1. 3

    Ik ook, iedereen allemaal samen gezamenlijk blij. Die hele Soviet school moeten we trouwens op onze knietjes bedanken voor het conserveren van de klassiek academische schilderskunst. De grootste schoften zetten immer de hoogste bewegingen der kunst in gang.

  2. 4

    Ik ben er niet kapot van. Doet me erg denken aan de kalender van mond- en voetschilders (met alle respect overigens) die mijn tante zaliger elk jaar kocht.

    @Caprio
    …voor het conserveren van de klassiek academische schilderskunst. De grootste schoften zetten immer de hoogste bewegingen der kunst in gang.

    Conserveren van een kunst en een hoogste beweging in gang zetten zijn licht tegenstrijdige beweringen. Iets waar je wel vaker op te betrappen valt, maar zelden zo expliciet.

  3. 6

    @HansR: Ah dus jij gaat beweren dat al die existentialistische meesterwerkjes over de oorlog en de gulag geen causale relatie hebben met Hitler en Stalin?

    Het gebrek aan historisch inzicht en analytisch vermogen heb ik al eerder waargenomen bij je, maar zelden zo expliciet.

  4. 9

    Nee, dat niet alhoewel ik mij afvraag waar termen zoals “aarzelen, sodemieter op (bugger of) kont in de krib, kontakt, kond doen, kontroverse de oor-sprong hebben ;)

  5. 11

    @Caprio
    Ah, ironie en cynisme.
    Waar waren we zonder ironie en cynisme.

    Ja, ik ben het met je eens als ik je reactie door de ironisch cynische bril lees. Op die site de geschiedenis van de Leningradschool te lezen is verbazend. De reden van dit postje is mij ook niet geheel duidelijk. De eerste reacties net zo min.

    Dat maakt jou reactie wat mij betreft niet helderder.

    Maar wellicht dat je als zelfverklaarde superintellectueel (remko caprio, thoughts and expressions on the meaning of nihilism !) niet kunt lezen en horen wat anderen zeggen.

    Ah, ironie en cynisme.
    Waar waren we zonder ironie en cynisme.

  6. 12

    Wat wel jammer is, is dat de discussie totaal niet meer over het schilderij gaat …
    @4
    Ik ben het met u in zo vere eens, dat de grove penseelstreek ‘niet voor iedereen is’.
    Toch vind ik het een ‘sterk’ werk.