KORT | Polare en de stad als bruisende kern

OPINIE - In dit opiniestuk naar aanleiding van het faillissement van Polare van afgelopen weekend vielen mij de volgende twee passages op:

De vraag waar we voor staan is veeleer of we een verschralende samenleving willen zijn waar men thuis zit te wachten op de volgende online bestelling of willen we een dynamische samenleving met bruisende binnensteden als centra van handel, kennis en cultuur?

Steeds minder winkels door steeds meer online aankopen. Ik ben zelf ook schuldig hieraan: koop mijn boeken bijna uitsluitend nog online. Voor boeken geldt het excuus dat ik meestal tweedehands koop, vaak boeken die nieuw al lang niet meer te krijgen zijn. Maar ik merk dat ik steeds meer andere zaken ook online bestel.

Ik vind dat echter nog geen teken van een ‘verschralende samenleving’. In mijn optiek is een koopgoot nou niet het toppunt van dynamiek, en al helemaal niet een ‘centrum van kennis en cultuur’. Na sluitingstijd zijn winkelcentra bovendien uitermate treurige plaatsen om rond te hangen.

Het tweede citaat:

Ik roep daarom ondernemende uitgevers, boekhandels en ook de overheid op om niet alleen naar technische ontwikkelingen te kijken, maar zich te laten inspireren door onze 16e en 17e-eeuwse geschiedenis, toen Amsterdam een van de belangrijkste steden ter wereld was en Nederland het centrum voor de Europese boekdrukkunst met vermaarde kaartenuitgevers als Blaeu en Janssonius en drukkers als Elsevier en Plantijn. Met moderne visie en ouderwetse koopmansgeest, moet het mogelijk zijn om ook in de 21e eeuw tot een nieuwe Nederlandse renaissance te komen.

Misschien moeten we daarvoor juist wat breder kijken dan de traditionele winkelstraat. Ook ik zie in de binnenstad veel winkels verdwijnen, maar sterk in opkomst lijken de koffiebars: een favoriete werkplek voor zzp’ers en studenten. En dat biedt meer potentie tot dynamiek dan de gemiddelde Blokker.

Als dit soort gelegenheden in de plaats komen van de koopgoot in de binnenstad en het kantoorgebouw aan de rand van de snelweg, dan is er, denk ik, meer gewonnen dan verloren gegaan.

Misschien gaan de binnensteden juist een betere toekomst tegemoet.

  1. 1

    De evolutie van het boek.
    Ik zou me er niet te sappel om maken.
    Het is de wereld als markt en strijd.

    En inderdaad, de winkelstraat wordt weer een bazaar met koffiebars. Mooi.

  2. 2

    Egon (Harold Ramis, RIP) zei het heel mooi: “print is dead.”

    http://www.youtube.com/watch?v=ro427Lm_I3w

    Ik zou er inderdaad voorstander van zijn als we meer (kantoor?) werk de binnensteden in trekken: zzp-er plekken, maar ook “gewoon” kantoren. Dan kunnen de hordes kantoorslaven (ik incluus) die nu rond de lunch een verdwaasd “rondje” over een industrie terrein naast een snelweg doen even door de stad banjeren, ondertussen lokale horeca ondersteunend.

    dus eens dat de stad als geheel hier mogelijk baat bij heeft. Dan moet de politiek echter wel iets makkelijker omgaan met bestemmingsplannen die nu nog vastgeroest zitten in “winkel-bestemming”.

  3. 3

    @2: Egon is dead, print is not dead. Net zo min als de fiets dood is, of het paard, of de voetganger of de wandelaar, na de introductie en opmars van de auto. De krant is inderdaad een wegwerpartikel, daar zal men over een eeuw nog vreemd over denken: ‘wat, gooiden ze ‘m na gebruik gelijk weg?!’
    Het boek, (romans, dichtbundels, reisgidsjes etc.) de uitgeverijen, de winkels, die zullen wel blijven bestaan. Waarschijnlijk niet in ‘koopgoten’ maar in aantrekkelijke winkelstraten.

  4. 4

    Boeken koop ik nog altijd voornamelijk in de winkel. Omdat er nog een leuke boekwinkel is hier. Maar als de winkels er niet meer zijn, zal je wel online moeten kopen. Voor cd’s ben ik inmiddels aangewezen op het Internet. En zelfs daar heb ik nog geen leuke winkel gevonden.

  5. 5

    @spam: ebay werkt best aardig als CD-winkel. Zeker voor ’t wat oudere spul, helemaal voor koopjes (amazon is toch al snel wat aan de prijzige kant wbt CD’s). Alleen is ’t wat lastig om bestellingen te combineren op ebay (omdat je met afzonderlijke verkopers werkt, ipv een bedrijf met een waanzinnige voorraad).

  6. 6

    Met de tweedehandsjes van Amazon heb ik ook wel goede ervaringen.
    Maar ik had wel verwacht dat er winkels zouden komen die een beetje zouden begrijpen wat ik zoal leuk vind. Dat ze me eens tippen als er een leuk nieuw groepje is en me vragen of ze de nieuwe cd van een van mijn favoriete artiesten moeten opsturen. En de goede klanten eens een cadeautje geven dat ze nog leuk vinden ook. Gewoon zoals de plaatselijke platenboer vroeger was dus. Als het mogelijk is om een mooie fysieke winkel voor de echte liefhebber te runnen, dan moet dat met een webwinkel toch ook kunnen?
    Met al die data die overal over me wordt opgeslagen wordt maar bar weinig gedaan waar ik ook echt iets aan heb. Maar misschien wordt dat wel de volgende stap na Big Data. Dat ze eindelijk iets nuttigs gaan doen met die gegevens.