KSTn – Harmoniseren = Verhogen

Logo kamerstukken van de dagEen korte deze keer. In het kader van de hoge brandstofprijzen en de de relatief hoge brandstofaccijns in Nederland vroeg de kamercommissie van Verkeer en Waterstaat zich af of het niet slim was om de brandstofprijzen in Europa te harmoniseren.
Dit is een stukje van het antwoord van de Staatssecretaris:
Nederland pleit in Europees verband al langere tijd voor het verhogen van de Europese minimumtarieven met het oog op een betere afstemming van de accijnstarieven in de lidstaten. Ook de Europese Commissie onderneemt van tijd tot tijd initiatieven tot verhoging van de minimumtarieven, die dan veelal door Nederland op hoofdlijnen worden ondersteund.

Volgens mij hadden de vraagstellers toch iets anders voor ogen.

En ik ga weer over tot de orde van de dag.

Overigens ben ik van mening dat altijd bekend moet zijn hoe de individuele kamerleden gestemd hebben en dat alle stemmingen direct online beschikbaar moeten zijn.
KSTn = Selectie uit recente KamerSTukken.

  1. 1

    Even helemaal off topic: weet iemand wat er vandaag in godesnaam aan de hand is bij retecool? Hebben ze de server-rekeningen niet betaald?

  2. 2

    Zijn juist door de relatief hoge brandstofprijzen de accijnzen in Nederland relatief aan het dalen? In Belgie gaan geluiden op de accijnzen te verlagen om ze meer in harmonie met Nederland te krijgen.

  3. 6

    dat was ooit een hip webachtig logding waar veel azijzeikende maar bovenal vergeetachtige snuiters rondhingen, en soms zelfs nog -hangen zo heb ik mij laten vertellen. Uiteraard alleen als de server het doet. Zeg maar van voor het tijdperk hemaworstje.com

  4. 11

    @Steeph

    Ja, maar eerlijk == eerlijk: Dat kan je verwachten als je een lekker “geil” stukje over acijnstarieven op dat veelgeroemde interweb zet.. ’t Is nou niet dat mijn chromosomen daarvan staan te flapperen.

    Maar goed, voor jou een ontopicje. Without further a due I present.. Martelange. Wie het kent weet exact wat ik bedoel.

  5. 14

    Steeph, om de zoveel tijd gaat de goegemeente er met een thread vandoor. Dat is nu eenmaal zo, daar moet je mee leren leven. Tel je zegeningen: Het valt nog reuze mee.

  6. 15

    De vage term “Harmoniseren” laat natuurlijk ook wel veel interpretatieruimte. “verhogen naar NL. tarieven” past daar prima in.

    Laat de kamer eens leren preciezer te formuleren wat ze wil.

    /ontopic bij gebrek aan mogenlijkheden om op retecoll ontopic te zijn.
    /offtopic

  7. 17

    @11: Zelfs als je het niet kent, kun je wel een idee hebben. Die plaatsnamen uitgaande op …lange liggen er veel in (met name zuidelijk) Luxemburg (en ook in noordelijk Lotharingen). Mijn hypothese is dat het een verfransing is van het duitse …lingen. Maar goed, zal wel een grote benzinepomp staan met kleine accijns.

  8. 18

    Lang leve Europa.
    Nederland is overigens geen voorstander van een volledige harmonisatie van de accijnstarieven (uniform tarief) omdat deze ertoe zou leiden dat lidstaten de mogelijkheid verliezen om zelf beleid te realiseren.
    Zoals stikkers voor autobaan of binnenstad; en (elektronische)tolsysteem-chipkaarten voor ieder Europees land. Alleen de Euro is handig.
    Als gevolg daarvan zijn we in het vereenigde Europa erg bang voor: grenseffecten met buurlanden.

    Trouwens waar gaat deze (kromme)zin eigenlijk over:
    Grote verschillen tussen België en Duitsland ? enerzijds ? en hun buurlanden (? andere dan Nederland ?) zullen voor die landen mede bepalend zijn voor hun accijnsbeleid en dus ook weer bepalend zijn voor de bereidheid om qua accijnstarieven gelijke tred met Nederland te houden.
    Quatsch