NS wil ook graag weten waar u bent als u niet in de trein zit

De NS gaat netjes mee in de vaart der volkeren en brengt dus ook een heuse iPhone app uit (was er al voor oa. Blackberry en Windows Mobile). En zoals dat gaat met software, zit daar een gebruikersovereenkomst bij. En wat staat er dan in?:
Voor een goede werking van de Software en de Dienst zijn Persoonsgegevens, waaronder Locatiegegevens nodig.
NS verwerkt voor het leveren van de Dienst de volgende persoonsgegevens:
1. Naam,favoriete stations, 06 (mobiele) nummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens;
2. Soort hardware;
3. Door de gebruiker opgegeven reiskenmerken, zoals reisfrequentie, reismotief en bewaakte reis
4. Laatst bekende locatie
De Locatiegegevens worden in samenwerking tussen NS met de mobiele telefonie aanbieder van Gebruiker bepaald. Gebruiker verleent hiervoor zijn/haar toestemming door het downloaden, installeren en/of gebruik van de Software. Gebruiker verleent NS toestemming voor het verwerken van zijn/haar persoonsgegevens, daaronder begrepen zijn/haar Locatiegegevens, ter uitvoering van de Dienst.
NS verwerkt Persoonsgegevens voor de levering van de Dienst. Voorts kunnen de Persoonsgegevens worden verwerkt om Gebruiker via de mobiele telefoon te wijzen op mogelijk voor de Gebruiker interessante producten en diensten.
NS verstrekt geen Persoonsgegevens aan derden, tenzij NS daartoe gehouden is op grond van een wettelijke verplichting of rechterlijk bevel.

Dat u het maar even weet. De NS krijgt iedere keer dat u de app opstart te horen waar u zich op dat moment bevindt. Is dat op een snelweg, dan kunt u binnenkort een aantrekkelijke aanbieding verwachten voor een NS maandkaart voor dat spoor waar u langs rijdt.

Maar even alle gekheid op een stokje. De NS heeft de locatiegegevens nodig om de gebruiker van informatie te kunnen voorzien. Het heeft immers geen zin om te vertellen dat in Maastricht de treinen vertraging hebben als u op station Utrecht staat.
Maar daar zou het dan ook gewoon bij moeten blijven. Die gegevens zouden niet eens opgeslagen hoeven te worden om u te helpen. Ook het antwoord dat ze u sturen kunnen ze vergeten. Maar nee, men wil het weer bewaren. Natuurlijk zegt men er dan bij dat ze het niet aan derden verkopen. Dat zou er nog eens bij moeten komen zeg! Maar ze zeggen er vooral ook niet bij wat ze er verder (naast het doen van commerciële aanbiedingen) dan wel mee doen.
En oh ja, mocht u zo naïef zijn te denken dat het laatste stukje over wettelijke verplichting of rechterlijk bevel alleen slaat op verdachten, think again! We kennen in dit land namelijk de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten die stelt dat bv de AIVD ten alle tijde de gegevens mag opvragen, zonder dat u dat ooit te weten komt.

Kortom, download die app “Reisplanner Xtra” voorlopig maar even niet. Tot ze andere voorwaarden hebben.

Overigens, u zou er goed aan doen de voorwaarden van andere locatie-gebaseerde toepassingen eens goed te lezen. De NS is vast niet de enige die meer gegevens verzamelt dan strikt noodzakelijk.

Update (4-mei-2010 20:35 uur)
: De NS (daar gaan we tenminste even vanuit) geeft in een reactie aan dat er geen sprake is van opslag.

Met dank aan de tipgever die me hier even op wees.

  1. 1

    Weer jammer dat alles in een en dezelfde algemene voorwaarden is gegoten. Het is toch een eitje om die voorwaarden op te splitsen zodat je apart akkoord gaat met het laten uitlezen van je lokatie en vervolgens al dan niet akkoord gaan met het toegestuurd krijgen van commerciele rotzooi?

  2. 2

    Ik ga volgende week met de kinderen naar het Dolfinarium. Heb via internet alvast kaartjes besteld, want dan zijn ze goedkoper dan aan de kassa. Ik was verplicht geslacht, naam, adres, telefoonnummer én geboortdedatum achter te laten. Zucht.

  3. 3

    Als I-phone en NS gebruiker kan je in ieder geval nog kiezen. En zelfs als je ervoor kiest kan je alsnog je I-phone uitzetten! Auto gebruikers willen ze precies zo’n systeem, zo niet nauwkeuriger, opdringen en er bovendien een zware juridische straf opzetten als het uitgezet wordt! Kwestie van meten met 2 maten?

  4. 4

    Wat die mobiele apps aan rechten willen verbaasd mij sowieso enorm, wifi apps die je locatie willen weten, weer apps die volledige SD rechten willen hebben … luie programmeurs en/of malicious intent. Gelukkig weet mijn telefoon zijn eigen nummer niet ;) (vraag mij niet hoe dat kan, gered door een oude sim card misschien)
    Aan de andere kant, zendmast triangulatie werkt ook erg behoorlijk in de stad … zeker als je tijd als factor meeneemt …

  5. 5

    Gaat NS dan ook melden waar de dichtst bijzijnde autodealer is, zodat je het incompetente gebetuttel van NS zo snel mogelijk achter je kan laten?

  6. 6

    @4 het gaat om het bewaren, zoals steeph schreef.

    Dat je mobieltje a.d.v. wifi of telefoon-antenne weet waar je uithangt is voor sommige applicaties heel handig [start de app op je mobieltje, en ding heeft zelf door dat je je deze keer nabij A’dam CS bevindt en suggereert de vertrektijden van dat station op te vragen]
    het punt is wat de NS van je zoekopdracht zou bewaren en of ze dat geanonymiseerd doen of niet.

  7. 7

    @3: Als je de auto uitstapt werkt het systeem waar je het over hebt niet meer (kan je iig niet meer volgen), dit in tegenstelling tot deze app en uit de trein stappen. Niet meten met twee maten, maar meten van twee maten. Niet dat dat kastje nou zo fantastisch is (is hier dacht ik toch ook wel wat kritiek op geuit, of heb je dat conveniantly niet gelezen/vergeten?).

  8. 8

    @drB, ja dat was helder, ik verbaasde mij slechts over wifi apps (android in dit geval) die gps toegang willen of weer applicaties die de SD kaart in hun bezit willen kunnen nemen. Wifi heeft voor de meeste telefoons geen locatie tenzij er een verbinding mee gemaakt wordt – anders moet er een pre-loaded list van mac adres vs locatie in de telefoon zitten en dat is onpraktisch.
    Ik vraag mij wel af of een dergelijke administratie geoorloofd is, retorisch eigenlijk, want voor mij is het antwoord natuurlijk: nee. Gepersonaliseerde aanbiedingen van de NS? Ze laten die trein zeker voor mij 5 minuten later vertrekken omdat ze zien dat de bus vertraging had en ik normaal gesproken die trein zou nemen … dat scenario zie ik er nog niet van komen, dus wieberen met die app (bovendien, dat alternatief werkt nog prima – werk van een hobbyist, maar wat die allemaal stiekem opslaat-ik heb geen idee)

  9. 9

    @AntonB: als je ons consequent leest, zou je weten dat we ook tegen de constructie voor de kilometerprijsheffing hebben geprotesteerd. Om dezelfde reden. Dus wat is je punt precies?

  10. 10

    @2: vergeet je identiteitskaart/paspoort niet als je in de trein stapt met die zelfgeprinte tickets ;-) Anders zijn ze niet geldig!

  11. 13

    @12 nog meer controle

    In Amsterdam hebben handhavers Openbare Ruimte meer bevoegdheden gekregen om bij te dragen aan een veilige, nette en schone stad.Een handhaver vertegenwoordigt het gezag van de gemeente op straat en heeft bepaalde bevoegdheden om te zorgen dat mensen zich aan de regels houden. Iedereen is verplicht aan een handhaver alle medewerking te verlenen als hij daar om vraagt. Wanneer u geen gevolg geeft aan een verzoek om medewerking, bent u strafbaar.

    Bevoegdheden van een BOA (herkenbaar aan het BOA-logo)

    * mag een proces-verbaal opmaken
    * mag een identiteitsbewijs vorderen voor het uitschrijven van een bekeuring
    * mag een verdachte aanhouden
    * mag gepast geweld toepassen bij verzet
    * mag indien noodzakelijk een verdachte fouilleren
    * mag gebruik maken van handboeien

    In Amsterdam hebben Handhavers met het opsporingslogo meer bevoegdheden gekregen om bij te dragen aan een veilige, nette en schone stad. Deze handhaver is een zogenaamde Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA).

    Deze handhaver is net als de politie belast met de opsporing van strafbare feiten. Na het constateren van een strafbaar feit kan hij een bekeuring uitschrijven. Bijvoorbeeld als u rommel op straat gooit, op de stoep fietst of uw behoefte doet in de openbare ruimte. Bij het opmaken van een bekeuring moet u verplicht uw identiteitsbewijs tonen. U bent strafbaar als u dat niet doet. U kunt dan door de handhaver worden aangehouden en worden overgebracht naar het politiebureau.

    De handhaving wordt steeds professioneler aangepakt. Aan de handhaver worden dan ook hoge eisen gesteld. Door hun inzet in de openbare ruimte ontlasten zij de politie. De politie krijgt daardoor meer tijd voor haar andere taken.
    http://www.handhaving.amsterdam.nl/het_sprh/de_nieuwe_handhaver

  12. 14

    Graag willen weten waar je zit, ook als je niet in de trein zit? Geldt dat straks ook voor de bus, de taxi wellicht, op de fiets, met de rollator, step of zo…????
    Blij da’k geen mobieltje heb, ik ben niet zo wild van allerlei (overheids)snuffelaars.
    Maar er gloort licht aan de horizon, tenminste, als het niet de zoveelste verkiezingsstunt is.
    http://tinyurl.com/38ftar4
    Dan nog een paar waarschuwingen en tips voor de toekomst:
    http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=9134

  13. 15

    ….in het belang van de CO2-reductie (de veiligheid, het kind) moeten we niet moeilijk doen over onze privacy…. En zo zijn we weer wat kwijt!

  14. 16

    Ik zal er wel overheen lezen hoor, maar waar staat precies dat die gegevens worden opgeslagen? Ik zie alleen ‘verwerken’ staan (maar dat kan natuurlijk ook van alles betekenen).

  15. 18

    BP en de witte boorden criminelen die er achter zitten moeten veroordeeld worden wegens milieu terrorisme . Een bedrijf dat dergelijke risico’s met zich meebrengt moet zijn registratie tien jaar lang open source maken

  16. 20

    @Steeph: Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo’n sterk argument. Je zegt nu in je stukje: “maar nee, men wil het weer bewaren.” Maar dat zeggen ze dus niet. Misschien doen ze het wel hoor, en dan ben ik daar ook niet blij mee, maar je gaat er nu zonder veel bewijs vanuit dat het gebeurt. Ze zeggen ook niet expliciet dat ze, weet ik veel, via hun app spyware installeren. Toch gaan we er niet vanuit dat ze dat doen. (Oke, niet het beste voorbeeld, omdat spyware installeren illegaal is – toch? – maar je vat mijn punt).

  17. 22

    Goed, slecht voorbeeld dus. Neemt niet weg dat ik het nog steeds wat kort door de bocht vind om uit het ontbreken van een explicitie formulering dat geen locatie-informatie wordt opgeslagen, te concluderen dat die informatie dus wel wordt opgeslagen.

  18. 24

    @maaike: voor mij staat verwerken en het gebruik voor aanbiedingen gelijk aan opslag. en ja, mijn eerder weerwoord was wat zwak. maar ik zou graag zien dat voorwaarden twee kanten op werkten en dus aan gebruikers garanties over het niet opslaan zouden bevatten.
    zonder zoiets ga ik uit van gebruik en opslag.

  19. 26

    Dat is een beetje het probleem bij dit soort voorwaarden. Het wordt allemaal zo vaag geformuleerd dat het van alles kan betekenen. Eerlijk gezegd denk ik ook wel dat je gelijk hebt en dat alles wordt opgeslagen, maar je weet het dus niet he? Want ook in die link van Heenk staat het allemaal zo omzichtig geformuleerd dat ik er niet echt uit kan opmaken met welke gegevens nu precies wat wordt gedaan. Al is alleen het feit dat er gegevens van ex-gebruikers worden opgeslagen al naar genoeg.

    Nu allerlei databases met persoonsgegevens zo in opkomst zijn zou het inderdaad mooi zijn als bedrijven (en overheden) verplicht in hun genruiksvoorwaarden (en niet alleen op een cpb-site) zouden moeten aangeven of ze gegevens opslaan, welke dat zijn, voor hoe lang, en met welk doel. Liefst nog in begrijpelijke taal ook.

  20. 28

    @DJ wellicht vragen Wifi apps om je locatie zodat ze die, in combo met de op de locatie te ontvangen mac adressen, kunnen doorgeven aan Skyhook Services en aanverwante diensten? Je zou eens wat packet inspection kunnen doen om te zien wat ermee gedaan wordt.

  21. 29

    Beste lezers, Als NS bewaren wij de gegevens niet, de data is nodig om goed gebruik te kunnen maken van onze dienst. Zie http://bit.ly/c4tBSl voor de gebruikersovereenkomst.

    Belangrijkste passage hieruit is het volgende:
    Bescherming persoonsgegevens Gebruiker
    Om optimaal gebruik te maken van de dienst heeft NS de volgende gegevens van u nodig:
    1. Voornaam, Achternaam
    2. 06 (mobiele) nummer
    3. Laatst bekende locatie

    NS verwerkt gegevens binnen de kaders van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Uw voor- en achternaam worden gebruikt/bewaard voor het vermelden van uw naam op het welkomsscherm van de Reisplanner Xtra en het persoonlijk maken van seintjes aan een ander. Uw mobiele nummer wordt gebruikt/bewaard voor het communiceren van de seintjes aan jezelf of een ander. Uw locatiegegevens zijn afkomstig uit uw telefoon en worden gebruikt (niet bewaard) om reisinformatie op maat te kunnen geven.

    De applicatie maakt gebruik van iLocal. Uw gegevens worden bewaard op uw telefoon en worden niet aan iLocal verstrekt

  22. 30

    @NS_online: Dank voor deze verheldering. Ik zal vanavond een update plaatsen met verwijzing naar deze reactie.
    Maar….. is dit dan niet bij uitstek een moment om de gebruiksvoorwaarden aan te passen zodat hier volstrekt geen onduidelijkheid meer kan bestaan?

  23. 31

    @Eelco, dat is idd waarschijnlijk het idee erachter. Ik heb nog niet de tijd gevonden (ik ben lui) om te kijken hoe en of de wifi in mijn telefoon ook in promiscuous mode te krijgen is – zal waarschijnlijk wel kunnen – misschien eerst de phone rooten … te lui, sorry. Eigenlijk wil ik gewoon rechten kunnen ontzeggen aan apps, dan crashed er soms maar wat, de informatie stromen heb ik dan wel zelf in de hand (the illusion of control)

    @NS, prettig dat U zich mengt in de discussie alhier. Persoonlijk zou ik graag zien dat punt 1 en 2 ook een ‘anoniem/naamloos’ optie zou krijgen. Mijn persoonlijke reizen controleert u dan maar via mijn OV-chip kaart ;) – Dank voor uw inbreng!

  24. 32

    @DJ(4-5/19:32)Zelf ga ik zelden of nooit met de trein, maar wel vaker met de bus. In mijn eigen regio is(gelukkig)de aloude strippenkaart nog in bedrijf en ik hoop dat dat nog lang zo blijft.Wat die OV-chipkaart betreft vind ik dat er een keus voor de reiziger moet zijn, óf de OV-chipkaart, óf de strippenkaart.Voor wie het nog niet wist: Trans Link Systems te Amersfoort bewaart de reisgegevens maar liefst ZEVEN jaar.Daar heb ik geen trek in.Kennissen van mij hebben eens aan TLS gevraagd waar die zeven jaar voor nodig is: ze kregen geen antwoord.
    Zie inhoud/volgende links:
    http://tinyurl.com/ycs9r6t
    http://tinyurl.com/mclqce
    Trouwens, ik vind het erg opvallend dat anonieme OV-chipkaarten duurder zijn dan persoonsgebonden kaarten: is kennelijk gedaan om je te dwingen een persoonsgebonden kaart aan te schaffen.
    En daar peins ik niet over.
    Tip/zie 14: HVV 9134 is door de schrijvers geüpdate…!!!

  25. 33

    @ Clyde Westwood | 5 May 2010 | 08:03: Vergeet vooral niet dat de anonieme chipkaart je irritante restricties oplegt. Bekend is dat je er geen kortingsabonnementen op kunt zetten, minder bekend is (hier kwam ik zelf kort geleden achter): hij is lang niet zo anoniem als je zou willen. Ik bewaar zelf al mijn treinkaartjes omdat deze belastingaftrekbaar zijn. Bij de ov-chipkaart krijg je uiteraard geen losse kaartjes of betaalbewijzen, maar geen nood: je kunt je reisgegevens gewoon online inzien. Moet je voor de gein eens kijken hoeveel gegevens je achter moet laten als je daarvan gebruik wilt maken… Je kunt net zo goed een persoonlijke chipkaart aanschaffen.

  26. 34

    OV-site lekt persoonlijke data 168.000 reizigers
    Daarin is te zien hoe de persoonlijke gegevens van uw verslaggever, die vorig jaar een persoonlijke OV-chipkaart heeft besteld, uit de database worden gelepeld. Opvallend is dat na verwerking de informatie ook niet uit de database verwijderd blijkt. Op uitdrukkelijk verzoek van Webwereld heeft de hacker geen verdere gegevens opgehaald.