Like This! Facebook volgt iedereen

like this buttonVoor Facebook is kennis over het wel en wee van 500 miljoen gebruikers niet genoeg. Hij verzamelt ook graag privé-informatie over niet-gebruikers. Volgens Arnold Roosendaal, onderzoeker aan het Tilburg Institute for Law, Technology and Society, volgt Facebook in potentie iedere internetter via zijn relatief nieuwe social media button: Like This!

In een recent gepubliceerd white paper schrijft hij het volgende:

,,Numerous websites have implemented the Facebook Like button to let Facebook members share their interests, therewith promoting websites or news items. However the tool is also used to place cookies on the user’s computer, regardless whether a user actually uses the button when visiting a website. As an alternative business model this allows Facebook to track and trace users and to process their data.

It appears that non-Facebook members can also be traced via the Like button. This means that Facebook‟s tentacles reach far beyond their own platform and members. Due to the extensive web coverage with Like buttons, Facebook has a potential connection with all web users. Web activity can be linked to individual accounts or a separate data set can be created for individuals who are not (yet) a Facebook member.

The hidden collection of data on browsing behavior and the creation of individual data sets has implications for the privacy of individuals. This article discusses privacy issues arising from third party cookie use and connectivity of web activity and devices, using the technical process behind the Facebook Like button as an example.”

Einde citaat.

De Like This! buttons zijn populair gebleken toen ze in april 2010 werden geïntroduceerd. Ze zouden volgens Roosendaal in sommige gevallen tot een verdubbeling van de web traffic leiden (Nu.nl spint er ook garen bij, zo werd vanochtend bekend). De button is dan ook erg populair. En niet alleen bij websites, ook Facebook-gebruikers drukken er vaak op om hun profiel met voorkeuren aan te vullen.

Het is logisch dat bij een Facebook-gebruiker een cookie wordt geplaatst. Maar hoe zit het met niet-leden? Ook daar gebeurt dat, zegt Roosendaal, maar dan via een omweg. Ik citeer weer:

,,When a user does not have a Facebook account, there is no cookie and no user ID available. In this case, a visit to Techcrunch.com includes an HTTP GET request for the Like button. However, when the button is provided there is no cookie issued. Thus, it seems that the Like button itself is not used to issue cookies. However, when a site is visited which includes Facebook Connect (for instance Gizmodo.com) this application issues a cookie. From that moment on, visits to other websites which display the Like button result in a request for the Like button from the Facebook server including the cookie. An important part of the process depends on visiting a site which has implemented Facebook Connect. The chance of visiting such a site is considerable. Within a year from its launch in December 2008, Facebook Connect was used at almost 1 million web sites and in March 2009 over 40 million unique visitors of Facebook Connect implementations were registered. The number of implementations increases exponentially, so the likelihood of passing by such a web site is becoming bigger at a fast pace as well.

As indicated, after visiting a web site on which Facebook Connect has been implemented, the request for the Like button includes a cookie. This cookie has an expiration date two years from the moment it was issued. However, by browsing across web sites, additional cookies can be placed on the user‟s computer and these can be added later on in new requests.”

Met andere woorden: eenmaal een cookie in je maag gesplitst, kom je daar niet zomaar weer vanaf. Aan de honger van Facebook lijkt inderdaad geen einde te komen. Wat ik mij afvraag is of andere social media daar ook aan doen. Digg, bijvoorbeeld, maakt volgens mijn cookie ‘bestrijder’ van mijn browser ook gebruik van een cookie. Als het allemaal klopt, is het weer een bevestiging dat je nergens zo in het zicht leeft, als online. En nog steeds denken veel mensen dat ze anoniem zijn.

  1. 2

    Ik heb geen facebook en ik klik niet op ‘like this’ (ja hee zeg ik ben geen puber) – toch had ik zo maar drie facebook cookies.

    Overigens; firefox – settings – privacy – use custom settings for history – accept cookies from sites – exceptions – facebook.com / block.

  2. 5

    @Soko; er is ook nog zoiets als cookies alleen toestaan zolang firefox draait. De webserver heeft daarover geen zeggenschap, en kan die info niet onttrekken aan de client.

    Als je facebook wil blijven gebruiken, moet je dus voor de halve oplossing gaan, en voor facebook-cookies zeggen dat firefox ze alleen per sessie moet opslaan, niet permanent.

  3. 6

    Waarom wordt hier alleen Facebook de zwarte piet toegespeeld? Er zijn zat marketing- en advertentiefirma’s met genoeg bereik die hetzelfde doen. Met browserextensies als Ghostery heb je die ook te pakken. In Chrome gebruik ik verder de extensie ‘Facebook Disconnect’, dat zelfs speciaal geschreven is tegen die Like-knop (door iemand van Google).