Laat maar zitten, die kilometerheffing

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is een korte gastbijdrage van Dirk Kloosterboer die al een paar keer eerder gastredacteur op Sargasso was.

kiloAls ik een auto had, dan zou ik voorstander zijn van een kilometerheffing. Het lijkt me vreselijk om in de file te staan. Het lijkt me heerlijk als je wat bij kan betalen en dan lekker door kan rijden. Als ik een VVD’er was, dan zou ik helemaal voorstander zijn. VVD’ers houden van auto’s en ze houden van marktwerking. Prijsmechanisme op de snelweg, wat wil je nog meer?

Maar ze willen het niet. De VVD niet, GeenStijl niet, Sjuul Paradijs van Wakker Nederland al helemaal niet. De ANWB wilde eerst wel, maar krabbelt alweer terug. Telkens als er plannen op tafel liggen om een kilometerheffing in te voeren, beginnen ze te gillen als een speenvarken. Het resultaat is uitstel op uitstel en een compromis waar niemand echt wat in ziet.

Ik ben inmiddels op het punt aangekomen dat ik denk: laat maar. Doet u voor mij geen moeite. Wilt u graag in de file staan? Be my guest. In Amsterdam bedenken we wel een andere manier om de overlast van auto’s in te perken.

Reacties (37)

#1 prometeus

“Als ik een VVD’er was, dan zou ik helemaal voorstander zijn. VVD’ers houden van auto’s en ze houden van marktwerking. Prijsmechanisme op de snelweg, wat wil je nog meer?”

Ik denk ook dat de VVD in principe helemaal niet tegen is, maar dat men zo sputtert omdat men 1. Eulings het succes niet gunt. Als dit hem lukt, dan heeft het CDA een sterke kroonprins met een asfalt-hart. Dat komt de VVD niet ten goede. En 2. Ze weten ook wel dat de heffing er komt, maar ze proberen er natuurlijk voor hun electoraat de laagst mogelijke prijs uit te slepen.

Maar ik ben het met je conclusie eens, behalve dat het er gewoon moet komen (maar dan zijn er nog de privacy-bezwaren).

  • Volgende discussie
#2 richard

Zucht, weer zo Sargasso-leeghoofd die denkt dat dat een belastingheffing een vorm van marktwerking kan zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Koekebakker

Het gaat ze om vrijheid – dat wil zeggen vrijheid om in de file staan.

De Kilometer Heffing is volgens mij de natte droom van de verkeersregelaar: dan kan je namelijk in je computersysteem precies zien wie waar heen gaat, hoe laat en via welke route. Met die gegevens kun je weer mooie modellen maken die de verkeersstromen nog beter voorspellen.

De beste manier is natuurlijk gewoon de benzine prijs verhogen – maar dat kan alleen als je samenwerkt, in Europees verband b.v. Maar ja, daar zijn de vrije jongens natuurlijk ook tegen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 KJ

Ja gek is dat he ? Je zou zeggen dat die collectieve betaling van het gebruik van de weg een doorn in het oog van de VVD zou zijn. Ik kan maar een paar dingen bedenken:
– het was een VVD minister die een verplichte ziektekostenverzekering heeft ingevoerd; eigenlijk zijn het dus allemaal crypto-collectivisten.
– de marktwerking gaat ze niet ver genoeg. Eigenlijk moeten er tol-huisjes komen bij het begin van een snelweg waar je kan bieden op de prijs van je rit.
– Ze zijn opeens allemaal reuze-bewuste privacy activisten geworden. Ze doen de ‘vrijheid’ in hun naam eindelijk eer aan. Natuurlijk niet als het gaat om hoofddoekjes of identificatieplicht, maar ja; in een auto is een VVD-er nu eenmaal in zijn natuurlijke element. Al die andere vrijheids-berovingen treffen alleen ASM.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 larie

Ik wil niet, rij een classic zonder wegenbelasting/speenvarken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 AntonB

De gemiddelde VVD’er heeft niet zozeer problemen met de road pricing, maar meer met de STASI achtige mogelijkheden die de techniek die er achter zit met zich meebrengt. Liberalen houden namelijk niet zo van overheidbemoeienis.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Kookpunt

AntonB: Behalve als ze er van profiteren. En zijn het niet dezelfde VVD-ers die bij controles tegen criminaliteit altijd zeggen dat je niet moeilijk moet doen omdat als je niets te verbergen heb er geen problemen zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Leven

@6 Precies, die techniek vind ik als linkse rakker zelfs doodeng.

Niet doen, niet op deze manier en hoe dan wel weet ik ook niet.

Dus.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 sikbock

terecht ingekort, lijkt mij

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 sikbock

oh ja: on topic: files bestrijd je veel beter door asfalt bij te plempen.. betaald in de file staan, nee dank u

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Kookpunt

Vanavond lachend op tweedekamer.nl zitten kijken. De nieuwe clown De Mos, ongelofelijk, hoe stompzinnig kan je zijn. Maar daar zal sikbock wel voorstander van zijn:

wegen, wegen, wegen, en karren maar!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 sikbock

hebbie nog argumenten knul?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 sikbock

ik bedoel, ongeveer 5 % van de oppervlakte in NL is weg ( rijk, proviciaal, gemeente, inclusief taluds, bermen etc.) waar heb je het over?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Gvn

Ik tref hier helemaal geen argumenten.. Allemaal knullen dus!..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Martin

Dit hele stukje is uitsluitend stemmingmakerij. Heb je toevallig ook nog iets te melden, Dirk?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 christinA eijkhout

Ik hoef geen kastje, wil geen vingerafdruk en heb een anonieme Bonuskaart.
Dus argumentsloos waarschijnlijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 MaxM

De stemming zit er goed in?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 MaxM
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 esgigt

Dirk snapt het niet…. echt niet. De kilometerheffing gaat de files niet laten verdwijnen, maakt ze alleen duurder. Dit treft dus de groep mensen in het land die het hart van de economie vormen: de werkenden die zich meer dan 8 uur per dag een slag in de rondte werken om hun kinderen een goede toekomst te kunnen bieden. Waarschijnlijk heeft Dirk geen enkele feeling met deze groep.

En wat zijn de echte effecten van de kilometerheffing? Dirk heeft het er totaal niet over. Niet over de enorme geldstroom die aan de economie wordt onttrokken (en dus banen gaat kosten), niet over de massa aan gegevens die over personen verzameld gaan worden, mogelijk met strafrechtelijke- bestuursrechtelijke consequenties, direct of indirect, voor velen.

Met welke groep heeft Dirk eigenlijk wel feeling? Ik zou het niet weten. Ik zou ook niet weten waarom Dirk zo’n flut stukje schrijft.

Dirk, knul ga maar lekker buitenspelen met je ludieke geitenwollensokkenvriendjes en laat de maatschappij aan anderen over.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 hemaworstje

Als de wegenbelasting gebruikt werd waarvoor het is reden we 250 km/h op 6 baans wegen van italiaans marmer met gouden vangrails.
Tegenwoordig zitten we op de snelheid van een trekschuit uit 1870.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Nick Ottens

Kilometerheffing = marktwerking? Merkwaardige redenatie.

Waarom moet de oplossing zo moeilijk zijn? En bovendien de deur wagenwijd openlaten voor grove schending van de privacy? Als we mensen willen laten betalen voor het aantal km dat zij rijden in plaats van voor het hebben van een auto (in principe een eerlijk voorstel) waarom dan niet alle belastingen in de vorm van accijns heffen? Simpel, eerlijk, en voor de overheid nog goedkoper ook.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 esgigt

@hemaworstje: Misschien moet ik dat dan maar doen: mijn auto (top boven 250) op een trekschuit laden en die door Dirkje en zijn holmaatjes laten trekken. ;-)

#pakt zijn zweepje#

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 sikbock

@ hema: inderdaad, belastinginkomsten op autorijden jaarlijks ongeveer 17 miljard.. uitgaven aan autorijden ongeveer 9 miljard..

Heeft onze overheid het afgelopen decennium toch maar mooi 80 miljard verdiend! De aardgasbaten zijn er niks bij ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Martin

@21 ‘voor de overheid nog goedkoper ook’ is voor de ambtenaren die de minister adviseren geen enkel argument om rekening mee te houden; met ‘in the pocket’ het geweldsmonopolie, het recht om wetten te maken en het recht om belastingen te heffen, is de kilometerheffing uitsluitend een extra bron van inkomsten (om te verdelen) voor een groep mensen die niet hoeft te presteren (omdat de beoordelaar ook alles te verliezen heeft) om een vorstelijk inkomen te verdienenen. Wil iemand deze groep voor mij identificeren a.u.b.?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Sybren

Wat een pijnlijk onderwerp blijkbaar..

Bij mij gaat auto-vrijheid* in elk geval niet boven kostenbesparing, meer vrije tijd en een beter milieu.

*Leg me aub uit wat er zo zeer doet, dan kan ik beter meeleven..
Autorijden kost geld: So f-in what?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Timo

@Sybren Wat er zo’n zeer doet is het feit dat met deze kilometerheffingsregeling de overheid precies te weten komt wie wanneer waar is(zolang hij of zij in de auto zit). Dit vind ik walgelijk. De overheid moet haar burgers dienen, niet volgen!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 DJ

en je telefoon en internet bedrijf mogen dat wel?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Lord Flash

@21

Het gaat niet om het extra beprijzen van elke kilometer; je wil alleen de spitskilometers beprijzen, omdat op dat moment de aantallen auto’s tot negatieve externaliteiten leiden. Dat kan niet met brandstofaccijns.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 amsterdammer

beter inderdaad om gewoon auto’s in de gracht te kiepen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 KJ

@Nick; nou, kilometerheffing is natuurlijk wel degelijk marktwerking als in ‘wie vraagt, betaalt’. Het is alleen niet zo dat je een betere prijs kunt afdingen. Voor de rest is het natuurlijk wel degelijk beter dan het collectief omslaan van de kosten van de weg. Wat ook niet gebeurt, maar a la.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 jb

Ik heb helemaal geen auto en was ooit groot voorstander van invoering van rekeningrijden. Echter als ik nu zie hoe weer een enorm complex geheel opgetuigd moet worden met grote privacynadelen terwijl nu al gesputterd wordt tegen de voordelen van zo’n systeem, namelijk differenteren van tarieven over tijd, dan heeft het hele systeem geen enkel nut, maar kun je veel simpeler via de benzine geld heffen over de kilometers.

Zowiezo denk ik dat files de enige rem op de groei van het autoverkeer zijn. Ik stel daarom voor om de snelwegen te versmallen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 Nick Ottens

@30: Met dat laatste ben ik het eens. Het eerste is volgens mij onjuist. Iets dat van overheidswege komt kan in principe geen marktwerking zijn, omdat het van overheidswege komt. Mensen hebben geen keus. Er is hier geen vraag en aanbod. Het is eerlijker om mensen te belasten op basis van hoeveel gebruik zij maken van de wegen in plaats van voor het feit dat zij er gebruik van zouden kunnen maken, maar marktwerking? Nee.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 KJ

@Nick; soms is het beste wat je kunt krijgen niet goed genoeg. Wou je soms pleiten voor privaat autoweg-bezit in dit kleine kutland ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 lmgikke

@10

Lees eens het oktober nummer 1998 van de Scientific American. Heel dat issue gaat over fileproblematiek. Wetenschap er op los gelaten, en wat blijkt. Files zijn niet op te lossen. Punt.

Meer asfalt leidt tot meer mobiliteit leidt tot meer file.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 vandyke

@34 Weten we inderdaad al heel lang, maar je blijft zotten houden die denken dat je met asfalt alles oplost.
Wat ze geheel vergeten is dat men ook nog ergens naartoe moet en dat de files nu juist bij die plekken ontstaan.

Dat al het geld dat aan auto’s wordt besteed ook aan auto’s moet worden besteed is de grootste kul ooit.
Ik drink graag een biertje in de kroeg. Waarom besteed de overheid niet allle alcoholaccijns aan het verbeteren van de ifrastructuur van kroegen? Op ieder hoek een kroeg! 24 uur per dag open.
Voor sigaretten mag je hetzelfde verzinnen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 sikbock

@ 34 jaja.. die autoriteits-argumenten kennen we nu wel (FAIL)

@35: huh? ik kan er geen touw aan vastknopen.. laat ik dan maar zeggen dat t ff wachten is tot de babyboomers doodgaan.. dan is er eindelijk weer ruimte in NL ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 JSK

Het eerste is volgens mij onjuist. Iets dat van overheidswege komt kan in principe geen marktwerking zijn, omdat het van overheidswege komt.

Wat een kul. Zonder overheid – geweldmonopolie – geen markten. Markten vereisen rule of law en enforceble contracts, beide ondenkbaar zonder overheid.

  • Vorige discussie