Bill Kristol poseert graag als het intellectuele geweten van conservatief Amerika, degene die de mantel van William F. Buckley heeft opgenomen.
Hij is tevens medestichter van the Project for a New American Century, verzorgde in die hoedanigheid mede de ideologische munitie voor de neoconservatieve regering van George W. Bush, en ontdekte Sarah Palin voor John McCain (een geweldige vonst, vond ‘ie destijds zelf).
Inmiddels is ‘ie zich doodgeschrokken over Trump, al wil ‘ie nog steeds niet toegeven dat Trump de natuurlijke uitkomst is van krachten die de Republikeinse partij al decennialang heeft lopen bespelen, noch zijn eigen rol daarin.
In het politieke ontbijtprogramma van ex-senator Joe Scarborough (Republikein, maar centristisch) en Mika Brzezinski (de dochter ván) barst Kristol bijna in huilen uit, zo geterd is ‘ie dat zijn gastvrouw hem niet weg laat komen met het frame dat de verkiezing van Trump een uitglijder van de partij is.
De presentatoren nemen hem echter niet in dank af dat hij hen voor de voeten werpt zelf ook stroop om Trumps mond gesmeerd te hebben, toen het nog leek dat hij aan het winnen was (want je wil zo’n gast niet teveel afstoten, dan komt ‘ie niet meer in je show).
Scarborough reageert als een wesp gestoken, maar helaas voor hem zijn er audio-opnamen van hoe ze een onderonsje hebben met Trump voorafgaand aan een van hun shows, in Februari 2016.
Trump is dan nog uitermate tevreden met de wijze waarop ze hem neerzetten, en instrueert hen zelfs niet al te scherpe vragen te stellen. Zo werkt dat dus in medialand, als je een politicus bent die iedereen in de media aan tafel wil hebben.
En achteraf is niemand verantwoordelijk.
Reacties (1)
Voor een kijkje hoe de innige relatie tussen politiek en media werkt in verkiezingstijd, kan ik Spin aanraden.
https://www.youtube.com/watch?v=PlJkgQZb0VU
Een klassieker uit 1995 die beelden laat zien van de verkiezingen uit de VS, die helemaal niet voor het publiek bedoeld waren.
Ondertussen zijn we meer dan 20 jaar verder en met alle spindocters, mediabureaus en media in moeilijkheden kan het er niet beter op zijn geworden.