In de vorige Kunst op Zondag lag het accent op de dood. We keren terug naar het leven, dat ooit in een flauw liedje werd omschreven als een mallemolen.
Dat is het leven natuurlijk ook. Alles draait immers om rotatie, cycli en wervelingen. Nu maakt dat het leven nog niet tot een gekkenhuis. In essentie draait het hierom: wij denken zozeer dat alles om óns draait, dat we sinds mensenheugenis vasthouden aan de misvatting dat de zon op komt en weer onder gaat. Te mal voor woorden.
De mallemolen intrigeert. Als de carrousel waar we plezier beleven aan op palen gespietste paardjes. Als cycli van turbulente tijden. Als symbool van “kritiek op wat voor effect de menselijke beschaving op de natuur heeft?”, vraagt het Gemeentemuseum in Den Haag bij Carrousel (1988) van Bruce Nauman.
We hebben het zo druk, dat we aan elkaar voorbij gaan.
Dat symboliseert Olaf Mooij met “Mallemolen van deze tijd”, in 2002 op een rotonde in Enschede geïnstalleerd.
Kijktip: De rotonde in Nederland en over heel de wereld als een mallemolenmuseum.
Carsten Höller maakt sinds 1988 carrousels. Door snelheid en richting te veranderen van de Mirror Carrousel (2005), raken toeschouwers gedesoriënteerd en in verwarring.
Gefascineerd door oerkrachten als water en wind, wil Kees Machielsen die eigenzinnige en grillige bewegingen “vangen”. Op zijn website legt hij uit: “De behoefte om ‘grip’ te krijgen op deze oerkrachten en dit energiegeweld drijft mij tot het maken van beeldende kunst”.
Kees Machielsen – Carrousel (2010).
De Animatie Carrousel (2010) van Rop van Mierlo is een ongelukje. Althans, zo legde de kunstenaar het uit bij de presentatie op KunstVlaai 2010. Hij voegde er nog aan toe: “Het heeft iets zweverigs hè, iets spiritueels, die langzaam vervagende pasteltinten. Helemaal niet mijn bedoeling! Maar wie weet werkt mijn Vrije School-jeugd toch door in mijn werk, hahaha”.
Van Mierlo’s werk stond naast een installatie van Zoro Feigl, één van de kandidaten voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2013 (tot juni te zien in het Stedelijk Museum Schiedam). Feigl maakt sinds 2010 een serie “Flows”, zeildoeken die onder invloed van luchtweerstand, zwaartekracht en centrifugale kracht van vorm veranderen. Deze is van 2012.
[kliktv nr=3]
Het Groninger Museum bemachtigde in 2012 een tweede kunstwerk van de Chinese dissidente kunstenaar Ai Weiwei. Een in 2010 vervaardigde “carrousel” van antieke krukjes uit de Qing-dynastie. “Symbool voor de dynamiek van het moderne China: steeds meer individuen proberen los te komen van de van bovenaf opgelegde ‘harmonie’, maar hun bewegingsruimte is nog steeds heel beperkt”, aldus het museum. Maar waarom heet het werk “Grapes” ?
Los, vrij, met grove streken, zo moet je een mallemolen schilderen. Meer dan een impressie is het immers niet?
Angelique van den Hogen – Mallemolen 6 (2012), uit haar serie mallemolens.
In de installatie Time Carrousel (2012) van Javier Perez, draait een antieke platenspeler eindeloos hetzelfde liedje. In de surrealistische scène dansen lege schoenen rond de fonograaf. Is nostalgie een vlucht uit de hedendaagse mallemolen?
Tot slot: Carrousel des Moutons (Carrousel der schapen) van D’irque en Fien. Als het leven geen mallemolen is, dan toch wel acrobatiek. Hun voorstelling is tot in september 2013 op diverse festivals in België te zien.
De afbeelding boven dit artikel: Vilmos Aba-Novák – Carrousel (1931).
Reacties (9)
Bij een wederom mooie KOZ over malle molens mag dit kunst & wetenschapproject niet ontbreken (via Rcool)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RVeHxUVkW4w
Als ja alle KOZs verzameld op een aanhangsel heb je een leuk eigen virtueel museum.
@1: Prachtig! Hier even een link naar de maker van dat fraais: Till Nowak.
@2: Zit ik al een tijdej aan te denken. Voorlopig kun je het natuurlijk hier mee doen.
Niet alles wat ronddraait is natuurlijk een molen, maar ik moest wel denken aan de installatie van Leo Copers: De tuinman en de dood. De zeis die eeuwig rondjes draait. de verwijzing naar het gelijknamige gedicht geeft wel de onontkoombaarheid voor iedereen aan.
En in Kassel zag ik op een Documenta of twee terug, een installatie waarin (grote) stoffen knuffeldieren hun rondjes trokken over de grond. De naam van de kunstenaar schiet me niet meer te binnen. Maar ook dit zag er tragisch uit, dat gesleep.
@5: de naam van de kunstenares is: Annette Messager. En haar kunstwerk met die knuffeldieren die vort worden getrokken heet Articules Desarticules.
@6: Bedankt . Nu nog linkjes of afbeeldingen ?
Leo Copers werk is in het S.M.A.K. te zien. Maar ze willen het kennelijk niet afbeelden op internet.
http://www.smak.be/collectie_kunstenaar.php?kunstwerk_id=116&l=a&kunstenaar_id=34
Hier min of meer een impressie van Messagers werk. Ook al was haar installatie in Kassel een repeterende beweging.
http://www.google.nl/search?q=annette+messager+articules+desarticules&hl=nl&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=ny0hUY3XEMSotAaA64CwBg&ved=0CCwQsAQ&biw=1366&bih=651
@8: S.M.A.K. heeft Leo Copers’ tuinhuisje wel staan hoor, in dit overzichtje, derde van boven.
En van Articulés Desarticulés van Annette Messager is hier een filmpje te zien.
Overigens kun jij je wel tot de KoZ-redactie toevoegen. Dat geldt wellicht voor nog wat lezers.