KSTn | Anders Betalen voor Mobiliteit beter plannen

Logo kamerstukken van de dagAls je naar een duidelijke indicatie zoekt waarom het rekeningrijden nog wel eens een jaar of tien op zich zal laten wachten, hoef je eigenlijk alleen deze bijlage van de Tweede Kamer te lezen. Het is een goedbedoeld advies over hoe de planning van het project rekeningrijden, officieel “Anders Betalen voor Mobiliteit” geheten, beter uitgevoerd kan worden. Dit naar aanleiding van vragen uit de kamer.
Het advies zegt eigenlijk niet veel meer dan “doe gewoon professioneel plannen”. An sich vallen er geen gaten in te schieten. Behalve dan misschien dat de methodiek van een een redelijk voorspelbare omgeving uit gaat met duidelijk omschreven partijen. Daar is natuurlijk geen sprake van. De invulling van dit project zal nog minstens drie keer wisselen afhankelijk van de politieke willekeur. En het aantal partijen dat iets in de melk te brokkelen heeft zal in die tijd alleen maar groeien. Besluitvorming zal dus op het kritieke pad liggen, niet de het project zelf.
En het is erg leuk als ze adviseren om met “critical chain management” aan de slag te gaan. Maar die aanpak werkt in mijn ogen alleen maar in een productieomgeving of in software-ontwikkel trajecten. Niet in een groot en complex politiek project. Aangezien daar iedereen afgerekend kan worden behalve de politiek verantwoordelijken, krijg je een onmogelijke discussie over “noodzakelijke buffers” (indekken) versus “politiek gewenste einddata” (opportunisme).
Afijn, het feit alleen al dat je een extern advies nodig hebt om iets basaals uit te leggen als “goed plannen” geeft al aan dat je eigenlijk niet goed weet waar je mee bezig bent.

En ik ga weer over tot de orde van de dag.
Mocht u uw ei kwijt willen bij de politiek naar aanleiding van bovenstaand stuk, gebruik dan de site van Mail de politiek.
KSTn = Selectie uit recente KamerSTukken.

  1. 1

    Het klinkt meer als: “Ja, ik kan jullie wel vertellen dat het niet kan, maar omdat jullie een minister toch nooit op zijn woord (horen te) geloven, hier is een rapport van Slimme Mensen die hetzelfde zeggen.”

  2. 2

    en het klinkt ook als de vergissing om (succesvolle?) modellen uit het bedrijfsleven te transponeren naar de overheid.

    Kan bijna niet goed gaan…

  3. 4

    “Professioneel plannen”… tja, moet er toch eerst een professioneel plan liggen en dat ontbreekt. Daarom komt de politiek altijd met “draken” van ideëen zoals rekeningrijden. Veel te veel impact! En daaruit blijkt dat het een stel amateurs zijn.

    Keep It Simple, Stupid!

  4. 5

    @4 Inderdaad draak van een idee! veel te duur en een dramatische aanval op de privacy. Het gaat de overheid geen flikker aan waar en wanneer ik met mijn auto ergens ben. Rot op met je GPS “Big Brother” kastje! De huidige accijns op brandstof werkt prima, de grootste vervuiler betaald het meeste, gewoon zo laten!