PVV: Stop kilometerheffing!

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

PVV: Stop kilometerheffing!

PVV-Kamerlid Richard de Mos heeft een spoeddebat aangevraagd om de invoering van de kilometerheffing tegen te gaan.
We willen geen spionagekastjes in onze auto’s. De kilometerheffing is pure diefstal en totaal ineffectief omdat de files er geen millimeter korter van worden. Tegen files moet je extra wegen bouwen en niet mensen van de weg af jagen. Dit autootje-pesten is de grootste fout in het ministerschap van Camiel Eurlings , aldus De Mos.

0

Reacties (11)

#1 pedro

Tegen files moet je extra wegen bouwen en niet mensen van de weg af jagen

Eh, pardon? Beiden werken tegen files, hoor, Richard. Als mensen van de weg af worden gejaagd, zijn er ook minder files.

  • Volgende discussie
#2 Mark

Het PVV-brekebeentje De Mos.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Joost

Oftewel, De Mos wil dat ik het volle pond blijf betalen om af en toe van het wegennet gebruik te maken.

Wat mij betreft: De gebruiker betaalt, de vervuiler betaalt.

(dit wil niet zeggen dat ik blij ben met het huidige voorstel rekeningrijden)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Rob

Toch, dat rekeningrijden wordt gepresenteerd als gunstig voor bijna iedereen. Veruit de meeste mensen gaan minder betalen, inkomsten v.d. staat blijven hetzelfde, het kastje wordt betaald door de staat, files worden minder en de bpm wordt afgeschaft.

Klinkt als een free lunch. And there’s no such thing as a…..

Ik geloof het gewoon niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 pedro

Op zich is een kilometerprijs / heffing een goede zaak: wie meer rijdt, betaalt mee. Maar ik snap niet, waarom dat niet gewoon als heffing op de brandstofprijs wordt ingevoerd. Dat is nog veel eerlijker en beter voor het milieu (buitenlanders betalen dan ook mee en grote, zware auto´s betalen meer).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Arnoud

@5: met een heffing op de brandstofprijs kun je niet op welk tijdstip je rijdt (tijdens spitsuren bijv.) meenemen in de kilometerprijs. Daarnaast zal ongetwijfeld ook berekend zijn wat de effecten zijn van een hogere benzineprijs op benzinetoerisme bijv. Overigens betalen buitenlanders ook mee in het systeem van kilometerheffing.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Rob

@5
Dan stijgt de brandstofprijs gigantisch.
Even een gemiddeld verbruik van 1/13 voor benzine aannemen voor de prijzen van 3 ct/km en 6,7ct/km.
13*3= 39 ct/l duurder.
13*6,7= 87,1 ct/l duurder.

Zolang andere landen om ons heen de benzineprijs ook niet significant omhoog schroeven, zal dit voor heel veel problemen zorgen. Bijkomend probleem: worden de auto?s zuiniger dan zal de accijns ook omhoog moeten om de inkomsten op peil te houden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Arnoud

@4: mensen die in de ochtend- en avondspits rijden zullen veel meer gaan betalen, vermoed ik. Dit zal de inkomstenderving bij andere weggebruikers weer compenseren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 pedro

@6: sturen op het tijdstip waarop je rijdt, vind ik geen goed idee. Heel veel mensen hebben namelijk helemaal geen keus. Zij moeten beginnen, wanneer de baas het zegt. Wie flexibele werktijden heeft en toch in de file gaat staan, is niet goed bij zijn hoofd.

Benzinetoerisme? Ach, dat hebben we nu ook al. Hoe verder je van de grens af woont, hoe minder lonend dat is, en andere landen zullen ons na een poosje wel na gaan volgen, omdat het systeem veel eerlijker is (de vervuiler betaalt). En tegenover de benzine, die wij in het buitenland gaan kopen, zullen auto´s staan, die wij aan het buitenland verkopen door de gedaalde prijs daarvan. De prijsstijging voor particulieren kan bovendien worden opgevangen door het vrachtverkeer wat minder te ontzien.

Overigens betalen buitenlanders ook mee in het systeem van kilometerheffing

Dat lijk me vrij moeilijk zonder ingebouwd kastje.

@7: als de auto´s zuiniger worden hebben we ook minder belastinginkomsten nodig om de milieuschade van het autorijden te beperken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Rob

@8 Dat denk ik ook.
@9 Dat vind ik een mooie gedachte (van dat milieuschade-principe), maar ik heb niet het idee dat de politiek dat als rationale gaat gebruiken.

Benzinetoerisme hangt natuurlijk af van hoeveel voordeel je eruit kan halen. Met een dergelijke verhoging is dat nogal veel. Ik denk dat heel veel (misschien wel miljoenen) mensen effe een blokkie om zouden rijden. Nogal desastreus voor de Nederlandse pomphouders.

Oja, sturen op het tijdstip dat je rijdt vind ik wel een goed idee :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie