KORT | Uitkomst Fyra-hoorzitting reeds bekend

Foto: Kort - illustratie Sargasso
Serie:

OPINIE - Er komt wellicht een hoorzitting, voor zowel Nederlandse als Belgische parlementariërs, over de Fyra. Begrijpelijk. Voor die Fyra betaal je meer dan voor een gewone trein, omdat hij tussen Amsterdam en Rotterdam 2 minuten lang 260 km/uur rijdt. Als hij rijdt. Maar er is geen treinverbinding onbetrouwbaarder dan die van de Fyra en dat was ook al zo voordat die Italiaanse treinstellen in gebruik werden genomen. Het lijkt onderdeel te zijn van een plan, om de reizigers op één van de belangrijkste spoortrajecten – tussen de drie grootste steden en Antwerpen en Brussel – langzaam steeds kwader te maken en hen ziedend maar machteloos op perrons achter te laten.

Als er een hoorzitting komt, is het duidelijk waar die plaats moet vinden. Daar waar mensen gehoord moeten worden: in de Fyra op het traject Amsterdam-Brussel. De uitkomst is overigens al bekend. Wij vatten het voor u samen: Prijs-Kwaliteit Fyra

0

Reacties (24)

#1 Bolke

Het is niet voor niks het Onrendabelen Vervoer.

  • Volgende discussie
#2 gronk

Als er een hoorzitting komt, is het duidelijk waar die plaats moet vinden. Daar waar mensen gehoord moeten worden: in de Fyra op het traject Amsterdam-Brussel.

Gezellig, populisme op sargasso!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Bolke

@2: Och wat is daar zo erg aan, het ergste wat die mensen kan overkomen is dat ze voor de trein worden gegooid en met de Fyra heb je een behoorlijke kans dat je dat gewoon overleefd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Kalief

Als er een hoorzitting komt, is het duidelijk waar die plaats moet vinden. Daar waar mensen gehoord moeten worden: in de Fyra op het traject Amsterdam-Brussel

Dan zal die hoorzitting ernstige vertraging oplopen, als-ie überhaupt al van start gaat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Joost

Ik mis uitleg bij de grafiek. En assen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Ad van der Stok

@4: ik zou zeggen, voor zo’n hoorzitting heb je de tijd nodig. En als je eenmaal in de trein zit heb je vaak meer tijd dan de dienstregeling aangeeft. Je staat altijd wel weer ergens even stil.

@5: ik heb me bij het maken beperkt tot het noodzakelijke…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Henk van S tot S

Ach als er in Frankrijk zeer betrouwbare treinen rijden, moet ze bij de NS natuurlijk weer iets hebben/bestellen dat zich niet bewezen heeft ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 DrBanner

Fyra:

Fail your rail appointments

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 frankw

Wat ik vooral verbluffend vindt is dat iedereen het klaarblijkelijk normaal vindt dat er maar liefst twee parlementen gaan lullen over een schier oneindig aantal flaters op een treinlijn terwijl ze het ook kunnen laten. De trein gaat er niet sneller door rijden, en in dit geval gaat de trein er uberhaupt niet door rijden.

Parlementen kunnen hun tijd besteden aan zinnigere zaken. Bijvoorbeeld aan een debat over het privatiseren van nutsvoorzieningen. Parlement blijkt steeds meer een pseudoniem voor babbelclub.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 DrBanner

En het is geen hoorzitting, maar een spoorzitting

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Ernest

@10: Dr: goed op dreef…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Ernest

@6: Niks mis mee. Begint zo’n hoorzitting niet vaak met de woorden: “Vandaag staan we stil bij…”?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 NietJeZus

Ach de NS heeft vast de bonnetjes bewaard toen ze die nieuwe treinen kregen: Kwestie van treinen retour afzender sturen met het bonnetje en dan krijgen we binnen een paar dagen het geld terug.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Niels

Simpele oplossing. Momenteel rijdt er een zeer betrouwbare hoge snelheids trein van A’dam naar Brussel (en zelf nog naar Parijs); de Thalys! (ik geloof 10 keer per dag)

Zit er elke week twee keer in al ruim drie jaar lang naar Parijs. Het ding rijdt over het algemeen prima op tijd, is comfortabel, heeft weinig last van storingen en is prima betaalbaar. Kortom eruit die Fyra, meer Thalys treinstellen op het spoor en klaar.

Begrijp ook niet goed waarom niemand het daarover heeft?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 wim

Dames en heren, de aanvang van het debat op spoor 2 heeft een vertraging van ongeveer 10 minuten. Ik herhaal: de aanvang van het debat op spoor 2 heeft een vertraging van ongeveer 10 minuten. Willen de passagiers zich alstublieft zo snel mogelijk aldaar begeven. Tevens wijzen wij erop dat er op het station zowel als in de trein niet gerookt of gedronken mag worden. Plaszakken kunt u a 4,95 per stuk wel mee aan boord nemen. Graag niet dringen bij het instappen en let u op uw bagage alsmede het afstapje. Vergeet u niet bij het uitstappen uit te checken en denk om uw medepassagier. Graag uw vervoersbewijs in de hand houden en gelieve alle aanwijzingen van de conducteur op te volgen anders zien wij ons genoodzaakt de spoorwegpolitie in te schakelen. Tevens is het verboden aan de noodrem te trekken, aangezien er nimmer een geldige reden valt te bedenken waarom dat wel zou mogen. Gelieve uw voeten van de bank te halen, ook al legt u er een krantje onder. Wij wensen uw een fijne reis en bedanken u voor het kiezen voor ons prachtige spoorwegnet. Wij zijn altijd stipt op tijd met onze vertragingsmededelingen, en daar zijn we met zijn allen mag ik wel zeggen bijzonder trots op.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 T

Misschien moeten ze Ariva laten rijden op dit traject.
Het traject Geldermalsen – Dordrecht (Spoorlijn Elst – Dordrecht) hebben ze bijvoorbeeld weer prima opgepakt. Dit in tegenstelling tot de NS die de lijn niet rendabel genoeg vond.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Emile M

Waar zouden we toch zijn als we de Italianen, die enge knoflooketers, niet de schuld konden geven?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Yevgeny Podorkin

@7 en @14:

Dan zou je inderdaad zeggen had voor de Franse Thalys of Duitse degelijkheid & betrouwbaarheid i.c. de snelle ICE- treinen gekozen. Maarrr… die hebben al scheuren in de assen vertoond waardoor ze uit de vaart zijn genomen. En de Thalys is ook niet storingsvrij bij dit winterweer: daarvan vriezen de ramen kapot…

Oke, koopt behalve Ferrari, en iedereen die wel eens in een Alfa heeft gereden weet wat ik bedoel, nóóit en te nimmer mechanische waar uit Italië. Wel benieuwd hoe en waar het zwaartepunt in het inkooptrajekt is gelegd/ verlopen…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 roland

Laat de overheid de trage minder milieubelastende trein herstellen. Zinniger dan dat gebabbel en weer een dik rapport.
Waarom geen keuze op het spoor tussen snel en minder snel?
Met het verdwijnen van de toeslag heeft dat ook gewerkt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Niels

@18: Moet zeggen dat ik weinig van heb gemerkt de afgelopen weken. Ik krijg wel excuses in de trein dat ze ‘maar 230km/u’ kunnen rijden vanwege het ijs op de rails en bovenleiding. Uiteindelijke vertraging 15 minuten tussen Paris en Rotterdam.

Mooi is dan ook wel weer dat dit binnen een week kan worden opgelost. Dat er problemen zijn bij winterweer is helder, niets is onfaalbaar, kleine ongemakken horen er gewoon bij. Maar ik kan toch wel zeggen dat het een zeer betrouwbare dienst is na meer dan 200 retourtjes Parijs in de afgelopen jaren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Folkward

@0 @2 Inderdaad populisme.

@9 Ik weet nu niet precies waar ze over lullen. Ze zouden het inderdaad moeten hebben over de privatisering van nutsvoorzieningen, maar misschien is dit de opmaat daartoe.

@18 Als ik dat bericht goed lees gaat het in de gevallen van de scheuren in de assen van de ICE om de assen van kantelbaktreinen. Ten eerste kan er natuurlijk voor gekozen worden om die treinen met kantelbakken niet aan te schaffen. Ten tweede, om dat mechanisme uit te schakelen (dat is gedaan bij treinen met die scheuren die weer in dienst moesten). Ten derde: die kanteltreinen zijn ‘nodig’ voor hoge (160+) snelheden in kleine, oude bochten. In Nederland is er voor een groot deel nieuw spoor aangelegd om dit probleem (op een drukke corridor) te vermijden. Ten vierde: De Fyra (V250, de trein dus) heeft binnen een half jaar al onderdelen op het spoor verloren, wat ernstig is. Scheuren in assen na 9 jaar dienst zijn ook ernstig, maar het is toch iets anders dan een plaat op het spoor na een half jaar. Desalniettemin: ICE is waarschijnlijk geen optie. Je zou dan een aangepaste ICE die in Duitsland (15kV AC 50Hz) Nederland (1.5 kV DC) en Belgie (3 kV DC) en misschien Frankrijk (25 kV AC 16,7 Hz) zou moeten kunnen rijden. DB heeft volgens mij wel treinstellen die in Nederland, en die in Belgie kunnen rijden, maar allebei? Overigens vind ik dat er best wel werk gemaakt mag worden van harmonisatie van de spoorelektrificatie. (Maar daar zal Prorail, als netbeheerder dan wel weer over gaan -_-)

De problemen met de Thalys lijken me van minder erge aard: oke, er vallen wat treinen uit, 2 a 3 op een dag, waar er anders 25 rijden. Zo’n 10 % dus: niet leuk, hoort ook niet, maar beter dan de 100% uitval van de Fyra nu.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Yevgeny Podorkin

@21

Tja…en hoeveel bedrijven in Europa bouwen dat soort snelle treinen (4, 5?). De NS heeft gewoon puur op basis van/ de afweging kostprijs die krengen ingekocht met de hoop dat a.g.v. global warming de winters in Nederland zachter zouden gaan verlopen.

Het treinkaartje wordt duur betaald.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Henk van S tot S

@18:
Zijn die “ruitproblemen” nóg niet verholpen?
Ja, als er dan niets fatsoenlijks over die rails te sturen valt, moet er maar beton op gestort worden om er van die “Ockels”-bussen op te laten rijden ;-)
Zijn we meteen van dat ge-oh van bevroren wissels af, zodra er meer dan 5 mm sneeuw ligt.
Trouwens, misschien moet pro-rail, haar overbodige/incapabele managers omscholen tot wisselwachters met bezem en gasbrandertje ;-)
Speeltje als dit
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6acPX_00M9Q
is ook wel aardig

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 DrBanner

ov international:
kill it with fyra

  • Vorige discussie