1. 4

    mwah – is ooit al eens besproken in mijn kleine vrijdagse Sargassotuin.
    Men neme een potlood, zéér vet (8B) Men zette het neder, men starte met een lijn.
    In dit geval, de linkse lijn van de linkse staak. Men zette vervolgens een lijn ernaast want de eerste lijn werd om de een of andere reden een ‘staak’, ontegenzeggelijk, vastgelegd, genoteerd, beslist door het instinct. Men kijk naar het grote vel papier. De rechtheid van de staak doet denken aan een splitsing, een opdeling, een yinyang-iets. Contemplementair. Men neme nog een koffie. De splits in tijd: ineens beseffe men dat het midwinternachtgebeuren binnenkort een opdeling in twee helften is.
    Men verlange naar de zomer en dus is het midzomernacht. Dit brenge een sensuele connotatie.
    Tot zoverre de luciede dagdromerij, de contemplatie – hier moet gewerkt worden en de tijd die afgelegd wordt tussen wakker worden en het potlood in de hand te zien, op die tijd stroomt alles binnen: het moet dubbel en tweevoudig! Twee staken, twee… borsten (het eerste paar), twee helften van een vrouw, hoog tegenover laag; en een lijn die de nacht boven zet en de dag vanonder, – dus splits met een staak de bovenste romp, toon twee billen.

    Maar beseffe men: de klikprent: hoe daarnaartoe, naar bovenstaande? Door te kijken. Te ogen. Maar ook dubbel, gespleten – al blijft de pupil nodig en onbestemd, blank voor wat gezien zal moeten worden.
    En 90° gekeerd, om de sensualiteit aan te kondigen, een open geest op te wekken.

    dit alles hopen, dit alles wensen, dit alles uitvoeren.

  2. 5

    en bij het opkijken, met de trancekabel eruit, ziet de kenner in mij iets Daliachtigs, en haalt de schouders op, want mijn pad naar deze tekening is niet enkel zuiver, er is een kans dat het hetzelfde pad is wat Dali ook aflegde.

  3. 6

    “Sometimes it’s a little better to travel than to arrive” (zen en de motor enzo, aan het eind van 10)

    Het groeien van de bloem in uw tuin (4 en 5) overstijgt de schets, als dat uberhaupt al mogelijk is.

  4. 7

    …en haalt de schouders op…

    Dat deed Dali ook toen hem gevraagd werd wat surrealisme was. Hij zei: …geen idee, ik weet alleen dat ik er stinkend rijk van geworden ben.

  5. 9

    @1
    – Mid-zomernacht 23-24 juni. Juhannus (Sint-Jansnacht).
    – Mid-winter 21-27 december. Winterzonnewende.
    ????
    @2
    Wat een spanningsveld …
    – De achtergrond, zwart-wit; metafoor voor licht-donker, leven dood.
    – Die romp, die als het ware vragend naar dat bekken “kijkt”.
    – Het bekken dat zich “artificiëel” (want staande op … zijn eigen staken) in het donker bevind …
    – Het is allemaal (de wraak van de) perceptie…
    – Het twee dimentionele oog kijkt naar de toeschouwer ‘getekend’ al het is.
    Frustratie ! De emotie is er. Maar de juiste woorden willen niet door het klavier …
    Ik voel me zoals de ‘stukken’ staan: schaak-mat.

  6. 10

    HansR..vragen aan scheppers…dingen voor eeuwig (althansmijn lifetime) gebrand onder de schedel:

    Uitzending in de spaarse uren dat er TV was…Karel Appel en meneer van de nos…de meneer vraagt aan Karel Appel iets over Rembrandt terwijl Karel met verf staat te smijten (vurige ogen, trillende snor)

    “Rembrandt? zegt Karel…wie is dat??

    Schande de volgende dag alom in in de pers…schande!

    Humor..flesje prik in de zee..dit is geen pijp…De echte verneuwende kunstenaars…zoals op deze plek zal later blijken.

  7. 14

    @13
    En het (klik) ikoontje doet ontegensprekelijk iets Afrikaans vermoeden … Maar doet bij nader inzien eerder: “zwart-wit-kijken”, wat op zijn beurt ook weer niet strikt het geval is … Het blijft een uitdaging !

  8. 16

    Dankdank, ik loop al met die schets rond vanaf ik met de Sargassokern afspraken maakte rond de SalonBloggies™, gemaakt op de treinrit terug.
    En mijn privéwoede omtrent de BlutchBloggies van vorige jaar is nog steeds niet geluwd.
    Niet vanwege het niet winnen van Sargasso, maar vanwege de afgrijselijke en arrogante werking en toekenning daar.
    Giraffen op de noordpool.

  9. 19

    # 1 en 2 (geen antwoord).
    Midzomernacht. Alle uren de zon erop, lekker plekje zoeken, het oog wil tenslotte ook wat. Maar wel éérst koppie erbij…éérst wat lekkers voor heur holletje neerleggen….

    [img]http://i58.photobucket.com/albums/g270/Y_Podorkin/buiteneten.jpg[/img]
    But don’t lóse you’re head.

    Permanently that is.

  10. 22

    ’t Is iets graaf. Wat doet dat vage oog daar vanonder?

    Crachat, zo eventjes ertussen door: eigenlijk kom ik hier vree toevallig: ik moet Aardrijkskunde studeren en het gaat over midzomernacht, dus google-google en tzadaam, sargasso! Nogal iets graaf :-)

    Trouwens, sargasso ziet er mooi uit. Groen.

  11. 23

    Goed gezien, Esther H. Dat vage oog is niets meer of minder dan hetzelfde oog van het eerste plaatje. Dat staat op de achterkant van de grote tekening haar papier :-)
    -moet zeggen dat ik eerder van iemand daar een opmerking op had verwacht, gelukkig dus maar, grijns.