Volgens een laatste peiling in Iowa loopt Barack Obama weg van zijn Democratische opponenten. Als daar op 3 januari de eerste voorverkiezing achter de rug is, zal blijken of zijn strategie om nieuwe kiezers aan hem te binden is geslaagd. Verandering en mensen bijelkaar brengen zijn de twee belangrijkste thema´s die hij aanroert. Het is dan ook slecht nieuws voor Hillary Clinton dat ervaring en bewezen leiderschap als minder belangrijk worden ervaren door Democratische kiezers.
De belangrijkste karakteristieken van een Democratische presidentskandidaat ligt, volgens ABC News, enerzijds in de mogelijkheid voor verandering in het politieke systeem in Washington en anderzijds in het vermogen om het land te verenigen na jaren van politieke polarisatie.
Obama mikt in zijn strategie op nieuwe kiezers en dat lijkt te werken.
Nieuwe kiezers onder de loep
De senator uit Illinois probeert twee groepen kiezers het verschil te laten maken in de voorverkiezing in Iowa. Ten eerste zijn dit jonge kiezers die voor het eerst mogen stemmen. Volgens de Desmoins Register, een toonaangevende krant in Iowa, scoort Obama bijvoorbeeld een stuk beter onder jonge vrouwen onder de 35 jaar dan Hillary Clinton (57 tegen 15 procent). Zoals de GC-redactie al eerder schreef, mikt de eerste serieuze zwarte presidentskandidaat op jonge kiezers via een speciale campagne. Dit lijkt zijn vruchten af te werpen.
Ten tweede mikt Barack Obama op kiezers uit het midden. Dit zijn onafhankelijke niet-ingeschreven kiezers en gematigde Republikeinen. Ook anderen dan vaste Democratische stemmers mogen zich inschrijven om mee te doen aan de voorverkiezing. Dit is weer goed nieuws voor Obama: hij heeft veertig procent van onafhankelijke kiezers achter zich. De voormalige First Lady is vooral favoriet van de vaste Democratische aanhang.
Strijd om het midden
De strategie om het politieke midden wordt Barack Obama niet door iedereen in het Democratische kamp in dank afgenomen. Het toonaangevende weblog Daily Kos schrijft dat hij zich af lijkt te zetten tegen de voorgaande Democratische presidentskandidaten en daarmee een bijna Republikeinse toon kiest. Weblog TalkLeft verafschuwt de toon van de senator. Ze roept op tot polarisatie richting Republikeinen, in plaats van zijn huidige gematigde boodschap.
Zelf ben ik wel gecharmeerd van zijn boodschap, die sterke gelijkenissen vertoont met die van (hoe ironisch) Democratisch presidentskandidaat Bill Clinton in 1992. Als je hen hoort praten in de onderstaande filmpjes, hoor je een bijna identieke boodschap: er moet verandering komen. Het gaat niet alleen om ervaring, maar om de juiste ervaring om die verandering voor elkaar te krijgen.
Wat denkt u: zal het hem lukken om nieuwe kiezers te trekken? Is Obama voor hen te onervaren of daarom juist de persoon die verandering kan brengen?
Reacties (1)
Ik denk dat het zeker een verstandige tactiek is. Obama gaat voor de kiezers in het midden, John Edwards zal waarschijnlijk flink wat van de kiezers van links meepakken, en Hillary Clinton, de grootste kanshebber, loopt dan kans tussen beiden weggedrukt te worden.
Overigens vindt ik deze stijl van Obama ook helemaal niets. Gratuit oproepen tot “verandering”, zonder duidelijk te zeggen wat je precies voor verandering wilt en hoe je dat wil doen. Clinton doet in dit filmje idd precies hetzelfde, dus je vergelijking is terecht.