanig in gebruik is genomen. Het is nu enkel de afslag Ouderkerk aan de Amstel/Amstelveen-Oost. In 2006 is de zuidelijke afrit echter heraangelegd. In 2007 zal ook de zuidelijke oprit (richting Utrecht) worden aangepast. De oorspronkelijke taluds zullen dan aan de zuidelijke zijde zijn verdwenen. In het stratenplan van Amsterdam-Buitenveldert en Amstelveen is de route nog steeds te herkennen, doordat de bebouwing op het tracé duidelijk nieuwer is dan de omringende.
In het regeerakkoord:
Er wordt 500 miljoen extra geïnvesteerd in wegen en spoor
De overheid werkt met het bedrijfsleven aan aanvullende maatregelen ter bestrijding van files zoals parkeer- en reisvoorzieningen, transferia, carpooling, goede fietsvoorzieningen, incidentenmanagement en de intensivering van telewerken.
Er wordt niet echt gesproken over snelwegen, wel over al eerdere projecten (verder in het akkoord) die sneller uitgevoerd moeten worden.