1. 3

    “OPEC chief: Oil prices would go higher regardless of supply”

    Absoluut.

    En vrijwel zeker heeft de VS verplichte contracten met OPEC-landen voor de bouw van raffinaderijen door Amerikaanse bedrijven. Dat zijn behoorlijke investeringen die dito winsten geven. Saoedi-Arabie laat zich niet iedere keer wegduwen met die nonredenaties. Vooral niet als de wereldwijde vraag naar olie maar weinig verkopen op de wereldmarktdagprijs tot gevolg heeft.

    Een opvallend gegeven is dat de VS ook al een poos geen rem heeft gezet op de olieprijs. Afgedwongen door de glijvlucht van de dollar, die door deze regering zelf in gang is gezet. Daarmee is wel een aardige nieuwe beleggingsmarkt voor de kapitaalfondsbeheerders gecreeerd. De Amerikaanse automobilist wordt nu geconfronteerd met extra dure benzine om naar zijn werk te rijden. Dat wordt door de HoMo-genheden van geen belang geacht, maar het geeft daar best veel kwaaie gezichten.

    Dat brengt me onwillekeurig op de calculatie van de benzineprijs die wij aan de pomp betalen. De mythe luidt dat die prijs met X % wordt verhoogd t.o.v. van de inkoopprijs. De tweede mythe luidt dat de schommelingen van de prijs op de wereldmarkt zoveel mogelijk worden getemperd. Ik geloof wel dat er iets wordt getemperd, maar niet dat dat met de prijzen op de crude-markt heeft te maken. Zal de echte inkoopprijs van diesel via bulktermijncontracten niet altijd stukken lager liggen dan de dagprijs die altijd maar in het nieuws is ? En wordt het geen tijd om de werkelijke ingekochte hoeveelheden van diesel in NL Shell-tankstations op te vragen bij Financien en die af te zetten tegen het tarief dat de regering daar bovenop heeft gedaan, en vooral welk kaal dieselinkooptarief Shell daarvoor heeft opgegeven ?

    Afsluitend, de rare beweringen van de VS in de link uit #1 en de Petrol Panic elsewhere zitten wel degelijk in een rationeel verband.

  2. 4

    Het eerste bericht heeft vrijwel niks met de prijs van olie/Peak Oil te maken:

    Motorists were urged by the Government last night not to panic over potential fuel shortages caused by a threatened strike at a major oil refinery.

    en

    Up to 1,300 members of the union Unite threaten to strike at Grangemouth from next Sunday in protest at plans by Dutch owners Ineos to end the company’s final salary pension scheme for new workers and to make other pension changes.

    Lees je de berichtjes die je post uberhaupt?

  3. 5

    @m44: “De mythe luidt dat die prijs met X % wordt verhoogd t.o.v. van de inkoopprijs.”

    Hoort deze zin bij

    “het tarief dat de regering daar bovenop heeft gedaan”

    Want de accijnzen zijn harstikke openbare cijfers (en ook op Sargasso terug te vinden). Daaruit blijkt inderdaad sprake van een mythe, want de accijns is absoluut (mede reden waarom in Nederland de benzineprijzen de laatste tijd veel minder hard stijgen dan bv. in Belgie, waar ze wel procentueel zijn).