Powned miskent reaguurders

Powned presenteerde vorige week haar beleidsplan. Via Geenstijl werd het prachtig vormgegeven, tweehonderd pagina’s tellende document de wereld ingeslingerd. De nieuwe omroep van GS presenteert zich als exponent van de netwerkgeneratie. Van een generatie die alle informatie tegelijkertijd wil, die tv kijkt met de laptop op schoot. Deze generatie is wél politiek bewust, maar op hun manier. Ze willen best meedoen, participeren, zoals Geenstijl reeds heeft bewezen. Mooie woorden, maar het levert naast een mooi beleidsplan en enkele leuke ideeën, geen echt vernieuwende omroep op. Op pagina 32 zegt Powned:

“Ons motto: neem je kijker serieus, je zult zien dat je er wat voor terugkrijgt.”

Maar waar blijven de reaguurders in het verhaal?

In het eerste deel van het beleidsplan is meteen het hoogtepunt te vinden. Een uitstekende beschouwing van de positie van de protestgeneratie versus die van de netwerkgeneratie. Een tekst die volgend jaar meteen in het eindexamen Nederlands of als paragraaf in een HBO reader verwerkt kan worden. Samengevat: de voormalige protestgeneratie heeft en houdt alle machtsposities in Nederland, zeker in de media. Ze houden daarmee anderen tegen en zo ontstaat er vanzelf een eenvormig medialandschap. Powned heeft de oplossing: gedurfde TV en radio maken maken, die zich afzet in plaats van aanschurkt tegen de macht. Een grote nadruk op participatie van de kijker en daarmee échte interactiviteit moeten daar borg voor staan.

Programma-ideeën
In het beleidslan van Powned worden een hoop programma ideeën gespuid. Daar zitten mogelijke pareltjes tussen. Een interactieve show waar een politieke partij uit moet rollen, getiteld Party Time bijvoorbeeld. Of het programma Groeten uit Holland: buitenlandse verslaggevers die verslag uit Nederland doen. Al-Jazeera die de Goudse wijk Oosterwei intrekt. Met recht spannende TV.

Één ding valt echter ook op: ze grijpen in heel veel gevallen terug op het idee van deskundigen en BN-ers. In de ideeën Het Laatste Nieuws, Vuistdiep in, Zo is het maar net, Free Fight en De Zender wordt iedere keer verwezen naar zulke mensen. Ofwel in een panelvorm, ofwel in de mensen die gevolgd worden op de een of andere manier.

Dat is erg jammer en ze houden zich daarmee niet aan de eigen doelstellingen. Volgens het zeer uitgebreide Intomarkt Gfk-doelgroeponderzoek is de achterban gemiddeld jong en hoogopgeleid. Waarom wordt er niet veel meer met die kennis gedaan? Wie eens een kijkje neemt op GS ziet daar vele intelligente, betrokken reaguurders. Reaguurders die werkzaam zijn bij bedrijven en overheden die op posities zitten dicht tegen de beslissers aan. Als je even de idioten eruit filtert zie je daar een mooie doorsnede van hoogopgeleid Nederland. Zoals Powned zelf zegt: “Ze geloven niet zomaar alles, zijn kritisch.”

Powned zou deze mensen moeten inzetten om de programma’s écht vernieuwend te maken. Niet de standaard ‘deskundigen’, maar juist de diversiteit aan meningen die GS zo leuk maken gebruiken. Niet alleen reagurend, maar juist meepratend op TV, op de radio. Steeds wisselende leden, kijkers en luisteraars die het nieuws en de programma’s maken dus, zonder eerst BN-er te zijn. Dan is het pas echt 2.0.

  1. 6

    Ben ik nu de enige die het helemaal gehad heeft met dat interactieve edutainment gedoe? Ik wil twee uur durende documentaires waarin alle experts uitgebreid aan het woord komen en nul keer de mening van “de man in de straat” wordt gevraagd.

  2. 9

    @7: Gedeeltelijk eens. Soms zijn er ook maar weinig experts op een gebied in Nederland. Als je een griepexpert wilt hebben, kom je onvermijdelijk bij Ab Osterhaus uit.

    @8: Goed punt.

  3. 10

    Helaas is elk ‘vernieuwend’ programma nog geen verbetering. Laten ze zich dus concentreren op betere programma’s in plaats van op die eeuwige zogeheten vernieuwing. Dat is inmiddels zó 1813…