1. 1

    Hmm, ik vind daar geen onderbouwing wat de auto dan 3 a 4 keer duurder zou maken. Gewoon weer standaard betoog voor minder auto’s.

  2. 2

    Volgens mij is Nederland a) distributieland, en b) kan het nog altijd de eigen broek ophouden. Als auto’s dan ergens (bij de overheid, kennelijk) een verliespost zouden zijn, dan moeten ze ergens anders een overdreven grote winst-post zijn. Volgens mij moet je daarmee niet gaan zitten fucken.

  3. 5

    @seven: Ik ga eerst het boek even lezen. Maar het rijtje van Bovag is zeer beperkt. Zo maar wat missende onderdelen:
    – (verkeers)politie
    – Gezondheidskosten (uitlaatgassen, invaliditeit)
    – Parkeerruimte (onbetaald in straten en dorpen)

  4. 8

    Zodra de mensen het kunnen betalen kopen ze een auto. En een tweede. Conclusie: we willen rijden. Steeds meer auto’s + ermee willen rijden betekend meer asfalt. Kun je over zeuren maar kennelijk willen we dat anders zouden we die auto’s niet kopen.

  5. 11

    @10 Die is te makkelijk, bron is rijksbegroting 2008.
    Verder eens dat het duidelijk is dat rails wel erg veel steun vraagt vd staat per reiskm?

  6. 12

    @8: wat natuurlijk ook niet helpt is dat mensen die niet perse willen rijden, maar gewoon ergens naartoe willen de keuze hebben tussen auto en ov en dat die keuze lang niet altijd ten gunste van ov uitpakt.

  7. 13

    Ik mis ook erg de ondebouwing …

    En wat steeph zegt gezondheid … dat is echt natte vingerwerk en wellicht te indirect want hoeveel extra economische groei heeft de brandstofmotor gecreeerd en hoeveel betere gezondheidszorg enzo hebben we daarvan kunnen betalen? Kortom uiteindelijk is het een mijnenveld …

    De verkeerspolitie verdient zichzelf met boete’s toch hopelijk wel terug?

  8. 14

    Nu lood eruit is, en sulfaten en nitraten minder worden, heeft een verbrandingsmotor in principe bijna geen gezondheids-risico’s, toch ? Anders dan een paar opgesnoven benzeen-ringen bij het pompstation. Gebruiken ze nog steeds asbest in de koppelplaten ?

  9. 15

    Ik mis ook de misgelopen belastinginkomsten + bijdrage aan het bbp van de 1000 jaarlijkse verkeersdoden. Plus de kosten die brandweer en politie moeten maken om verkeersongevallen op te lossen, inclusief het in stand houden van een organisatie daarvoor.

  10. 16

    Fijnstof en kankerclusters dat is wel redelijk hard aangetoond maar het blijft errug moeilijk …

    Parkeren kost inderdaad erg veel ruimte en dus geld maar dat wordt normaal toch ook niet in het ov verdisconteerd, bv wat de gemeente had kunnen vangen voor de vierkante meters busstation in het centrum door verkoop aan projectontwikkelaars.

  11. 18

    En wat is nou precies het probleem? De zogenaamde mythe? Wat is dan de waarheid? Een andere interpretatie van cijfers? Volgens mij kiezen we er allemaal voor om die file in te duiken. Wil je geen file tegenkomen? Hier je alternatieven:
    – koop een TomTom en rij een alternatieve route. Zonde als dat asfalt niet eordt gebruikt
    – werk thuis, en als dat niet kan, vertrek eerder of later.
    – ga dichter bij je huis werken, of bij je werk wonen. Vaak geven werkgevers zelfs verhuisvergoedingen.

    De werkgevers (= ook een mens die in die file staat) kan er voor kiezen in zijn bedrijf maatregelen te nemen voor flexibele werktijden en mobiel werken.

    Alles is een keuze. Die kunnen we zelf maken. Daar is geen politiek voor nodig.