De meest transparante kunstenaars zijn glaskunstenaars. In en rond Neerlands epicentrum der glaskunst zijn een paar leuke tentoonstellingen te bezichtigen.
In Fort Asperen, even onder Leerdam, kun je een kijkje nemen in ‘De wereld van de glasblazer”. Bernard Heesen, glasblazer van de Oude Horn heeft samen met de dichter Arjen Duinker een encyclopedie geschreven, getiteld ‘de wereld van de glasblazer, van Aandacht tot Zwelgen”. Een aantal kunstenaars en vormgevers krijgen elk in het fort een ruimte waar ze geheel naar eigen inzicht elementen uit de encyclopedie verbeelden. Vandaag vroeger werk van een paar van de genodigden.
Hans Bentem, van wie momenteel ook werk te zien is in het Haags Gemeentemuseum, is bekend van groot glas. Vaak ruig werk. In het Eschermuseum in Den Haag hangen een aantal eigenaardige kroonluchters.
Maria Roosen, bekend van opvallende glassculpturen.
In de KOZ-aflevering Voetbalplaatjes ook al hier te zien: Zoro Feigl. Met deze installatie maakt hij “solargraphs”. Via de glazen bollen brant het zonlicht figuren in de houten blokken.
Op de cultuurcampus Vleuterweide bij Utrecht staat de Zingende Toren van glasblazer Bernard Heesen.
De in Japan geboren en in Nederland wonend en werkende Simsa Cho doet met glas de meest uiteenlopende dingen. Hier zijn ‘Techni Shoe’.
Beatrijs Schweitzer combineert glas met andere materialen. De ‘Bloedvlek van Floris V’ is gemaakt van ijzer, hout en glas.
Jan Broekstra, hier geïnterviewd door Peter Nijenhuis van kunst- en designblog “De Wereld werkt in Arnhem’ maakt vooral lampen. In het voorjaar werd zijn werk tentoongesteld in galerie VIVID te Rotterdam.
In Fort Asperen loopt tegelijkertijd de tentoonstelling ‘Voedsel van de toekomst”, waar jonge designers hun oplossingen tonen voor de voedselproblematiek.
Leerdam ligt om de hoek, dus een bezoekje aan het Nationaal Glasmuseum moet niet te veel moeite kosten. Daar werk te zien van Esther Jiskoot, onder de titel Suntrapped en van de winnares en genomineerden voor de Bernardine de Neeve-prijs (driejaarlijkse aanmoedigingsprijs voor jonge glaskunstenaars).
De veelzijdigheid van glaskunst illustreren we met wat extra voorbeelden van buitenlandse kunstenaars.
Van Hans Godo Frabels het speelse Balancing.
Zijn de hamer en spijkers die je boven dit artikel ziet, mogen er robuust uitzien, maar het blijft breekbaar glas. Ben Woodeson maakte een installatie die menig glaskunstenaar zal doen huiveren. Het ‘Ball Droppingly’ is een installatie van een glasplaat, met daarboven een armatuur met een timer, die een stalen knikker loslaat. Het resultaat:
Reacties (2)
Waarom is een glaskunstenaar transparant? In letterlijke zin is het overduidelijk onwaar, maar ook in figuurlijke zin zou ik niet weten waarom de eigenschap van het materiaal waarmee je werkt, automatisch een eigenschap van jezelf zou zijn.
Je maakt meteen gebruik van de geleverde hamer en spijkers, hè? ;-)