1. 12

    Deze tekening herinnerd me aan een verhaal dat ik heb gehoord van een Nederlander (kok op een sleepboot…) die als (unifil soldaat: als ik me correct herinner) in Libanon gelegen was. Op een dag kwam er een Libanees (?) soldaat rustig op hun post afgestapt, met z’n helm voor z’n kruis. Daarin zat een gedeelte van z’n darmen. De medische dienst heeft zo goed en of zo kwaad het ging, de handel er weer ingestopt, en de wonde dichtgenaaid. Van de man werd gezegd dat ie terug naar het front vertok, omdat zijn overlevingskansen zeer gering waren.

    Dit alles onder het voorbehoud, dat er op zee zware verhalen verteld worden…

  2. 13

    The last of man.
    Iedere evolutie vanaf het ontstaan van het heelal tot nu bij u. Daarvan zijn wij, ieder individu op zich, de laatste representant. Wij (het ik) zijn het product van die evolutie. Voor onze geboorte, al die miljoenen jaren, werd gedragen door die evolutie. Bij onze dood, houdt het allemaal op. Het leven an-sich wordt verder gezet (door onze kinderen), maar ‘onze’ lijn met heel het verleden is verbroken. In dat licht, zijn wij allen; the last of man.
    Terug naar de tekening.
    Ter hoogte van de solar-plexus bevind zich (volgens de Oosterse leer) Qi. Het centrum van het gevoelsleven. Het is precies daar dat de hersens (symbool voor ratio ?) naar buitenkomt. De (weder) geboorte van de ratio (let op het vrouwelijk been met dito schoentje ;-), maar dit keer vanuit het gevoel… (sort of …)
    De hele figuur krijst een smeekbede naar het einde uit, alsof het lichaam slechts de drager van de geest is. Eens die geest in evenwicht, is men klaar om de onwetendheid in oneindigheid te omarmen.
    De tekening symboliseerd voor mij vooral de complexiteit van ons ‘westers leven’, die de harmonie in de weg staat.
    Geen vrolijke prent.

  3. 23

    Ik kon r slecht van slapen na het zien. Enige niet-logica..waarom niet in een boot in het water om te overnachten/overleven b.v.?

  4. 24

    Ga ik dringend doen BBerend! Ik hou wel van Alleen op de Wereldfilms. The Quiet Earth enzo. De zombies laat ik meestal in hun donkere holletje.

    [ ik moet zeggen dat ik met liefde naar Quartz’ prentjes kijk, verblijdt naar Popeye’s, en nog steeds verbluft naar DP’s 15… Zelden zo raak iets wat ik niet zelf gezien had ]

  5. 27

    @24 Crachàt

    Dan een boektip als ik zo vrij mag zijn: Nachtwerk van Thomas Glavinic. Waanzinnig, bizar, vervreemdend alleen. En de bonus? Geen zombies!

  6. 28

    I am Legend was wel ok (ietwat te gristelijk), met name het verlate, overwoekerde NY levert prachtplaatjes op.

    Ik dacht meteen, maar dat komt m.n. door de titel vd prent aan de (veel betere) film Children of Men.

    De Hersenkotser is wel heel zwartgallig, maar mogelijk een logisch sluitstuk van de Kersenhotser en Hetzehitzer. (Edoch zolang Arnon Grunberg brieven blijft krijgen, zijn we daar nog niet)

  7. 29

    Ontbrekend op tekening & DP’s vraag is frappant.

    Het leven is toch: managen van je goed en have, en het vervloeken en liefhebben van willekeurige medemensen die met dezelfde opdracht zitten.

  8. 35

    Spill your guts, ASH, en vertel me : is dat een fragment uit dat boek, op (klikmelink) ? Wat is citaat, en wat niet ?

    Bonus leestip : “Dissipatio H.G.” van Guido Morselli (geschreven in 1973, postuum verschenen in 1977). Verdamping van de menselijke soort. De Nederlandse vertaling (Wereldbibliotheek 1990) lang in de ramsj van DS gelegen, valt wellicht vlot te vinden via hun zoekdienst, if not via www.

    Moet om een of andere reden ook denken aan “Morels uitvinding” en aan de blindheid van Borges.

  9. 36

    Moet ik laat op de avond ook nog citaten gaan nakijken… ;-)
    “Bij de bushalte….’ tot aan ‘Niet in Oostenrijk…’ is citaat(blz 8/9 in mijn uitgave). “Een doodgewone ochtend’ tot aan ‘Hoe overleef je zo’n nachtmerrie?” is letterlijk achterflaptekst.
    Laatste gedeelte zal fragment uit interview met de auteur zijn. Bijzondere ‘recensie’ trouwens… flaptekst en een hele bladzijde overschrijven…..

  10. 40

    Ben dol op (post)apocalyptische verhalen. Is begonnen met rampenfilms uit de jaren 70… En die kijk ik stiekem nog wel eens als TCM ze uitzendt..

  11. 42

    Dank u ASH. Qua (post)apocalyptisch : in de stripreeksen-poll kwamen er een aantal voor. Destijds, late ’70s – early ’80s vond ik “Simon van de rivier” wel sterk in dat genre. Qua (post)apo films zou ik zeggen : behalve “Brazil” ook “THX-1138” zeker checken, if not already ! (De 2dvd heeft z’n voor- en z’n nadelen, check de post van Crachàt in de archieven hier – klikmelink.) Geweldig aan die film is hoe de achtervolging op een rebel door de totalitaire staat op een gegeven ogenblik wordt opgegeven wegens niet langer ‘cost efficient’. Hoopgevend, zullen we maar zeggen !