Lekker vega (2) Thaise groene groentecurry

RECEPT - Mijn vriend eet al vrij lang bijna helemaal vegetarisch, waardoor ik – zeker in het begin – al mijn creativiteit nodig had om een lekkere maaltijd te bereiden. Ik hou niet van tofu en dat soort shit. Hoewel het nergens naar smaakt, vind ik de structuur meestal te rubberig. Bonen zijn ook niet echt mijn favoriet. Te melig. Structuur – of mondgevoel – is naast smaak nogal een dingetje wat mij betreft.

Hij gooit die dingen natuurlijk wel vaak door zijn eten, dus ik heb er vanaf het begin een punt van gemaakt om meestal voor het eten te zorgen. En ook omdat ik daar plezier en eer in schep natuurlijk. Anyhow, ik kwam al snel op het lumineuze idee om gewoon het vlees uit een recept te laten. Veel gerechten zijn daar prima geschikt voor, zeker als je wat extra verschillende groenten toevoegt.

Thaise groene groentencurry

Bij je lokale supermarkt kun je vaak pakketten kopen die bijna een complete maaltijd bevatten. Tot mijn verbazing blijkt dat niet duurder te zijn dan de losse ingrediënten kopen. Ik denk dat het ook best duurzaam is, omdat je alles opmaakt voor die ene maaltijd en waarschijnlijk minder weggooit. Ook qua verpakking zal het niet slechter zijn dan het plastic waarin veel groenten in de supermarkt zijn verpakt.

Bij de Appie kocht ik een pakket voor Thaise groene curry, op dat moment nog in de aanbieding ook, voor 4 euro. Volgens de instructies voeg je daar zelf kipblokjes bij, maar die laat ik er dus gewoon uit. Thuis had ik nog champignons in de koelkast; altijd een goede toevoeging voor een beetje bite, als je geen vlees gebruikt. En dat halve zakje sugar snaps kon ik hier ook prima in kwijt. Ik improviseer sowieso veel. Zo heb ik de tomaten uit het pakket juist niet gebruikt, want die eet ik liever rauw.

Ingrediënten voor 2 personen

Zorg dat je totaal minimaal 600 gram aan groenten bij elkaar hebt. Je serveert er rijst bij (75 gr. droge rijst per persoon). In deze variant zitten:

1 rode puntpaprika
1 rode peper
1 courgette
1 winterwortel
1 flinke ui
half bakje champignons
ong. 150 gr. sugar snaps
60 – 200 ml kokosmelk (afhankelijk van je voorkeur, ik gebruik maar 60 omdat ik het anders te zoet vind)
150 – 200 gr groene currypasta (komt meestal in pakjes van 170 gr., als je die los koopt)
olie om in te bakken

Groenten voor curry – eigen foto KvdS

Eventueel 2 of 3 bosuitjes voor de garnering, of wat takjes koriander of basilicum

150 gr rijst (die je met een gerust hart tegelijk kunt koken, daar heb je niet veel omkijken naar. Ga ik ook niet uitleggen, bereidingswijze staat op de verpakking)

Overige benodigdheden: snijplank, mes, wok, pollepel (pan voor de rijst)

Voorbereiding

Snij wortel en courgette in stukjes, probeer ze een beetje gelijkmatig te krijgen zodat ze ook gelijkmatig garen. De wortel heeft de langste garingstijd. Dus die kook ik altijd even voor, door het in een kom met water ongeveer 1 minuut op vol vermogen in de magnetron te zetten, en daarna in dat water af te laten koelen. Als je dat aan het begin doet, kun je het tegen de tijd dat het de pan in moet afgieten.

De ui en de paprika kun je in ringen en reepjes snijden, de champignons in plakjes, maar als je het liever anders doet; ook prima, die worden vrij snel gaar.

Pas op met rode peper

Voor het snijden van de rode peper trek ik een latex handschoentje aan, want het venijnige capsaïcine krijg je niet makkelijk van je handen gewassen. Wie wel eens in zijn ogen heeft gewreven na het snijden van peper, weet dat dat goedje brand als de hel. Overigens, als je niet van pittig houdt, kun je die hele peper er beter uit laten. Je kunt hem wel onschadelijk maken door de zaadlijsten er helemaal uit te snijden, maar dan blijft een vrij smakeloos reepje niksigheid over. De zaadjes haal je er natuurlijk wel uit, want dat is gewoon niet lekker qua structuur (hé daar is ie weer) en bovendien loeiheet. De liefhebber bewaart die zaadjes voor de moestuin.

Bereiding

Verhit wat olie in de wok. Om te weten wanneer het heet genoeg is, gooi je na een minuutje of zo een uisnipper in de olie; als die flink borrelt is het op temperatuur. Doe eerst de rode peper, de ui en de paprika in de pan, en zet het vuur onmiddellijk laag. Goed roeren met je pollepel tot de ui glazig is, dat duurt ongeveer 3 minuten. Gooi nu de wortel en courgette erbij. De sugar snaps nog niet! Hussel goed door elkaar. Voeg nu de groene currypasta en de kokosmelk toe.

Thaise groene groentecurry – eigen foto KvdS

Zoals ik al zei, hou ik niet van heel zoet, dus ik hou het bij 60 ml kokosmelk, maar experimenteer daar gerust mee. Begin met die 60 ml en laat het een minuut of 5 sudderen. Goed roeren! Proef daarna de saus of je het zo lekker vindt. Is het te dik, te heet of te zout naar jouw smaak, mieter er gerust nog wat kokosmelk bij. Of water, als je die zoetigheid ook niet zo lekker vindt. Beetje bij beetje hè, want het moet geen soep worden. De saus hoort dikkig te zijn en goed aan de groenten te blijven hangen. Als je tevreden bent over de smaak, flikker je de sugar snaps in de pan. Die laat je nog maximaal 5 minuten meesmoren, echt niet langer, want dan wordt het slappe hap.

Je gerecht is nu klaar. Zoals je op de foto bovenaan kunt zien heb ik het gegarneerd met gesneden bosui, geserveerd met rijst en zelfgemaakt komkommerzuur. Maar doe vooral wat je zelf lekker vindt. En experimenteer! Daar wordt je vanzelf een betere kok van.

Note:

Currypasta kun je ook heel goed zelf maken. Maar het is wel bewerkelijk én je kunt het niet zo lang bewaren. Qua duurzaamheid weet ik niet wat beter is. Zuurgoed zelf maken is daarentegen supermakkelijk en blijft ook lang goed.

Gewoon komkommer (en/of iets anders), in repen gesneden een dag van tevoren in een badje van 50-50 azijn en water met wat peper en zout in de koelkast zetten. Als je pure witte of gele azijn gebruikt zou ik ook wat suiker toevoegen. Ik gebruik meestal appelciderazijn, die is wat milder. De smaak test je door je vinger in het goedje te steken en te proeven.

Tot slot: bijna alle groenten lenen zich voor dit recept. Varieer naar hartenlust. De ui en paprika lijken echter wel vrij essentieel te zijn. Maïs en doperwten vind ik zelf dan weer geen succes. Maar verder kun je dit heel goed maken met restjes groente uit je koelkast, een pakje currypasta en wat kokosmelk. Succes!

 

Dit artikel verscheen eerder op hoevrouwendenken.nl

  1. 2

    Thaise Curry hoort vissaus te bevatten en de Indisch/Surinaamse variant bevat trassi. Niet vegetarisch dus, en wat die pakjes bevatten weet ik niet. Veel makkelijker goedkoper en lekkerder is het zelf maken. Verse laos, gember, sjalot, knoflook, groene peper, sereh als basis in de blender gooien en je hebt een prachtige basis voor een kwart van de prijs. Verder experimenteren met toevoegingen als korianderzaad, verse geelwortel, fenegriek, etc. Bewaren onder een beetje olie in de koelkast en het blijft weken goed.

    Ik gebruik liever een beetje kokosroom want dat is al dikker dan die dunne kokosmelk.

  2. 3

    @2: Fenegriek: dat klinkt als een belegeringstuig uit de klassieke oudheid, of beter nog: een afrodisiacum. ?

    Van de complete supermarkt-maaltijdpakketten die ik me kan herinneren, staat me bij dat er altijd wel één bestanddeel was dat op zijn minst teleurstellend was. Donzig groen, zeg maar. Ik hoop daarom dat ‘mijn’ bio-groenteman -met een warenkennis en een hoeveelheid moestuintips die tegenwoordig met een kaarsje te zoeken zijn- zijn pensionering nog even uitstelt.

  3. 4

    Fenegriek is geweldig. Ik kook regelmatig Indiase bende en daar gebruik je het ook. Meest de verse blaadjes, al ik die krijgen kan. De (gemalen) zaden doe ik bijvoorbeeld in een eigen versie vegetarische hamburgers. Geeft enorm veel smaak en geur.

  4. 6

    @ Karin van der Stoop: Bij je lokale supermarkt kun je vaak pakketten kopen die bijna een complete maaltijd bevatten. Tot mijn verbazing blijkt dat niet duurder te zijn dan de losse ingrediënten kopen. Ik denk dat het ook best duurzaam is, omdat je alles opmaakt voor die ene maaltijd en waarschijnlijk minder weggooit. Ook qua verpakking zal het niet slechter zijn dan het plastic waarin veel groenten in de supermarkt zijn verpakt.

    Klopt, goedkoper dan losse ingrediënten, maar de hele pakket is echt niet te smaken, bijna smakeloos. Je kunt ruiken naar die fabrieken die het allemaal zelf geproducteerd hebben. Niet echt te smaken of bijna smakeloos, want het snijden krijg je alle reuk-ingrediënten kwijt, weg is ie.

    Voor losse ingedrentiënten kopen kun je wel voor 3 á 5 dagen goed gebruiken, die liggen nog in de koelkast. Voor wokken kun je de meeste ingedriënten al voor 2 dagen goed gebruiken, goedkoper dan die hele pakket. Je kunt ook van alles fantasie gebruiken om erbij te voegen, dat is ook één van de lekkersten.

    Vroeger was ik 100% vegetarisch, alles 200% erop aan.
    Nu eet ik 1 keer per week vis, 1 keer per week vlees, 1 keer per week tofu en de rest van alles zonder vlees wel heel lekkers kan koken. Zelfs voor goede portie bv. gevulde pannenkoek is voor je maag is ook de lekkerste. ;)