Lowlands 2005 – flash 2

Drie trekharmonicaas(Weer even een lichte noot na het diepgaande artikel hiervoor)
Lowlands wordt wel steeds commercieler. Ik ben er nog niet uit of dit nou heel ernstig is. Al die commercie houdt het immers voor veel mensen betaalbaar. En zolang je er niet door laat beinvloeden, komt het vast wel goed.
Een greep uit de heel erg aanwezige commerciele partijen: Orange (oplaadpunt voor telefoons), Douwe Egberts, Grolsch (er moet toch iemand bier leveren), Essent (zie foto onder), Red Bull, MTV, Bill (SNS bank), Doritos, OLA (mobiele disco) en Nokia (stand en silence booths).

Ter compensatie hebben ze ook twee non-profit partijen toegelaten, Novib en ControlArms. Beetje schamele score.

Gelukkig was er tussen al het commerciele geweld ook nog wat mooie muziek.
Apocalyptica met vier cello’s en dit keer een drummer zinderde.
Arcade Fire (met een brommerhelm) verraste.
Coheed and Cambria gaf ouderwets gitaarvuurwerk in de traditie van bands als Deep Purple.
Vive La Fete gaven met veel geweld nieuw inhoud aan breakbeat.
Motion Trio presteerde het om met drie trekharmonica’s fantastische ambient en dance muziek te maken.

Beste T-shirt tekst so far: “Carpathian Forest wants you dead!!!!”

Drie trekharmonicaas
Motion Trio, drie mannen met een trekharmonica

Lima tent op lowlands
De Lima tent (alternatieve kleine bands)

Zuco 103 dansen
Swingen achterin de tent bij Zuco 103

TV ploeg
De overal aanwezig media bij een optreden van Brainpower

Essentawards tent
De Essentawards tent. Soort open podium.

Sargasso bekeken op Lowlands
Sargasso wordt bekeken door een argeloze voorbijganger.

  1. 1

    te commercieel, en dat is erg jammer…1 van de redenen dat ik er dit jaar niet ben. En betaalbaar? 120 euro voor een kaartje ofzo :x
    dat zijn 10 goeie concerten (of 20) als je een beetje zoekt en ik ga toch niet voor de grote namen (op Nick Cave na dan)

  2. 2

    Kaartje Nick Cave was vorigjaar voor de BijlmerBierhal al meer dan 40 euro. Dan zijn het nog maar drie concerten.
    Maar het is wel duur.
    Echter, het voordeel is dat je heel veel bands kan “proeven” waar je anders nooit een concert van had bezocht (zeker als je het een beetje druk hebt). Iets als Motion Trio was ik anders waarschijnlijk nooit tegen gekomen. En dat is me wel wat waard.

  3. 3

    Tsja, wat zouden ze… bijna uitverkocht raken blijkt dat de prijs toch haalbaar is. Wat minder commercie zou de charme van het festival vergroten.. maar ut ken tegenweurdigs niet meer zonder. En als je het echt te duur vind, probeer je toch 1 vd 1000 te winnen kaartjes in de wacht te slepen!

  4. 5

    Hoe duur is duur, als je een beetje om je heen keek op de juiste momenten had je zo 40 bekers gevonden waar je 8 munten =8 euro statiegeld voor kreeg, na 1800 zondag voor harde euros inwisselbaar.

  5. 8

    haha @7,
    ik ben dit jaar niet gegaan, omdat

    1) het een gecommercieel gedrocht is, maar vooral
    2) ik iedere grote band al een x (daar meestal) gezien heb
    3) ik een Lowlands concert het niet vind halen bij een clubshow, weet niet hoe het komt, maar ik heb iedere band elders beter gezien

  6. 9

    Te veel mensen per vierkante meter vuilnisbelt èn, werkelijk geniaal, het hoofdpodium alleen bereikbaar via het smalste pad, da’s lekker gezellig proppen met z’n allen!

  7. 10

    Tja, je had ook op vrijdag naar boerderijpop kunnen gaan! Daar was de entree nul euro, een pilsje 1,50 en de stemming zeer in orde. Ook goede optredens trouwens! En als ik goed heb opgelet ging de opbrengst ook nog naar een goed doel!

  8. 11

    Ik vond er niks commercieels aan. Ze verkopen iets (Ola, DE, Dorito’s, Grolsch *plop*, Red Bull). Die silence booth’s en oplaadpunt voor je gsm zijn gewoon soort van service, net als het door SNS/Bill aangeboden internet, is al jaren zo en ik kan me er niet aan storen.

  9. 12

    Ach commercieel, het valt wel mee, mojo mag er ook wat aan verdienen. Duur is het wel..maar dat wist ik al vooraf.
    (Je kan je eigen eten meebrengt, bekers rapen en bij de Toiletten water drinkt dan hoeft het niet duur te zijn.)
    Qwa optredens valt de commercieliteit ook wel mee, met name bij de wat kleinere podia. Lima was fantastisch.
    Vive La Fete en Motion Trio heb ik gezien ze waren goed.

    Zo ook That I Guy, met zijn Magic Pipe

    wederom een leuk festival

  10. 13

    jezus wat een stelletje zeikers zijn jullie dit was mijn 5e jaar en het is idd commercieler geworden. Maar dan denk ik NOU EN. De sfeer was weer top en dat commerciele gedoe hoort er nou eenmaal bij we leven niet meer in de jaren 70.

    En duur ach dat valt toch best mee als je het aftekend tegen het dagelijks leven NIET ALLES IS GRATIS!!!!

  11. 16

    Het commercieler worden van het festival terrein is onvermijdelijk, als je weet wat er betaald moet worden om er uberhaupt te mogen staan dat is niet meer op te brengen voor de kleiner ondernemers. Vind ik zelf heel jammer tís er niet op vooruit gegaan maar ala.
    Maar waar ik het niet mee eens ben is de sanitaire voorzieningen voor het caravan veld, daar moet net als vroeger een extra blok worden neer gezet. Nu gaan er 3 velden naar 1 sanitair blok nml. veld 5,6 en 7
    Trouwens voor alle velden de 2 muntjes voor het douchen vindt ik ronduit belachelijk. Doe dan de entree kaart iets duurder als het echt noodzakelijk is om dit apart te moeten betalen.

    Verder cijfer voor LL’2005 8.0