Nederland levert aan Venezolaanse marine

Een wapenproducent, in een klein landje (bondgenoot van de Verenigde Staten), levert via het Cuba van Fidel Castro tanklandingschepen aan het regime van Hugo Chavez in Venezuela. Het zou een slechte openingszin kunnen zijn van een weinig geloofwaardige spionage thriller. Geloofwaardigheid en realiteit lopen wel vaker uit elkaar. Dit is echt.

DAMEX Shipbuilding & Engineering bouwt tanklandingschepen voor de Bolivariaanse marine van Venezuela. De werf is een samenwerkingsverband tussen Cuba en de Nederlandse scheepsbouwer Damen en al in 1995 opgezet. Er kunnen schepen gebouwd worden tot een lengte van 100 meter. Damex kwam vorig jaar in het nieuws toen bij een vliegtuigongeluk drie van de Nederlandse medewerkers jammerlijk omkwamen. Verder is het stil rond de activiteiten van Damen op Cuba.

Damex zal tot 2013 in totaal vier tanklandingschepen voor Venezuela bouwen. Het gaat om de zogenaamde Stan Lander 5612. Het zijn niet de eerste schepen die Damen voor de Venezolaanse marine bouwt. Eerder zijn al patrouilleschepen en sleepboten aan diezelfde marine geleverd. Militair zijn deze schepen de belangrijkste.

Als ik op de site van Damex in Cuba wil kijken, krijg ik een waarschuwing: “Gerapporteerde aanvalpagina! De pagina op www.damex.biz is gerapporteerd als een aanvalpagina en is geblokkeerd op basis van uw beveiligingsinstellingen.” Ook dit kan weer een onderdeel zijn van hetzelfde slechte boek. Het gaat mogelijk om programma’s die privé informatie willen stelen, de geïnfecteerde computer gebruiken om anderen aan te vallen of mijn systeem te beschadigen. Hierbij kan je heel wat leuke plots fantaseren. Op de site is verder geen nieuws te vinden.

In de Spaanstalige pers wordt gesproken over schepen die bedoeld zijn om de handel tussen Latijns-Amerikaanse landen te versterken en over schepen voor militaire taken. Het schip is ook niet grijs (zoals de ontwerper gebruikte), maar zeeblauw. Ze komen om ingezet voor la Alianza Bolivariana para los Pueblos de Nuestra América (ALBA). Veel doet dat kader er niet toe. De schepen worden aangeschaft door de militaire Misión Naval de Venezuela. Als het nodig is zijn de schepen inzetbaar voor militaire taken.

Damen blijft met het exporteren van de vier schepen keurig binnen het boekje van het wapenexportbeleid. Het ontwerp van de schepen komt uit de Oekraïne. Er staan geen wapens op. Ze worden geleverd vanuit Cuba. De leveringen zijn desondanks opvallend. Damen en met name de Vlissingse werf van het concern is al vele decennia de hofleverancier van de Nederlandse marine. In verband met Venezuela wordt regelmatig gesproken over oorlogsdreiging richting Nederlandse Antillen. Ko Colijn zei onlangs: “Venezuela, de Verenigde Staten, Nederland en de Benedenwindse eilanden houden elkaar in een greep van angst.” Op hetzelfde moment tanklandingschepen leveren is op zijn minst bijzonder en relativeert ook de dreiging en de angst. Als je dergelijke zaken levert lijkt het met een conflict niet zo’n vaart te lopen.

Het versterken van de Venezolaanse marine is alleen goed voor de beurs van Damen. Als Nederland wil kan gemakkelijk een informeel stokje worden gestoken voor de leveringen. De werf in Cuba is nota bene met ontwikkelingshulp vanuit Nederland opgezet, zo schreef voormalig staatssecretaris voor Economische Zaken in 1999 in Trouw (23/11/99). Damen zal niet bijten in de hand die haar voedt. Maar Nederland moet niet op iedere uithaal die Chavez doet voor binnenlandse consumptie reageren als door een horzel gestoken. Dat komt het verbeteren van de betrekkingen tussen Caracas en Den Haag niet ten goede. Meer ontspannen relaties zijn wenselijk. Militaire leveranties niet.

Lees meer bij Martin Broek.

  1. 1

    Het zijn schepen met een geheime stop in de bodem. Op commando van iemand die in Den Helder de hele dag naar een beeldscherm zit te staren, wordt die automatisch geopend en worden die schepen automatisch kunstmatig koraalrif.

  2. 2

    KJ volgens mij zeggen ze dat ook van de JSF? Als het nodig is drukt het Pentagon op een knop en kan zo specifieke squadrons JSF aan de grond houden, mocht bijvoorbeeld een bevriende natie een Amerikaan voor het Internationaal Gerechtshof brengen. Of is dat een aluhoedje verhaal?

  3. 5

    Wat is toch het probleem? Chavez is een buitengewoon aimabele en charmante vent, met een groot gevoel voor humor. Hij heeft wel de neiging zichzelf af en toe voorbij te lopen, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Niet ongebruikelijk in Zuid-Amerika.

    Hij heeft alleen op dit moment wat tegenslagen met zijn economische politiek en dat is jammer, want hij heeft veel goeds voor Venezuela bewerkstelligd.
    http://www.youtube.com/watch?v=Id–ZFtjR5c

  4. 8

    Harm, waarom weggegooid geld? Tijdens de Battle of Britain, bij de Oosterburen beter bekend als Luftschlacht um England, waren vliegtuigen toch verdomde handig?

  5. 9

    @8: Hoe effectief waren ze geweest met moderne luchtdoelraketten? Een continue wapenwedloop maakt van successnummers vanzelf wel onbruikbare schroot. Zelfs het einde van de supervliegdekschepen is al aangekondigd. De Chinezen kunnen ze ondertussen kelderen met een enkel torpedo.

  6. 11

    Voor Damen wel prettig deze aankoop, want nu kunnen ze bij de buren in Colombia weer aandringen om haast te maken met hun aankoop van marineschepen. Daar stonden de tanks al eens aan de grens.

    Verder opvallend dat er in de Nederlandse pers vrijwel niet over die werf op Cuba geschreven is. Alleen in november 2010, rond het ongeluk en daarvoor in 1999 toen Ybema hem bezocht. Hij reageerde op kritiek van Pax Christi op de financiering ervan door Nederland.

  7. 12

    @7 – Wil hij die dan zo nodig hebben?

    Raar zou dat natuurlijk niet zijn, als Terschelling van Venezuela zou zijn, zouden we dat ook ongepast vinden. Maar het lijkt me sterk dat hij daar een oorlog voor zou beginnen.

    Kunnen we die eilandjes niet beter kado doen? Scheelt een hoop kopzorgen.

  8. 14

    @Harm, uit het oogpunt van natuurbeheer zeg ik nee. Als Venezuela de Antillen in handen krijgt staan er binnen de kortste keren overal boortorens rondom de eilanden. Nu wordt er tenminste gezocht naar een fragiel evenwicht tussen toerisme en natuur. Verder is het natuurlijk absurd dat die eilandjes van NL zijn. Maar wat ook telt: wat willen de eilandbewoners zelf? Ook de Falckland bevolking wil niet bij Argentinië horen, zelfs niet toen Argentinië 1 ton per persoon beloofde.

  9. 16

    Mag Hugo Chavez ook al geen vrachtschepen meer kopen? Hypocriete lul, de VS heeft de afgelopen jaren honderdduizenden doden veroorzaakt door middel van een illegale aanvalsoorlog en gevangenen worden er vastgehouden zonder eerlijk proces en met de regelmaat van de klok gemarteld. En dat is een van onze grootste handelspartners!

    En wij mogen geen vrachtschepen aan Venezuela leveren?

  10. 17

    16. Het zijn tanklandingschepen, daarvoor zijn ze ontwikkeld en daarom worden ze aan de marine van Venezuela geleverd.

    Bovendien: Haal toch niet altijd en overal de VS bij. Schrijf een leuk stukje over de wapenleveranties van de VS aan Latijns-Amerika (liefst in het Engels en liefst voor een krant in het Midwesten. Dat heeft meer zin dan dit gereageer.)
    Zal ik beloven voortaan overal alle VS-misdaden bij te zetten, nee toch. Een andere keer weer. Goed?

  11. 18

    @10: Nogal zwart/wit gesteld, niet? Maar ik kan mij wel voorstellen dat wij met minder wapentuig van discutabele nut af kunnen zonder veiligheid in te leveren.

  12. 19

    Ik haal niet overal de VS bij, ik stel je grenzeloze hypocrisie aan de kaak.

    Het is me niet te doen om wapenleveranties van de VS, maar om het handelen van de VS zelf, terwijl wij ook zaken doen met de VS, en zelfs in samenwerking met de VS een gevechtsvliegtuig ontwikkelen.

    Er zijn meer dan 300.000 doden gevallen in Irak en dat was een illegale aanvalsoorlog. In Guantanamo bay en andere gevangenissen worden dagelijks mensen gemarteld en dat wordt niet eens door de VS ontkent.

    Dus waarom wel met de VS en niet met Venezuela? De enige reden die ik kan bedenken is omdat Chavez niet dezelfde politieke kleur heeft.

    In plaats van een integer stuk te schrijven kom je aan met een verhaal waarin je pleit om geen zaken te doen met venezuela en oproept er een informeel stokje voor te steken, maar de redenen die je geeft zijn niet de redenen die je er echt voor hebt. En dat is walgelijk.

  13. 20

    @17

    Volgens de linkjes in je artikel gaat het om Multi Purpose Cargo Vessels Built for coastal or port service, it can carry up to 42 containers or vehicles,.

    In de Spaanstalige pers wordt gesproken over schepen die bedoeld zijn om de handel tussen Latijns-Amerikaanse landen te versterken en over schepen voor militaire taken.

    Kortom het is gewoon een veerboot die je overal voor kunt gebruiken, onder andere om tanks op te zetten, maar dat maakt het niet tot een wapen.

  14. 21

    Damen wordt gewoon een kluif toegeworpen, omdat het zwaar heeft verloren op de Nederlandse defensie-orders die plotseling niet doorgaan.

  15. 22

    19 en 20 (beide anoniem) het is lastig te reageren op mensen die je woorden in de mond leggen die je niet geschreven hebt. Die op grond van een artikel een moreel oordeel vellen. Als je de publicatie van je artikel in The Inianapolis Star (of een soortgelijke krant) kan laten zien dan discussieer ik verder. Goed? Nou schrijf ze dan.

    21. KJ lijkt me niet. Het is niet het product van gisteren, maar van jaren. Overigens aan kluiven geen gebrek bij Damen: Marokko, Qatar, Indonesië, Nederland, Oman, allemaal militaire schepen. Meer dan de Schelde in dertig jaar heeft gehad.

    O ja shit, zou ik 19 en 20 bijna nog munitie geven. Ik schreef er al eerder over . Ook de USCG koopt bootjes bij Damen.http://broekstukken.blogspot.com/2011/04/lockheed-martin-frustreert-controle-en.html

  16. 23

    @22 Ik snap nog steeds niet wat ik met een Amerikaanse krant te maken heb. Jij schrijft toch ook niet voor een Venezuelaanse krant?

    Het gaat om de verkoop door Nederland van Nederlandse veerboten aan Venezuela.

    Dat vergelijk ik met het medeontwikkelen van gevechtsvliegtuigen door Nederland met Amerika. En de verkoop van vele andere niet-militairen goederen door Nederland aan Amerika.

    Dat jij pleit om alleen met het eerste te stoppen is hypocriet.

    Want alle argumenten die gelden voor levering aan Venezuela gelden ook voor de VS.

    Waarom zeg je dan niet “We moeten stoppen met het leveren van goederen aan alle regimes die een gevaar zijn voor de wereldvrede”?

  17. 25

    @23: Omdat in de ogen van martin Venezuela een vijand is van Nederland. Aan de vijand lever je geen wapens, ook niet als de betreffende wapens helemaal geen wapens zijn.

  18. 26

    23. Het zou je commentaar wat minder gratuit maken.

    A.j.b. geen militaire goederen leveren, normaliseren van de betrekking en niet overal en altijd de VS erbij halen, meer kan ik niet schrijven.

    Het lijkt me dat ik al bijna werk vanuit jouw oproep. Maar ik probeer artikelen en columns te schrijven en geen preken.

    24. Maar dat je dat van die stoppen hebt verklapt, dat vind ik niet leuk. De C4IRS-stoppenkelder was een van de best bewaarde geheimen van Defensie. Ligt nu op straat.

  19. 27

    @26 Een eerste eis aan overheidsbeleid is dat het verantwoordbaar en consequent moet zijn. Zeker als je daarmee het handelen van private partijen limiteert.

    Dus als je vindt dat er bepaalde redenen zijn om niet te handelen met een bepaald land dan moet je dat consequent toepassen op alle landen waarmee je handelt. Als je niet wilt handelen met Venezuela omdat dat land een gevaar voor de wereldvrede vormt en lak heeft aan de mensenrechten dan moet je ook niet handelen met landen die een nog groter gevaar vormen voor de wereldvrede en nog meer lak hebben aan de wereldvrede. En toch is de VS onze grootste handelspartner.

    Waarom niet aan dit foute regime leveren maar wel aan veel foutere regimes?

  20. 28

    25. Het gaat bij het wapenexportbeleid om strategische goederen. Dat zijn dual-use en militaire goederen. Of het hier schepen uit de tweede categorie betreft kan ik niet bepalen, daarvoor heb je meer kennis nodig dan ik heb (jij beschikt kennelijk wel over de ontwerp opdrachten van de Venezuelaanse marine). Ze zijn uitsluitend ontworpen en gebouwd in opdracht van de marine van Venezuela. Dat maakt het niet onmogelijk dat ze binnen categorie ML9a1 vallen:

    “vaartuigen (zowel oppervlakteschepen als onderzeeboten) speciaal ontworpen of aangepast voor militair gebruik en ongeacht de staat van onderhoud of de gebruiksconditie, en al dan niet voorzien van systemen voor het lanceren van wapens of voorzien van bepantsering, alsmede rompen of delen van rompen voor deze vaartuigen, en onderdelen daarvoor speciaal ontworpen of aangepast voor militair gebruik;”
    Vet door mij.

    Of het hier schepen uit die categorie betreft kan ik niet bepalen, daarvoor heb je meer kennis nodig dan ik heb (jij beschikt kennelijk wel over de ontwerpopdrachten van de Venezuelaanse marine aan Damen).

  21. 29

    @5

    “Hij heeft alleen op dit moment wat tegenslagen met zijn economische politiek en dat is jammer, want hij heeft veel goeds voor Venezuela bewerkstelligd.”

    Twaalf jaar Chavez is een ramp geweest voor Venezuela, voor alle delen van de samenleving. Privaat initiatief is de das omgedaan. En waar de overheid ingrijpt (wat inmiddels in vrijwel alle sectoren is) gaat het goed mis. De genationaliseerde suikerindustrie produceert momenteel een procent of 15 wat het voor de nationalisatie deed. Suiker is vaak niet te koop in de winkels en wat er ligt wordt geimporteerd.

    Met een inflatie van 35% (gedrukt door de een stabiel blijvende benzine prijs van minder dan 1 cent per liter) en gelijkblijvende salarissen, zit een leraar op 1100 bolivar per maand en een arts op 3000. De canasta basica, het mandje om in je levensonderhoud te voorzien, kost maandelijks 2600. En hoewel de werkeloosheid laag is, zit 60-70% van de bevolking op het minimumloon van 1100.

    Op het gebied van veiligheid is hij nergens te zien. Caracas is de meest onveilige hoofdstad ter wereld, gemeten naar het aantal moorden per inwoner. Waar 12 jaar geleden er 106 aanhoudingen per 100 moorden werden verricht, zijn dat er nu 6. Een paar maanden geleden noemde Chavez het onderwerp ‘veiligheid’ in het openbaar, de eerste keer in 12 jaar.

    Hij mag aimabel en humorvol overkomen als hij een familie een koelkast geeft in zijn zondag-programma, voor het hele land is zijn regering een ramp.

  22. 30

    Martin, wat voor bootjes het ook zijn, je hebt nog niet uitgelegd waarom Nederland die dingen niet mag verkopen aan Venezuela terwijl we wel met andere rare regimes dit soort zaken doen. Toch een beetje willekeur?

    Als het aan mij zou liggen wordt er door Nederland überhaupt niet gehandeld in militaire goederen, maar dat is een andere kwestie.

  23. 31

    En met dit soort argumenten leveren deze Bilderbergjes ook spullen aan Kadaffi, Mubarak etc etc
    En dan bedenken dat de havens gebouwd zijn met ontwikkelingsgeld. De Damen-lobby in Den Haag doet het prima

  24. 32

    @29 – Die reactie was voorspelbaar en ik heb weinig zin in een wellus-nietus debat. Het gaat niet lekker, maar dat neemt niet weg dat Chavez eindelijk eens iets heeft gedaan voor het armste deel van de bevolking en daarvoor alle lof en waardering verdient.

    Voorlopig heeft hij nog de steun van 2/3 van de bevolking en het is te hopen dat hij de boel weer op de rails krijgt.

  25. 36

    Ik begrijp Chavez wel met al die US oorlogsschepen in de haven van Willemstad op een paar kilometer afstand van Venezuela. Klaar om op te stomen als de olieleveranties in gevaar komen! Kamerleden hebben de ballen verstand van de historie en cultuur van Latijns Amerika. Laten ze zich eerst hierin verdiepen voordat ze domme kamervragen gaan stellen en olie op het vuur gooien. Viva América Latina

  26. 37

    Ow dus we mogen wapens leveren aan saoedi-arabie
    en wat voor gestoorde dictatuur dan ook en als er onbewapende bootjes aan een democratie als Venezuela verkocht worden dan is het ineens verkeerd?

  27. 38

    Journalistiek onderzoek, me reet, gewoon een hoop hete lucht richting Venezuela.

    Regel een, (bondgenoot van de Verenigde Staten), ja, die zelf ook niet te beroerd zijn om schepen aan Venezuela te leveren, Armada_of_Venezuela Four USCG. Point class patrol boats met 81mm mortier

    Geef me 1 link waar staat dat het ‘tanklandingsschepen’ zijn (buiten je eigen websites) want ik kan het niet vinden, ‘600-ton multi-purpose cargo vessels’ is wat het zijn maar ‘tanklandingsschepen’ bekt wel lekkerder natuurlijk (over stemmingmakerij gesproken).

    “Gerapporteerde aanvalspagina” weer zoiets, wat voegt het toe, juist, niets, maar de toon is gezet.
    *ps gebruik firefox met noscript

    Dan een hoop gezever over de marine en de (vermeende) oorlogsdreiging vanuit Venezuela, ik zal de belangrijke regels van de twee artikelen waartoe je naar linkt even herhalen:

    #oorlogsdreiging: “Om die reden is het volgens de ministeries absoluut noodzakelijk dat ons land een flinke militaire rol blijft spelen in de Caribische regio. De marine en landmacht opereren onafgebroken vanaf Curaçao en Aruba. ”

    #Ko Colijn: “De defensiespecialist benadrukt dat de Nederlandse activiteiten in het Caribisch gebied zelfverdedigingskwesties zijn. “Dat zijn geen vrijwillige missies. Het gaat om de verdediging van het land.”

    De essentie is dat de marine van Nederland als de dood is voor bezuinigingen, hier wordt gewoon de angstkaart gespeeld.

    Damen zal niet bijten in de hand die haar voedt, nee, maar jij ook niet, (Blog over wapenhandel, defensie-industrie en militaire zaken), dus maak je er maar ‘tanklandingsschepen’ van.

    Maar ik wil je best wat vooruit helpen hoor, richting het echte werk.

    Onderzoek eens hoe de relatie is tussen Venezuela-Verenigde Staten-Nederland op oliegebied, oftewel waar gaat die zware zure olie eigenlijk naartoe?

    Hint, Isla refinery, BOPEC, Hovensa LLC

    De rest is zoals ze zeggen “Smoke and mirrors” ook deze 4 schepen.

  28. 40

    geachte heer… mag ik U met respect op mijn net uitgekomen thriller ‘Cuba Libre’ wijzen

    ik kende ben van dam op Cuba, managing director of Damex in Cuba, Santiago, en hij was er zich terdege van bewust dat hij patrouille/coaters via Cuba aan Chavez leverde die ingezet zouden kunnen worden voor oorlogsdoeleinden tegen de Ned Antillen, speciaal Curacao

    groet,

    michel van rijn