Politiek moet zich niet bemoeien met popmuziek

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Marike Jager (Foto: Arnoud Boer)Yoast? Yoast? Who the fuck is Yoast? Het is de Nederlandse popartiest die uitgenodigd is door de Tweede Kamer om deel te nemen aan het ‘Rondetafelgesprek over popmuziek‘. Yoast, in het normale leven beter bekend als Joost Oskamp, is bassist van Taxi To The Ocean. De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zorgt vandaag vast voor een swingende sessie. Wim Van de Camp (CDA), zelf waarschijnlijk opgegroeid met de Selvera’s, is de voorzitter van de bijeenkomst.

Wellicht vermaakt Van de Camp elke week zijn kleinkinderen met een onverwalste Duck Walk, terwijl hij Johnny B. Goode uit de speakers laat knallen? Ik vrees van niet. Toch hoeven we niet helemaal te treuren over de popkennis van de Tweede Kamer. Gelukkig zijn er ook kamerleden die wel enig krediet verdienen: Boris van der Ham (D66) heeft ooit een Dance Manifest uitgebracht. Daarnaast is Arda Gerkens (SP) al uitgeroepen door VPRO´s 3voor12.nl als meest popmuziekminnend Tweede Kamerlid, vanweg haar Nota Popmuziek ‘Oorstrelend en Hartveroverend‘.

Toch blijft de combinatie politiek en popmuziek een moeizame.

Ik vraag me altijd af: heeft goede popmuziek nu echt ondersteuning nodig van anderen dan muziekliefhebbers? Natuurlijk, het is fijn als er livemuziek gespeeld kan worden op de zaterdagavond. Daar zijn vergunningen voor nodig. Is het leuk als bands met ondersteuning van de overheid naar het buitenland kunnen? Vast, maar wordt de muziek zelf er beter van? Worden Nederlandse muzikanten er niet gewoon lui van?

Het is niet voor niets dat de beste popmuziek uit het buitenland komt. Misschien klopt de stelling wel dat het erg slecht moet gaan, voordat een rocker, bluesman, hiphopper of country-artiest echt vanuit zijn tenen gaat zingen? Ja, maar dance dan, hoor ik u denken. Nederland heeft toch wereld´s beste DJ? Mijn wedervraag: heeft iemand daar ooit subsidie voor ontvangen?

En u? Voor welke muziek heeft u belastinggeld over?

Reacties (13)

#1 Eurocraat

Hmmm, die SP-notitie noemt als voorbeelden van landen die het wel goed doen o.a. Denemarken en Zweden, waar idd wel erg veel meer goede muziek vandaan komt dan bij ons. Misschien zit er toch wel wat in beperkte steun.

  • Volgende discussie
#2 Chris

@astro

Tiesto en Armin van Buren zijn ook gewoon begonnen in gesubsidieerde poptempels en jongerenhonken etc.
De infrastructuur incl. oefenruimtes voor bandjes; die moet toegankelijk zijn imho. Zorg dat het voor cafes makkelijker wordt om bandjes te laten spelen; dus geen vergunningen of beperking aan het aantal avonden dat gespeeld mag worden.
Als je wil handhaven, doe dat dan op geluid; dat is nl ook waar het je werkelijk om gaat.

Je moet iig als overheid niet gaan bepalen welke muziek je wel of niet ondersteunt.

Trouwens, wel een dooddoener dat de beste popmuziek uit het buitenland komt. 99,6% van de wereldbevolking zijn buitenlanders, daar mag ook wel wat meer talent tussen zitten…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Abhorsen

Tja, er is wel goeie muziek in Nederland, alleen de Nederlandse consument lijkt er minder happig op. Neem een Spinvis, Room eleven, C-Mon & Kypski, Johan, Pete Philly and Perquisite, The Gathering, etc. Maar het wordt allemaal gezien als “Alternatief” in Nederland.

Of je echter goeie muziek echt met overheidssteun voor elkaar krijgt? Volgens mij werkt dat niet zo, het is te smaak afhankelijk en zodra er bijv. regeltjes zijn… dan dood je de creativiteit. En “grote namen” die commercieel succes hebben ala Marco Borsato, BZN, Jan Smit, etc. die hoef je niet te stimuleren. Uiteindelijk spreekt wansmaak toch vooral het grote publiek aan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Arnoud

@ 2: Tiësto en Armin van Buuren ook zo begonnen? Je geeft me nog een argument om de politieke bemoeienis te staken, dankje.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Chris

@4

dat ben ik op zich met je eens. :-)

reageerde alleen op de vraag die je zelf stelt in je stukje….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Arnoud

@ 5: bedankt voor de beantwoording. :-) En die andere vraag: voor welke muziek heb je belastinggeld over? De overheid kiest namelijk nu wel voor welke muziek er geld is om te ondersteunen. Lijkt me redelijk om daarin dan als kiezer een voorkeur in te kunnen uitspreken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Martijn ter Haar

Andere landen (met name in Scandinavië) hebben relatief meer goede bandjes omdat ze daar beter muziekonderwijs op school hebben. Dus hoezo geen overheidstaak?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Chris

@6

volgens mij geef ik daar al antwoord op:

“Je moet als overheid niet gaan bepalen welke muziek je wel of niet ondersteunt.”

dus trek maar geld uit voor infrastructuur (daar valt muziekles onder) en sla de wereld niet dood met vergunningen, en kijk verder maar.

Misschien ben ik ook wel te porren voor een minimum van 20% muziek van eigen bodem op de radio…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Baron E

Nog een zaak die vanuit de overheid bepaald wordt: zendvergunningen.

En op dit moment hebben we wel meerdere 538-klonen (radio 3 inclus) in de ether en bijvoorbeeld KinkFM niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Arnoud

@ Martijn: ik ben wel benieuwd naar het bewijs van je stelling dat er een verband ligt tussen goed muziekonderwijs en goede popmuziek. Paul McCartney kan nog steeds geen noot lezen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Abhorsen

Ik heb toch een beetje door bijv. mijn eigen collectie zitten snuffelen en volgens mij valt het heel erg mee met de kwaliteit van de Nederlandse bandjes en artiesten. Alleen vind je het allemaal niet meteen terug op de radio. Hoewel een aantal wel. En hoewel je over smaak kan twisten maken de meeste toch of zeer innovatieve muziek, of juist zeer professioneel klinkende muziek.

Ik denk dan ook dat het echt meer een kwestie van perceptie is en waar je zelf naar opzoek gaat dan dat het slechter zou zijn in Nederland dan ergens anders. Verder tja, er is meer buitenland op de aardbol van Nederland.

Maar als je kijkt naar wat mensen rond C-Mon & Kypski / Pete Philly & Perquisite enzo doen. Dat is best wel een vernieuwende stroming van muziek met een fusion van vele verschillende stijlen.

Als je kijkt naar de rock dan zijn bands als The Gathering en Within Temptation goed bezig ook op international vlak. En in dat kielzog bijv Aqua De Annique, maar ook onbekendere bandjes als The Wounded, Johan en theEndorphins. En natuurlijk, wat je ook van ze vind Krezip.

Als je kijkt naar hard rock en prog rock is iemand als Arjan Lucassen (o.a. van Ayreon) gewoon toon aangevend. Niet alleen in het verleden, maar zijn Ayreon project trekt veel grote namen aan elke keer weer, en ook onbekend (vaak Nederlands) talent. Over de hele wereld reizen mensen naar Nederland af om met de goede man samen te werken.

Neder-rap is inmiddels door acts als Duvelduvel en Opgezwolle ook naar een hoger niveau getilt.

Op Jazz gebied een aantal goeie muzikanten en bandjes. Een band als Room Eleven is vanuit het niets lijkt het wel omhoog komen zetten en zet een perfect proffecioneel licht jazz werkje neer (en komt ook nog eens voor onder een reclame).

Iemand als Spinvis is redelijk uniek. Triphop achtige muziek met zo’n duidelijke Nederlandse spruitjeslucht/roze koeken soms. Maar daarnaast ook gewoon zeer creatief en experimenteel bezig.

Ook is het in Nederland mogelijk iets te doen als het “C64 orchestra”, componisten van oude C64 computer chiptunes die hun werk omzetten voor een volledig klassiek orkest.

Ook heeft Nederland wel wat grote gitaristen geleverd aan grote bands (vanderberg) en zijn er internationale successen.

Op Gothic gebied hebben we een act als Clan of Xymox die toch ook echt we binnen die scene international aanzien geniet.

De metal binnen Nederland kent sterke acts zowel in het heden (Gorefest, etc) als het verleden (denk aan een Pestilence die death-metal met fusion jazz mixte).

En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan. Er is best wel een actieve muziek scene in Nederland. Je moet alleen voorbij de Jan Smits en Marco Borsato’s kijken. En trouwens nee eigenlijk ook niet, want hoezeer ik ze haat… het zijn professionele muzikanten die iets neer zetten dat een groot publiek aanspreekt.

De Nederlandse muziekscene is levendig zat. Ik denk meer dat men in de tweedekamer dat niet ziet omdat men enkel 3FM ontvangt en eigenlijk ook niet meer snapt wie allemaal nederlands is, dat er meer muziek is dan dat en nog belangrijker dat de graad van je muzikale voedingsbodem niet afhankelijk is van hoeveel artiesten in buitenlandse hitlijsten geld opbrengen.

Oorklepjes af en er gaat ook in Nederland een wereld voor je open qua muziek en ook soms echt zeer vooruitstrevend.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Jan Jaap

@8: Alsjeblieft geen ‘minimum van eigen bodem’! Dan krijgen we gesubsideerde troep omdat het moet. Als het niet sterk genoeg is om er zonder hulp te komen hoort het er niet te zijn.

Nou is de radio zowiezo bagger, maar dat zou het nog erger maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Mrbngle

Muziekonderwijs wordt in Nederland voor de minima gewoon gesubsidieerd, net als in Zweden dus. Afgestudeerden van het conservatorium kunnen rekenen op een kunstenaarsuitkering zonder sollicitatieplicht. Voor een subsidie van een buitenlandtoernee hoef je slechts in een aantal kernpodia te hebben gespeeld met je band. Terecht? Ja, het is een leuk cultureel visitekaartje, zo’n internationaal goed boerende act. 3Fm mag wat mij betreft wel worden afgeschaft. Die willen graag alternatief zijn, maar ondertussen ook de grootste zender zijn. Dat gaat niet samen. Los van dat. Welke muziekliefhebber zet gebruikt de etherradio nou nog om nieuwe shit te ontdekken? Zeker met het risico te belanden in een uitzending van Giel -ik vind je band goed als je me maar genoeg betaalt- Beelen.

  • Vorige discussie