Meer geluk door forensenbelasting?

,

Het belasten van het woon-werkverkeer levert naast geld nog meer winst op, namelijk meer geluk en een betere gezondheid.

De gemiddelde Nederlandse werknemer is 65 min. per dag onderweg naar zijn werk. Het is in deze economisch zware tijden erg moeilijk om dat te veranderen. Je kunt niet makkelijk van baan veranderen. En dichter bij je werk gaan wonen is misschien nog moeilijker. Forensen doe je niet voor je plezier. En dat wordt alleen nog maar erger.

De meeste forensen krijgen van hun werkgever een kilometervergoeding. Van die vergoeding was 19 cent per kilometer belastingvrij. Maar dat gaat veranderen: voortaan zal de gehele kilometervergoeding worden belast. Daardoor stijgen de belastinginkomsten van de overheid met 1,3 miljard euro. De Nederlandse forensen leveren bij elkaar 1,3 miljard euro aan koopkracht in…

Forensen zijn ongelukkiger

Uit een Zweeds onderzoek blijkt dat mensen die 3 kwartier of langer per dag reizen, 40% meer kans hebben op een echtscheiding. In een Amerikaans onderzoek bleek dat de ‘Well-Being Index’ lager werd bij een langere reistijd.

Een lange reistijd naar je werk maakt je ongelukkig. Fisher-Z zong er in 1979 al over.

Forensen zijn ongezonder

Uit hetzelfde Amerikaanse onderzoek van hierboven bleek dat de lengte van de reistijd ook gecorreleerd is met gezondheidsklachten. Overgewicht en nek- en rugklachten koen meer voor bij mensen, die lang onderweg zijn naar hun werk. Mensen met een korte reistijd van maximaal 10 min. zijn gezonder, slapen beter en voelen zich beter uitgerust. De tijd dat je reist, breng je gedwongen zittend door, hetzij in de auto, hetzij in het openbaar vervoer. Elke dag gedwongen worden een uur te zitten kan overgewicht en rugklachten verklaren.

Peak-woonwerkverkeer

De overheid wil de gemiddelde woon-werk-reis korter te maken. Dat scheelt brandstof, CO2-uitstoot en milieuvervuiling. Als bonus maakt het de mensen gelukkiger en gezonder. Het belasten van de reiskostenvergoeding betekent niet alleen koopkrachtverlies, maar waarschijnlijk ook gezondheidswinst.

Foto Flickr cc foto via Ding Yuin Shan

Reacties (18)

#1 molovich

Ah! Een win-winstuatie dus! Hoera!

Leuk stukje trouwens. Wel pijnlijk dat ik net een baan heb aangenomen waarvoor ik elke dag twee uur van deur tot deur moet reizrn. Ik mag alleen wel wzrken in de trein. Kan ik dan volhouden dat ik eigenlijk maar een kwartiertje fietsen van m’n werk woon?

  • Volgende discussie
#2 Peter

Maar ja, zoals je als schreef: Het is in deze economisch zware tijden erg moeilijk om dat te veranderen. Je kunt niet makkelijk van baan veranderen. En dichter bij je werk gaan wonen is misschien nog moeilijker.

Dus als de overheid de reisduur korter wil maken, moet ze er vooral voor zorgen dat mensen niet gedwongen worden naar een verre werkgever te verhuizen, omdat ze wegbezuinigd worden bij de baas om de hoek.
Voorlopig zit dat er niet in, dus is er maar 1 alternatief: de treinen en bussen moeten met spoed uitgerust worden met slaapcoupés.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Inkwith Barubador

Door de forensenbelasting gaat niet iedereen zomaar ineens vlakbij zijn werk wonen, dat is namelijk vaak gewoon onmogelijk. Dit is weer typisch zo’n belastingverhoging die verkocht moet worden als zogenaamd goed voor ons.

Waarom spreken we eigenlijk over bezuinigingen, terwijl het in de meeste gevallen in feite lastenverzwaringen zijn voor de burger? Als je de economie wilt stimuleren, moet je juist NIET de burger massaal pakken.

Het Kunduz-akkoord is niet meer dan de voortzetting van het rampzalige beleid van dit kabinet, met hier en daar wat scherpe kantjes weggeslepen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Jack Random

Hee leuk, gaan we hier weer verder. :)

“Het belasten van de reiskostenvergoeding betekent niet alleen koopkrachtverlies, maar waarschijnlijk ook gezondheidswinst.”

Wat wil de schrijver hier mee zeggen? Het is namelijk niet allebei waar. Ja, het zal tot koopkrachtverlies leiden, maar niet tot gezondheidswinst, want verhuizen/een andere baan nemen kan niet. Maar als je kan verhuizen, heb je gezondheidswinst, maar geen koopkrachtverlies.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Jack Random

Op http://www.rover.nl kun je overigens een petitie tekenen tegen deze absurde maatregel. Voor wat het waard is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 kevin

Slecht stukje, dit. Middel en doel worden verward.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 Spam - Reactie op #6

Nee. Oorzaak en gevolg worden ontkoppeld.

#7 ReinoutS

Wat me in deze discussie opvalt is dat veel mensen op de belastingvrije reiskostenvergoeding zijn gaan rekenen als onderdeel van hun levensstandaard. In die zin heel vergelijkbaar met het nemen van een aflossingsvrije hypotheek en maximaal profiteren van de HRA om daarmee een huis te kunnen kopen en maandelijks nog net rond te komen. Als er dan een keer gesneden wordt in de financiële douceurtjes dan zit je direct in de penarie.
Ik begrijp best dat er mensen zijn die onevenredig hard getroffen worden door deze maatregel en ik zou ook graag zien dat daar een vorm van tegemoetkoming of een overgangsregeling voor komt. Maar maak jezelf niet volledig afhankelijk van fiscale extraatjes want dat komt vroeg of laat terug als een boemerang.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7.1 Inkwith Barubador - Reactie op #7

Van je werk en je salaris kan je ook al niet op aan. En dat je altijd in hetzelfde huis blijft wonen, ook niet. En dat je niet zomaar ineens arbeidsongeschikt kan worden, ook niet. En dat je vrouw niet ervandoor gaat en fikse alimentatie eist, kan je ook maar beter rekening mee houden.

Ofwel: leef als een kluizenaar, wie weet wat je allemaal nog kan overkomen.

  • Volgende reactie op #7
#7.2 Jack Random - Reactie op #7

@7: Je maakt de denkfout dat veel mensen er uit vrije wil voor kiezen om ver van hun werk te gaan wonen ‘omdat ze het toch wel betaald krijgen’. Velen hebben simpelweg geen keus, omdat een huis in de Randstad te duur is. En als ze wel een huis in de Randstad nemen, is dat vaak weer met een te zware tophypotheek, omdat ze niet te ver willen reizen, vanwege in het artikel genoemde redenen. Het is dan ook nooit goed. Geen win-win, maar lose-lose. En nu dumpen sommige politieke partijen hun eigen falen (spreiden van werk) bij de burger.

  • Volgende reactie op #7
  • Vorige reactie op #7
#7.3 Spam - Reactie op #7.2

Dat een bepaalde keuze onder de op dat moment aanwezige omstandigheden de best mogelijke keuze is, wil niet zeggen dat die keuze niet uit vrije wil wordt gemaakt.

De parallel met de HRA-discussies is treffend. Afschaffen van het belastingvoordeel is op abstract niveau een uitstekend plan. Woonwerkkilometers/hypotheekschulden worden niet meer fiscaal gestimuleerd. Individueel kan (en zal) afschaffing vervelende financiële consequenties hebben. Burger geraakt in de portemonnee. Burger boos op politiek.

In de democratisch gekozen Tweede Kamer zit niet één partij die tegen bezuinigen is. Ergens moeten de uitgaven omlaag en/of de inkomsten omhoog (soms is het onderscheid wat moeilijk te maken). Laten we beginnen met de regelingen die gedrag faciliteren waar we als land niet veel beter van worden. Pijn doet het toch, maar dan kan je er als land beter ook maar iets mee opschieten.

  • Volgende reactie op #7.2
#7.4 Hans Verbeek - Reactie op #7.2

@Jack Random: je hebt altijd een vrije keuze om ander werk te zoeken.
Dan ga je misschien minder verdienen, maar je hebt altijd de keuze.
Ik heb bewust gekozen voor een baan in de stad waar ik woon ook al verdien ik maar 11 euro netto per uur.

Kijk eens wat verder in de toekomst.
Denk je dat de benzine over 5 jaar duurder is of goedkoper?
Denk je dat de treinkaartjes over 5 jaar goedkoper zullen zijn?
De grenzen aan de groei zijn bereikt.

  • Volgende reactie op #7.2
  • Vorige reactie op #7.2
#7.5 ReinoutS - Reactie op #7.2

Aansluitend bij @12 en @16 wil ik nog even ingaan op je punt dat een huis in de Randstad (te) duur is zodat je wel een tophypotheek moet nemen. Sinds ik in Rotterdam woon, weet ik wel beter. (Meer dan 1000 koopwoningen tussen €50-100k, tot 5-kamerwoningen aan toe!)

  • Vorige reactie op #7.2
#7.6 richard E - Reactie op #7

Precies. De grieken moeten maar eens van hun luie reet afkomen en hun belastingen betalen, maar zodra er in NL 50 of 100 euro per maand afgaat omdat de overheid je vervoersmiddel niet meer wil subsidieeren dan is heul de overheid kut. Wie dacht je dan dat die bezuiniging ging betalen? De kaboutertjes?

De remblokken van mijn fiets zijn versleten. Daar ga ik zo maar 20 euro op mijn inkomen achteruit. Overheid, waar kan ik vangen? Of willen jullie soms dat ik niet meer rem, en DOOD ga in het verkeer.

houesop met zaniken.

Ook nog: het lijdt geen twijfel dat we minder moeten gaan reizen. hoewel woonwerkverkeer niet de grootste last op ons energiebudget is (dat is verwarming, geloof ik) scheelt het een slok op een borrel. De markt gaat pas reageren met meer thuiswerken en minder ver weg wonen nadat de prijzen gestegen zijn.

Hoe langer we wachten, hoe lulliger de aanpassing aan duurdere energie zal zijn.

  • Vorige reactie op #7
#7.7 gronk - Reactie op #7.6

houesop met zaniken.

Overduidelijk gesproken door iemand die geen reiskostenvergoeding in hoeft te leveren.

#8 Nguyen

Ik heb het altijd heel bijzonder gevonden, dat niet alleen de aankoop van een huis fiscaal gefaciliteerd wordt, maar ook de nieuwe keuken en de nieuwe badkamer en zelfs de aanleg van de vernieuwde tuin. En tot voor een paar jaar zag je ook dat direct na de aankoop van een huis, de puincontainer geplaatst werd.
En in Europa zijn Nederlanders de enigen die een vergoeding woon-werkverkeer hebben, en nog belastingvrij ook. Alleen Finland vergoed woon-werkverkeer op basis van bus- en treinkaartjes.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Michel

Het is onnodig sarren van mensen die ver van hun werk wonen, door crisis niet makkelijk een andere baan kunnen vinden dichter bij hun huis en als ze dat al vinden hun huis met verlies moeten verkopen, als ze dan hopelijk niet onder water zitten.

Als het dan nog ergens goed voor was, maar dat is het helemaal niet: deze bezuinigingen/lastenverzwaringen zorgen er alleen maar voor dat de crisis langer gaat duren. Burgertje pesten, in naam van de daadkracht. “Kijk eens hoe goed wij zijn in het nemen van impopulaire maatregelen. Dat durven die lui van de PvdA en SP niet. Stomme socialisten

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Yevgeny Podorkin

Gelukkig zullen deze maatregelen de files doen afnemen: jagen de autobezitter massaal naar het OV.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/12261321/__Autoforens_ng_duurder_uit__.html

*zweet veegt voorhoofd*

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie