OV wordt Big Brother

De automatische scanners in het OV (Foto: Flickr/Mark Wubben)

Zeven jaar? Zeven jaar! Zo lang wordt straks al je reisgedrag opgeslagen bij gebruik van de OV-kaart rond Amsterdam en Rotterdam. Voor het opslaan zelf kan ik nog wel wat begrip opbrengen, je moet toch ergens bijhouden wanneer en hoeveel niet-abonnees reizen. Maar zeven jaar? En voor abonnementhouders?

Zoals NU.nl al constateert staat dit op gespannen voet met het Europees verdrag van de Rechten van de Mens. Inbreuk maken op de privacy van mensen mag alleen als dit noodzakelijk is. En dat hier zeer duidelijk niet het geval. Deze informatie is compleet geanonimiseerd net zo nuttig als met identiteitsgegevens. En dan die bewaartermijn. Hoe komt men bij die belachelijk lange termijn van zeven jaar? Kan dat niet wat minder (en geanonimiseerd)? Maar de tegen grote organisaties tandeloze tijger, het CBP, is er blijkbaar al mee akkoord, want het is “onderdeel van het systeem”. Juist.

De vervoersbedrijven van de twee steden betogen uiteraard dat het wél van belang is. Zo kunnen ze hun dienstverlening beter op de klant afstemmen. Zit wat in. Wat, maar niet veel, want hoewel het misschien opgaat voor incidentele reizigers, bij abonnementhouders is vooraf al duidelijk welke route ze gaan nemen, en bij benadering hoe vaak. En ook die laatste groep zal straks moeten in- en uitchecken, op straffe van een boete. Ja, je hoort het goed, je krijgt een boete als je niet in- en uitcheckt, zélfs als je een abonnement hebt.

Het artikel op NU.nl maakt niet heel duidelijk wát Trans Link, de uitgever van de kaarten, precies allemaal gaat opslaan. Volgens een ander artikel gaat het om ‘alle reisbewegingen van mensen‘, wat suggereert dat zowel reis en identiteit worden opgeslagen. Op de site van de OV-chipkaart zelf – ‘Alles over de OV-Chipkaart’ – vind ik wel de vraag “Welke persoonsgegevens worden uitgewisseld tussen Trans Link en de OV-bedrijven?” maar het antwoord is belachelijk:

“Alleen wanneer dat noodzakelijk is voor een goede werking van het OV- chipkaartsysteem, kan TLS uw persoonsgegevens verstrekken aan een OV- bedrijf waar u een persoonsgebonden product heeft afgenomen. Die situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen als u uw naam- of adresgegevens wijzigt.”

Ja, daar zijn we mooi klaar mee. Je zou er de auto voor instappen. Oh nee, toch niet.

  1. 3

    Je schijnt die kaart thuis onbeperkt op te kunnen laden.
    Alleen die kitjes zijn al een tijdje uitverkocht als je de Retekolen wilt geloven.

  2. 4

    We zullen en moeten aan ‘het systeem’. Data-opslag van mobiel en internetverkeer, digitale dossiervorming, en u dit weer.
    Wordt het, nu de digitale revolutie zo’n beetje vervolmaakt raakt, niet tijd voor een contra-revolutie?

  3. 6

    wat ben ik blij dat ik al jaren met nepkaartjes rondreis (en met succes, nog nooit had iemand het door).. elke keer als ze weer een nieuwe manier vinden om reizigers als koeien uit te melken denk ik bij mezelf ‘wat ben ik blij dat ik er niet voor betaal’ en geeft het mij een goed gevoel … :)