Dat gaat wel weer ver. Je zegt toch van de kleindochter van Mussolini ook niet dat ze fascistisch is?
#2
Eric
Wat mij betreft is dit net zo irrelevant als het feit dat Van der V. (mogelijk) PVV-stemmer was. Beiden zaken kunnen relevant worden als er meer duidelijk wordt over het motief en/of zijn opvoeding, maar tot die tijd is het niet veel relevanter dan dat ´ie een driewieler had als kleuter…
Dat Dom Rechts mij (want links) al jaren wegzet als “vriendje van Volkert”, is hun dommigheid. Andersom doe ik er niet aan mee. De NSB was eng, de PVV is eng, maar het verband met Alphen ontbreekt vooralsnog.
Eric, Tristan stemde PVV. Ik zou wel eens onderzoek willen zien naar of PVV stemmers relatief vaker een familielid hebben dat fout was in de oorlog? Mij hoor je niet zeggen dat politieke voorkeur genetisch overdraagbaar is maar ideologie en levenshouding worden vaak wel van generatie op generatie doorgegeven. Alle uitzonderingen daar gelaten. Maar meten is weten. En ik ben voor de vrijheid van metingsuiting.
#4
Eric
Voorzover ik zag was er één iemand die wel eens begrepen had dat ´ie PVV gestemd had. Da´s mager.
Wat die ideologieën en levenshouding betreft ben ik het wel met je eens, maar zijn deze twee feiten wat mij betreft volstrekte onvoldoende om aan te nemen dat dat hier gebeurd is. Reden voor meer onderzoek? Ja. Reden voor publicatie? Nu nog niet. Wat mij betreft was de berichtgeving heel veel uitgebreider dan ik prettig vond, met achternaam en foto ook bij anderen dan De Telegraaf en GeenStijl. De conclusies waren al getrokken voordat er überhaupt feiten naar buiten waren gekomen. Dat is niet de manier waarop ik geïnformeerd wil worden, eerlijk gezegd.
Eric, ja dat is waar. Maar vrees dat de terughoudende berichtgeving van weleer nooit meer treugkomt, zeker met al die burgermedia…
#6
Eric
Het zijn nu juist de traditionele media die ook alle ingetogenheid hebben laten varen. Juist op een punt waar de Martin Sommersen van deze wereld zich als journalisten kunnen onderscheiden van bloggers…
#7
AntonB
Hij had dus een socialistische opa, heft dat dan nu op dat hij mogelijk eens op de PVV gestemd heeft? Als de afkomst zo belangrijk is zullen we dan trouwens ook eens diepgaand nagaan waar de dubbele moordenaar in Baflo vandaan komt?
AntonB | 14 April 2011 | 16:41
Nee. Want volgens partij-interlektueel Bosma geldt PVV=Drees sr.= socialist=nsdap=Hitler.
#10
Grootvader BDW
@1 of de dochter van LePen ?
#11
Karl Kraut
Nou weet ik dus nog steeds niet of Tristan van der Vlis ritalin gebruikte, terwijl zijn naam toch zo goed als een anagram daarvan is.
Albert Speer & Partner heeft, overigens, de voetbalstadions ontworpen voor Qatar 2022; en Manfred Rommel, zoon van Erwin, was van 1974 tot 1996 burgemeester van Stuttgart. Het is me allemaal wat, potdomme.
Andere merkwaardige wel of niet terzake doende links waren eerder bij kleintje muurkrant gevonden http://www.stelling.nl/kleintje/actueel/AERW1302679821.html
Wat wel opmerkelijk is, het geldt ook voor die Apeldoorn-gek, is dat er met zo’n blanke terrorist altijd enorm terughoudend omgegaan wordt door politie en media (nooit meer wat gehoord van het verhaal dat Karst T een dikke swastika-tattoo in zijn nek had)
#13
Maria
Annelies Verbeke schreef gisteren in de NRC:
“Naast een schizofreen die spirituele afscheidsbrieven schrijft, wordt Van der V. een ‘eenling’ en een ‘buitenstaander’ genoemd (…) passender is wellicht de term ‘radicale verliezer’, door Hans Magnus Enzensberger in zijn gelijknamige essay gebruikt voor iemand die zich gedurende lange tijd op het gevoel fixeert een verliezer te zijn en dan een grote verwoestende daad stelt bij wijze van rechtzetting. (…) Het is niet makkelijk in te zien dat zelfs de meest gestoorde geest zijn eigen logica heeft, cirkelend om menselijke gevoelens. Ik [Annelies Verbeke] denk nog steeds dat het nodig is ook de logica van de radicale verliezer te proberen te begrijpen. Al was het maar omdat het leger aangroeit.”
#14
Joost Baars
Het is interessant hoe in Nederland elke politicus, opiniemaker, etc. weigert om in een ideologische discussie te treden, en ook bijna elke journalist weigert politici, opiniemakers, etc. op ideologische gronden te bevragen. Maar er is een slag mensen wiens ideologie wel serieus wordt genomen en uitgebreid wordt bediscussieerd: die van halve gare moordenaars. Mohammed B. stelde niet uit haat of moordzucht te hebben gehandeld, maar “uit geloof” – werd klakkeloos als de waarheid aanvaard. Nu hier weer: meneer Tristan stemde PVV en had een foute opa. Dus? Expliceer? Ik vind het best hoor, mocht het zo zijn dat zijn PVV-stem de belangrijkste oorzaak van zijn nihilistische daad is, dan is het maar goed dat dat aan het licht komt. Ik vrees echter dat de waarheid iets ingewikkelder ligt. Of nee, niet eens zo ingewikkeld voor wie zijn ogen opent: massashootings zijn al heel wat jaren een bekend fenomeen in West Europa. Duitsland, Finland, Zweden, etc. – om over Amerika maar te zwijgen. Waren dat ook allemaal PVV-stemmers? Vast niet. Dan is er waarschijnlijk dus iets anders aan de hand.
#15
Carlos
Het zit hem in het radicale verliezer complex. Onder PVV stemmers tref je bovenmatig veel mensen die zichzelf verliezer vinden. Hun baan wordt bedreigd door Polen en Turken, door de moslims kunnen ze niet meer veilig naar het zwembad en Links laat ze in de steek. Gelukkig wordt lang niet iedere verliezer een radicale verliezer, want anders zouden wekelijks een Ridderhof drama hebben.
NSBers waren ook verliezers. Het waren veelal sociale kneusjes die de schuld voor eigen falen bij anderen legden.
#16
Spam
NSB-ers waren ook maar gewoon mensen met een bepaalde mening. Dat moet toch kunnen in een vrij land. De meesten hadden niet eens echt iets tegen Joden. Het was alleen die verderfelijke ideologie van het Joodse geloof waar ze problemen mee hadden.
#17
Bookie
Was het een hardcore PVV-stemmer (als uberhaupt al) of hoorde hij bij de van 8 naar 24 stemmers? SP eerder?
#18
parallax
Ik zou wel eens onderzoek willen zien naar of PVV stemmers relatief vaker een familielid hebben dat fout was in de oorlog?
Dat mag je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen.
In mijn omgeving is dat al gauw N=3
#19
qwerty
Een geboren Vlaardinger.
Ja, dat kan niet goed zijn. Dat gaat over generaties heen fout. Als je weet hoe diep de vete tussen Schiedammers en Vlaardingers is dan heb je meteen alles verklaard.
#20
Eric
Carlos: dat Tristan vdV PVV heeft gestemd, is waarschijnlijk eerder het gevolg van het radicale verliezer-complex dan andersom. Beetje als het idee dat een koe wel per definitie een beest is, maar een beest niet per definitie een koe. Dat halve zolen als AntonB elk verband logisch vinden als het in hun straatje past, betekent nog niet dat het logica ís.
Mensen verantwoordelijk maken voor daden van familieleden zijn typische nazi-methodes.
De zoon van Erwin Rommel, Manfred Rommel, was b.v. van 1974tot 1996 burgemeestervan Stuttgart:
In 1974 werd Rommel tot burgemeester van Stuttgart gekozen. Hij was zeer populair en werd in 1982 en 1990 met een stemmenpercentage van rond de 70 procent herkozen. Zijn beleid was liberaal en tolerant met grote aandacht voor financiële orthdoxie, openbaar vervoer en een voorbeeldige integratie van vreemdelingen. Rommel veroorzaakte ophef doordat hij tijdens zijn ambtstermijn de lichamen van drie leden van de Rote Armee Fraktion, na hun zelfdoding in de gevangenis van Stuttgart-Stammheim in oktober 1977, behoorlijk liet begraven op het plaatselijke Dornhaldenfriedhof, iets waar niet iedereen het mee eens was.
PVV-stemmer, spirituele dwaler, verkeerde opa, het zal allemaal wel. De eerste de beste keer dat ik Driestar College las (was toch al vrij snel) wist ik genoeg.
Amen.
#28
qwerty
@23 en @25 Rommel was dan ook geen typische nazi. Moest zelfmoord plegen om zijn gezin te redden. Zal best invloed op zoonlief hebben gehad.
@24
Nee, dat was me niet opgevallen.
#29
gbh
@Karl Kraut, Erwin Rommel was geen nazi en is nooit beschuldigd van oorlogsmisdaden
Reacties (29)
Dat gaat wel weer ver. Je zegt toch van de kleindochter van Mussolini ook niet dat ze fascistisch is?
Wat mij betreft is dit net zo irrelevant als het feit dat Van der V. (mogelijk) PVV-stemmer was. Beiden zaken kunnen relevant worden als er meer duidelijk wordt over het motief en/of zijn opvoeding, maar tot die tijd is het niet veel relevanter dan dat ´ie een driewieler had als kleuter…
Dat Dom Rechts mij (want links) al jaren wegzet als “vriendje van Volkert”, is hun dommigheid. Andersom doe ik er niet aan mee. De NSB was eng, de PVV is eng, maar het verband met Alphen ontbreekt vooralsnog.
Eric, Tristan stemde PVV. Ik zou wel eens onderzoek willen zien naar of PVV stemmers relatief vaker een familielid hebben dat fout was in de oorlog? Mij hoor je niet zeggen dat politieke voorkeur genetisch overdraagbaar is maar ideologie en levenshouding worden vaak wel van generatie op generatie doorgegeven. Alle uitzonderingen daar gelaten. Maar meten is weten. En ik ben voor de vrijheid van metingsuiting.
Voorzover ik zag was er één iemand die wel eens begrepen had dat ´ie PVV gestemd had. Da´s mager.
Wat die ideologieën en levenshouding betreft ben ik het wel met je eens, maar zijn deze twee feiten wat mij betreft volstrekte onvoldoende om aan te nemen dat dat hier gebeurd is. Reden voor meer onderzoek? Ja. Reden voor publicatie? Nu nog niet. Wat mij betreft was de berichtgeving heel veel uitgebreider dan ik prettig vond, met achternaam en foto ook bij anderen dan De Telegraaf en GeenStijl. De conclusies waren al getrokken voordat er überhaupt feiten naar buiten waren gekomen. Dat is niet de manier waarop ik geïnformeerd wil worden, eerlijk gezegd.
Eric, ja dat is waar. Maar vrees dat de terughoudende berichtgeving van weleer nooit meer treugkomt, zeker met al die burgermedia…
Het zijn nu juist de traditionele media die ook alle ingetogenheid hebben laten varen. Juist op een punt waar de Martin Sommersen van deze wereld zich als journalisten kunnen onderscheiden van bloggers…
Hij had dus een socialistische opa, heft dat dan nu op dat hij mogelijk eens op de PVV gestemd heeft? Als de afkomst zo belangrijk is zullen we dan trouwens ook eens diepgaand nagaan waar de dubbele moordenaar in Baflo vandaan komt?
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/14/verdachte-schietpartij-baflo-is-uitgeprocedeerde-asielzoeker/
@Bismarck
Meglio fascista che frocio (beter een fascist dan een homo)
AntonB | 14 April 2011 | 16:41
Nee. Want volgens partij-interlektueel Bosma geldt PVV=Drees sr.= socialist=nsdap=Hitler.
@1 of de dochter van LePen ?
Nou weet ik dus nog steeds niet of Tristan van der Vlis ritalin gebruikte, terwijl zijn naam toch zo goed als een anagram daarvan is.
Albert Speer & Partner heeft, overigens, de voetbalstadions ontworpen voor Qatar 2022; en Manfred Rommel, zoon van Erwin, was van 1974 tot 1996 burgemeester van Stuttgart. Het is me allemaal wat, potdomme.
http://www.designboom.com/weblog/cat/9/view/10602/albert-speer-partner-qatar-stadiums-2022-fifa-world-cup.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Manfred_Rommel
Andere merkwaardige wel of niet terzake doende links waren eerder bij kleintje muurkrant gevonden http://www.stelling.nl/kleintje/actueel/AERW1302679821.html
Wat wel opmerkelijk is, het geldt ook voor die Apeldoorn-gek, is dat er met zo’n blanke terrorist altijd enorm terughoudend omgegaan wordt door politie en media (nooit meer wat gehoord van het verhaal dat Karst T een dikke swastika-tattoo in zijn nek had)
Annelies Verbeke schreef gisteren in de NRC:
“Naast een schizofreen die spirituele afscheidsbrieven schrijft, wordt Van der V. een ‘eenling’ en een ‘buitenstaander’ genoemd (…) passender is wellicht de term ‘radicale verliezer’, door Hans Magnus Enzensberger in zijn gelijknamige essay gebruikt voor iemand die zich gedurende lange tijd op het gevoel fixeert een verliezer te zijn en dan een grote verwoestende daad stelt bij wijze van rechtzetting. (…) Het is niet makkelijk in te zien dat zelfs de meest gestoorde geest zijn eigen logica heeft, cirkelend om menselijke gevoelens. Ik [Annelies Verbeke] denk nog steeds dat het nodig is ook de logica van de radicale verliezer te proberen te begrijpen. Al was het maar omdat het leger aangroeit.”
Het is interessant hoe in Nederland elke politicus, opiniemaker, etc. weigert om in een ideologische discussie te treden, en ook bijna elke journalist weigert politici, opiniemakers, etc. op ideologische gronden te bevragen. Maar er is een slag mensen wiens ideologie wel serieus wordt genomen en uitgebreid wordt bediscussieerd: die van halve gare moordenaars. Mohammed B. stelde niet uit haat of moordzucht te hebben gehandeld, maar “uit geloof” – werd klakkeloos als de waarheid aanvaard. Nu hier weer: meneer Tristan stemde PVV en had een foute opa. Dus? Expliceer? Ik vind het best hoor, mocht het zo zijn dat zijn PVV-stem de belangrijkste oorzaak van zijn nihilistische daad is, dan is het maar goed dat dat aan het licht komt. Ik vrees echter dat de waarheid iets ingewikkelder ligt. Of nee, niet eens zo ingewikkeld voor wie zijn ogen opent: massashootings zijn al heel wat jaren een bekend fenomeen in West Europa. Duitsland, Finland, Zweden, etc. – om over Amerika maar te zwijgen. Waren dat ook allemaal PVV-stemmers? Vast niet. Dan is er waarschijnlijk dus iets anders aan de hand.
Het zit hem in het radicale verliezer complex. Onder PVV stemmers tref je bovenmatig veel mensen die zichzelf verliezer vinden. Hun baan wordt bedreigd door Polen en Turken, door de moslims kunnen ze niet meer veilig naar het zwembad en Links laat ze in de steek. Gelukkig wordt lang niet iedere verliezer een radicale verliezer, want anders zouden wekelijks een Ridderhof drama hebben.
NSBers waren ook verliezers. Het waren veelal sociale kneusjes die de schuld voor eigen falen bij anderen legden.
NSB-ers waren ook maar gewoon mensen met een bepaalde mening. Dat moet toch kunnen in een vrij land. De meesten hadden niet eens echt iets tegen Joden. Het was alleen die verderfelijke ideologie van het Joodse geloof waar ze problemen mee hadden.
Was het een hardcore PVV-stemmer (als uberhaupt al) of hoorde hij bij de van 8 naar 24 stemmers? SP eerder?
Ik zou wel eens onderzoek willen zien naar of PVV stemmers relatief vaker een familielid hebben dat fout was in de oorlog?
Dat mag je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen.
In mijn omgeving is dat al gauw N=3
Een geboren Vlaardinger.
Ja, dat kan niet goed zijn. Dat gaat over generaties heen fout. Als je weet hoe diep de vete tussen Schiedammers en Vlaardingers is dan heb je meteen alles verklaard.
Carlos: dat Tristan vdV PVV heeft gestemd, is waarschijnlijk eerder het gevolg van het radicale verliezer-complex dan andersom. Beetje als het idee dat een koe wel per definitie een beest is, maar een beest niet per definitie een koe. Dat halve zolen als AntonB elk verband logisch vinden als het in hun straatje past, betekent nog niet dat het logica ís.
@3: Carlos, je overtreft hier echt jezelf…. :lol:
@Eric, dat zeg ik ook en niet meer.
Dames en heren, we hebben hem: de missing link die deze discussie beeindigt:
http://twitpic.com/4kte2j/full
Mensen verantwoordelijk maken voor daden van familieleden zijn typische nazi-methodes.
De zoon van Erwin Rommel, Manfred Rommel, was b.v. van 1974tot 1996 burgemeestervan Stuttgart:
In 1974 werd Rommel tot burgemeester van Stuttgart gekozen. Hij was zeer populair en werd in 1982 en 1990 met een stemmenpercentage van rond de 70 procent herkozen. Zijn beleid was liberaal en tolerant met grote aandacht voor financiële orthdoxie, openbaar vervoer en een voorbeeldige integratie van vreemdelingen. Rommel veroorzaakte ophef doordat hij tijdens zijn ambtstermijn de lichamen van drie leden van de Rote Armee Fraktion, na hun zelfdoding in de gevangenis van Stuttgart-Stammheim in oktober 1977, behoorlijk liet begraven op het plaatselijke Dornhaldenfriedhof, iets waar niet iedereen het mee eens was.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Manfred_Rommel
Is U lezer ook opgevallen dat er een soort van Bossa Nova op GS plaats vindt.
De posts van, om maar wat te noemen, Peter Verhaar zijn diep en scherp, ik lees ze graag..Volkskrant is geen azijnbode meer..so what’s goin on?
@23 Karl Kraut, helemaal mee eens.
PVV-stemmer, spirituele dwaler, verkeerde opa, het zal allemaal wel. De eerste de beste keer dat ik Driestar College las (was toch al vrij snel) wist ik genoeg.
Amen.
@23 en @25
Rommel was dan ook geen typische nazi. Moest zelfmoord plegen om zijn gezin te redden. Zal best invloed op zoonlief hebben gehad.
@24
Nee, dat was me niet opgevallen.
@Karl Kraut, Erwin Rommel was geen nazi en is nooit beschuldigd van oorlogsmisdaden