,

Harry Potter redt niet alleen de wereld, maar ook de armlastige Volkskrant-redactieGeachte Volkskrant,

Hierbij wil ik jullie afdeling Sales feliciteren met de binnengehaalde advertentie. Bijna de hele voorpagina verkocht als reclame voor een boek waarvan de Engelse versie al maanden te koop was! Voorwaar geen geringe prestatie.

Uw abonnees konden er niet voor kiezen om deze beschaming te laten liggen in de winkel. Krijgen zij ook nog iets van de binnengeharkte galjoenen te zien?

Reacties (25)

#1 annoesjka

En weer een nieuw dieptepunt in de geschiedenis van de Volkskrant.

Ach, Pieter Broertjes heeft al eens eerder tegen me gezegd: “U hebt blijkbaar geen enkel oog voor onze huidige manier van kwaliteitsjournalistiek bedrijven”.

Inderdaad.

  • Volgende discussie
#2 Wilders aanhanger

sterker nog, de azijnbode is één groot dieptepunt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Jay

Och. Ludiek. Ik stoor me er niet aan (maar ik heb dan ook geen VK-abo). Of je er nu van gruwt of mee dweept, Potter is een grote hype, dus op zich niet zo gek dat de VK daar aandacht aan besteedt.

Laten we maar met z’n allen bedenken dat dit het laatste boek in de serie is, dus het gedoe is bijna voorbij.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 annoesjka

@3 – Ik heb ook geen abonnement op de VK, maar ik stoor me er wel aan omdat het gaat over een krant die zegt hoogwaardige kwaliteitsjournalistiek te bedrijven. Een beetje verstrooiing vind ik leuk, maar de voorpagina is daar niet de plek voor, vooral niet als het naar zware commercie riekt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Abhorsen

@2, Een groot dieptepunt? Ik dacht dat jouw held daar juist zijn ingezonden brief over de Koran in kwijt kon?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Teun

@3 Nog drie films te gaan, Jay ;-)

@4 Het is wel een happening, maar nog meer bij het uitkomen van het orgineel. Dubieus dus, inderdaad.

@5 blijkbaar is de VK erg recht door zee *gaat rennen voor een teiltje*.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Bart

@3: Ja, HP is hip. Daarom was het een uitstekende keuze geweest om een paginagroot, kritisch interview met de maaktster in het boekenkatern van afgelopen vrijdag te stoppen. Maar dat is niet gebeurd, hier.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 dramklukkel

Elke maandag word de krant (en zeker de Telegrof) gevuld met pagina’s lange ode’s aan het voetbal uit het gehele land. Hier hoor ik niemand over.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Basszje

De Telegrof is dan ook geen krant, maar dagelijks gebracht WC-papier waar een stel redacteuren over gekotst hebben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Bart

@8: dat is natuurlijk ook verschrikkelijk. Maar er is een groot verschil: de Telegraaf verschijnt niet in de clubkleuren van PSV als er een belangrijke wedstrijd gespeeld wordt. En als Oranje kut speelt, schrijven ze dat gewoon op.

De Volkskrant pretendeert een kwaliteitskrant te zijn. Dan horen zaken als ‘Draak gespot op de achterhoek’ en ‘Goh mevrouw Rowling, u heeft rood haar, net als de familie Wemel’ niet op de fucking voorpagina.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Eurocraat

Het is vooral de combinatie van overdreven aandacht en advertenties voor het boek die mij bijzonder tegenstaat. Wat is de volgende stap: als shell een advertentie zet een groot voorpaginaartikel over de uitstekende jaarcijfers van Shell?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 pedro

Je verkoopt wel of geen advertentieruimte op je voorpagina. Als je dat wel doet, hoef je niet alles te plaatsen, maar als iemand je een goed aanbod doet, kun je dat accepteren. Als er duidelijk bij staat, dat het een advertentie is, zal het mij worst wezen, waar in de krant die advertentie staat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 De Volkskrant

Geachte GeenCommentaar,

Hierbij wil ik jullie afdeling Oplettendheid feliciteren met de ontdekking van onze binnengehaalde advertentie. U weet waar het om gaat want op uw blog tellen wij toch al gauw zo’n 6 avertenties. Voorwaar geen geringe prestatie.

Uw abonnees kunnen er ook niet voor kiezen om deze banners links te laten liggen.
Krijgen zij per klik/bezoek ook een deel van uw google-ads opbrengsten?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Eurocraat

Ik zou het ook niet netjes vinden als GC een groot stuk zou schrijven over een eigen adverteerder. Niettemin heeft GC nog wel wat minder pretenties dan de Volkskrant.

Ten slotte: abbonees (en losse lezers) betalen voor de Volkskrant. GC is (vooralsnog natuurlijk) voor iedereen vrij toegankelijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Bart

@13: ik vind het helemaal geen probleem dat de VK advertenties plaatst.

Ik vind het wél een probleem als ze driekwart van de voorpagina inruimen voor een pseudo-advertentie.

Als GeenCommentaar een schermvullend banner gebruikt, kost dat ons ook lezers. Als wij een schermvullend stuk schrijven over onze hoofdsponsor, kost dat ons lezers. Dat zouden wij jammer vinden, daarom doen we dat ook niet. Helaas geeft de Volkskrant meer om zijn adverteerders dan om zijn abonnees.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 annoesjka

Het gaat nu eenmaal slecht met de kranten. Misschien is deze actie van de Vk wel het begin van het einde. Als dit de manier is waarop kranten in de toekomst hun geld moeten binnenhalen, dan gaat in de toekomst alle onafhankelijke journalistiek richting sponsored media.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 dramklukkel

Het gekke is dat ik momenteel zo ontzettend afgestopt raak door allerlei reclame, dat slechts de helft van de reclame op radio en tv tot mij doordringt. De maatschappij wordt straks één groot Vegas van gillende kleuren en sprekende spreuken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 pedro

Ik snap het al: veel reacties van bezorgde Volkskrant abonnee´s hier. Dat verklaart veel. Ik ben geen abonnee en denk daarom slechts ´lekker belangrijk´. Maar als je abonnee bent en door zo´n advertentie op het verkeerde been wordt gezet, waardoor je in eerste instantie denkt met een echt artikel te maken te hebben, kan ik me de irritatie wel voorstellen. In alle andere gevallen denk ik ´hou toch op met zeuren´: je hebt er geen enkel belang bij als je geen abonnee bent, en als je gezien hebt, dat het een advertentie is, tast dat de kwaliteit van de krant niet aan (tenzij je denkt, dat de kwaliteit van een artikel afhankelijk is van de plaats waar het in de krant staat).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 annoesjka

@18 – Fout gedacht pedro. Ik (nogmaals, geen abonnee) maak me zorgen over de kwaliteit van kwaliteitsjournalistiek, zoals de Volkskrant die zegt te bedrijven. Ik maak me ook zorgen over de onafhankelijkheid van kwaliteitskranten als ze door geldgebrek genoodzaakt zijn dit soort grote advertenties op hun voorpagina te moeten zetten op een plek die voorheen alleen redactionele ruimte was.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Roy

Ik heb de krant afgelopen zaterdag expres niet gekocht vanwege de voorkant. Mijn vraag is nu of er ergens duidelijk bij staat dat het een advertentie is, ik zie het in het plaatje in ieder geval niet terug. Sterker nog, de inleiding boven het Potterstuk is gewoon van de Vokskrant.

Is de VK gewoon meegegaan in de hype en hebben ze zelf de “ochtendprofeet” gemaakt omdat ze vonden dat het voorpaginawaardig was, of is het betaalde content?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 annoesjka

@20 – Het is hoe dan ook fout, alleen is het ene meer fout dan het andere.
Wat Bart eerder zei: als je wilt meegaan met de hype, schuw dan ook geen interview met de schrijfster. Of voor mijn part een (kritisch) stuk over de hele HP-reeks, of wat dan ook. Maar ga geen sprookjeskrant lopen maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Roy

@21: nouja, er wordt hier van uitgegaan dat het een advertentie is, maar dat staat voor mij nog niet zo vast.

Als de VK-redactie dit serieus bedoelde is het wat mij betreft een volgende stap in de richting van infantilisering van het nieuws, die ook erg ongewenst is. Overigens staat boven die sprookjeskrant dat er een uitgebreid interview met de schrijfster in het VK-magazine staat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 annoesjka

Ah, ik had even gemist dat je op het plaatje kon klikken, waardoor je de tekst kan lezen:

Bij het verschijnen van de vertaling van het laatste deel van de Harry Potter-cyclus, in een oplage van 900.000, maakte de Volkskrant een voorpagina van de Ochtendprofeet, de krant van Harry Potter, met fragmenten uit een interview met J.K. Rowling. In het Volkskrant magazine een uitgebreide weergave van het gesprek.

Ze doen dus voorkomen dat dit dus niet gesponsored was. En dus is het infantilisering van het nieuws. Blind inspringen op een hype. Dat zou een kwaliteitskrant niet moeten doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Bart

Ik denk op zich ook dat er voor die ochtendprofeet op de voorpagina niet concrete doekoes zijn overhandigd. Dat bedoelde ik ook helemaal niet – de ironie van mijn bericht ontging sommige lezers blijkbaar. Maar er viel geen onvertogen woord, de nieuwswaarde was nul, de uitgever heeft flink geadverteerd in de pampieren krant en op de website – dit was een waardeloze redactionele beslissing van de krant.

Overigens vond een van de buren ook iets grappigs in de Kutkrant: positieve verhalen over Hyves, afkomstig van een ex-werkneemster van Hyves. http://www.bbrussen.nl/2007/11/21/hyves-advertorial-in-volkskrant/#more-1604

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Roy

Ach, misschien moet ik dan toch maar dat Studium Generale “ironie” volgen. Ik liet me vast te snel meeslepen door de woorden “afdeling Sales”, “advertie”, “verkocht als advertentie” en “binnengeharkte galjoenen”.

  • Vorige discussie