Dit is de eerste bijdrage van onze nieuwe blogger Ranko Rakkan. Zij woont en werkt in Tokyo.
Ook in Japan hebben de media uitgebreid het nieuws opgepikt dat Mitsubishi Motors Corporation (MMC) de productie bij NedCar in het Limburgse Born stopt. Hier ligt het accent natuurlijk ietwat anders. Men stelt vast dat het om de eerste Japanse automaker gaat die zijn productie uit West-Europa terugtrekt. De eerste! Want, zo de nieuwsmakers in Japan, er gaan er beslist meer volgen.
NedCar is definitief bezweken onder een wurgende wisselkoers. Een euro die tegenover de yen in drie jaar tijd 35 procent in waarde is gedaald. Dat betekent dus ook 35 procent minder inkomsten op iedere verkochte auto voor MMC. Tel op je verlies, vooral wanneer in een crisis geteisterd en snel vergrijzend Europa de autoverkoop sterk dalend is. MMC en de andere Japanse autoproducenten lijden gigantisch onder de dubbele last van krimpende verkoop met lage winstmarges (zo niet verlies).
Europa is voor hen dus nauwelijks nog lucratief. Daihatsu besloot daarom al eerder de verkoop van zijn auto’s vanaf 2013 in Europa te staken. Suzuki en Toyota outsourcen een deel van het verkoopproces aan resp. Fiat en BMW. Voor MMC was het al jaren kwakkelend succes in Born niet langer meer te verantwoorden. Want het was geen geheim dat NedCar minstens sinds midden 90-er jaren door MMC en de Nederlandse belastingbetaler genereus in de lucht werd gehouden. Natuurlijk ook dankzij de loonoffers die de werknemers in de loop der jaren brachten.
Nu gooit MMC NedCar in de verkoop. De fabriek mag, wat bestuursvoorzitter Osamu Masuko betreft, voor één euro de deur uit. Mits de koper alle werknemers overneemt. “We zijn met verschillende interessenten in gesprek, onder anderen autoproducenten uit Europa en Azië. Wie bereid is alle werknemers over te nemen, mag de boel voor één euro overnemen. Wij zijn dan bereid het verlies af te schrijven.” Zo citeert het dagblad Asahi Shimbun MMC’s Masuko die maandag een bezoek bracht aan de Nederlandse ambassade in Tokyo. Daar had hij MMC’s besluit toegelicht en de Nederlanders volle steun beloofd aan een goede verkoop van NedCar. ‘Goed’ staat voor behoud van werkgelegenheid in de ogen van Masuko.
Voor Mitsubishi is het kennelijk goedkoper om de fabriek voor een habbekrats weg te geven dan verder te draaien. De cijfers spreken boekdelen. Voor 2011 rekent MMC op een verliespost van 220 miljoen euro op zijn Europa-divisie, terwijl de zaken in Azië zo goed lopen dat MMC in Thailand een nieuwe fabriek nodig heeft. Het heden en de toekomst voor Japans autobouwers ligt in Azië. Deze realiteit belooft niet veel goeds voor de mannen en vrouwen in Born.
Reacties (17)
Lang geleden heb ik daar nog deuren voor de Volvo 440 in elkaar geschroeft… De sfeer viel er overigens zwaar tegen dus wat mij betreft geen jeugdsentiment.
Ik zou het niet zo heel gek vinden als de Nederlandse staat de tent (terug) kocht voor 1 euro. Men heeft ook al eens een bank gekocht voor veel meer geld, en met een fabriek heb je tenminste nog iets tastbaars in handen. En er dan goedkope elektrische en hybride wagentjes in elkaar laten zetten, voor binnenlands gebruik met fikse belastingkorting en voor de export.
Goed plan man. Ieder jaar honderden miljoenen belastinggeld bijleggen zodat die 1500 Limburgers hun baantje kunnen behouden.
Als het niet tenminste kosten kan dan moet je het niet doen natuurlijk. Waar jij die honderden miljoenen vandaan haalt is me niet helemaal duidelijk.
De overheid heeft zelf ook nogal wat voertuigen op de weg. Als je er om te beginnen nu eens voor zorgt dat die allemaal in Nederland gebouwd zijn. In andere landen met een auto-industrie is dat volkomen vanzelfsprekend.
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat de overheid zomaar opeens auto’s kan gaan produceren. En dan ook nog op zo’n kleine schaal.
Jouw simplistische gedachtegangen leiden dus tot SP zetels.
Hoe de overheid “zomaar opeens” auto’s kan gaan produceren? Nou, er staat zomaar opeens een fabriek te koop voor één (1) euro. Koopje, zou ik zeggen.
Net zoals met die bank die ze kochten kunnen ze er een zetje aan geven, zodat het bedrijf over een paar jaar weer zelfstandig verder kan.
Wat dat met de SP te maken heeft ontgaat me.
Als de Nederlandse overheid heel Volkswagen of SAAB erbij zou kopen dan zouden we kunnen beginnen met auto’s produceren daar.
Maar met dat ene fabriekje kun je helemaal niks.
Ja sorry maar dat mag dus allemaal niet.. dat is illegale staatssteun..
Mogen overheden tegenwoordig niet eens meer hun eigen gebruiksvoorwerpen maken? Ik bedoel dat echt serieus als vraag, want ik weet het niet.
Er is wereldwijd gezien een riante over capaciteit in de auto industrie, dan gaan de fabrieken in de ‘dure’ westerse als eerste dicht.
Met die redenering kan je alle industrie in Europa wel sluiten. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.
Het is ten eerste een aloud probleem, namelijk dat met kleine autootjes geen geld te verdienen is. Mitsubishi heeft dit schromelijk onderschat en heeft getracht de zaak nog te redden door de Outlander in Born te laten produceren, maar het was al te laat.
Er worden relatief hoge eisen gesteld aan kleine autootjes, door de markt en door de regelgeving. Ze moeten goedkoop gebouwd worden en aan zoveel mogelijk regelgeving voldoen.
De enige landen waar kleine autootjes goed verkopen zijn landen waar het vrij besteedbare inkomen relatief laag is, of net zo als in Nederland de belastingdruk op auto’s absurd hoog is.
Ten tweede, van de Nederlandse markt moest MMC het niet hebben, die is ondanks de gunstige afzetvoorwaarden voor kleine auto’s te klein. De omliggende landen kennen daarnaast een veel lagere belastingdruk, dus daar is de vraag naar kleine auto’s weer niet zo bijzonder groot. Dat bij elkaar opgeteld werkt dit toch wel tegen bij de afzet van auto’s.
Indien Nederland een grootschalige personenauto-industrie wenst, dan zal de overheid de belastingdruk op auto’s moeten verlagen, met andere woorden, gunstige marktomstandigheden scheppen. Ik denk alleen zelf dat het al te laat is.
Maar bedenk een hoe het is gekomen dat we wel DAF’s en Scania’s op grote schaal kunnen produceren, er is namelijk geen aankoopbelasting op bedrijfsvoertuigen!
De enige landen waar kleine autootjes goed verkopen zijn landen waar het vrij besteedbare inkomen relatief laag is, of net zo als in Nederland de belastingdruk op auto’s absurd hoog is.
Gezien je redenering (kleine autootjes bij hoge belastingdruk) en de Nederlandse werkelijkheid (bijna iedereen rijdt hier in enorme auto’s), mag ik concluderen dat je bewering over de belastingdruk in Nederland onzin is?
Neen Bismarck, er worden hier relatief meer kleine autootjes verkocht dan in Duitsland, België en Engeland. En dat terwijl we als persoon toch niet minder verdienen. De belastingdruk op auto’s is heel erg hoog en daar kies je voor als land.
Zelf heb ik probleem opgelost met een Toyota Tundra V8 met grijs kenteken (op de zaak) en mijn vrouw (als werkneemster) rijdt een Prius, bijna geheel belastingvrij, ook qua bijtelling.
De mindere goden onder ons kunnen dit deels bereiken door de privé aanschaf van zo’n kekke Fiat Panda, VW Polo, Misjebusnie Colt en noem ze maar op.
Ik heb echter nog een bijkomend voordeel, ik schrijf op de Prius af en na 5 jaar verkoop ik dat ding voor weinig aan mezelf, om hem voor veel weer te verkopen, want ook zo’n gebruikte Prius is geld waard, zeker voor de Polo of Panda rijder die toch eindelijk eens wat groters wil.
Vang ik nog een keer.
Een goed milieu is goed voor degenen die beter verdienen en daarom de belastingvoordelen beter kunnen benutten.
“behoud van werkgelegenheid”
Dus wat we hier in Nederland tegen een concurrerende prijs kunnen vervaardigen.
Auto’s?
“Zij woont en werkt in Tokyo”
Vertel!!
Hoe gaat Japan om met Fukushima?
@7: Volgens mij is de productie van Volkswagen of SAAB echt veel te groot voor de vraag van de Nederlandse overheid aan auto’s.
Doet u mij er maar 10.
Laten ze maar fietsen gaan maken.