Kleine haatdragende volkjes

Uit een mondiaal onderzoek blijkt dat Nederland het hoogste percentage mensen kent dat negatief over moslims denkt. Haat gecombineerd met slechte economische prestaties lijkt mij een historisch beproefde onstabiele situatie, zorgelijk dus. Niet de Amerikanen die wereldwijd verketterd worden door grote groepen moslims, nee ook niet de Fransen die kampen met uitgestrekte verpauperde voorsteden vol met werkloze Noord-Afrikanen en ook niet de Britten die al jaren problemen ondervinden met écht geradicaliseerde moskeeën. Nee het zijn de Nederlanders waarvan 51% van de bevolking negatieve gevoelens over moslims heeft. Scoretabel: Views of Christians, Jews and Muslims

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de sympathie voor Bin Laden in Indonesië en Marokko sterk is gedaald. Maar dat het kleine Libanon en Jordanië kampioenen zijn in anti-semitisme met respectievelijk een score van 99 en 100% op ‘negatieve gevoelens jegens joden’.

Alles wat u altijd al had willen weten over: Islamic Extremism: Common Concern for Muslim and Western Publics (Pew Research)

  1. 1

    “Joden”. De term alleen al is bizar. Het moment dat Hitler besloot om joden anders te behandelen kwamen er direct problemen met de definitie. Kijk, de meeste mensen neuken nu eenmaal graag met lekkere dingen, en de definitie “lekker ding” houdt zich niet aan rassenscheiding, dus je voelt het al aan: Iedereen is in essentie gemengd.

    Nu wil het toeval dat het vrijdag is, dus moesten we maar ‘ns een heel scala multiraciale NSFW foto’s gaan publiceren.

    Ik open de reek met een zeer aangename Slavische!

  2. 2

    Dat onder zoek van Pew Research Center – gemiddeld hebben ze elk jaar dit soort statistieken – geeft inderdaad nogal te denken.
    Je zou de vraag ook anders kunnen stellen; hoe komt het, dat in landen waar de sociale problemen het grootst zijn (denk aan de verpauperde voorsteden in Frankrijk en Engeland, maar zelfs de VS), de vooroordelen het laagst? En omgekeeerd: in een land als Nederland waar islamitisch migranten reeel gesproken weinig sociale problemen opleveren, het vooroordeel verreweg het grootst is.

    Laten we de gangbare historiscshe parallel er maar weer bijslepen: is de vorige aflevering van dit soort vooroordelen, het antisemitisme, ook niet het meest ontspoord in het land waar joden het meest geintegreerd en zelfs maatschappelijk geklommen waren?

    Kan iemand het verband tussen maatschappelijke integratie en haatgevoelens (antisemitisme of muslim bashing) eens nader uitleggen?

  3. 4

    tumoRRo: het antisemitisme in Jordanië en Libanon lijken mij gevoed door de niewsberichten over Israël, enigzins terecht maar vaak ook schromelijk overdreven op de zo bekende hetzerige arabische wijze. En terwijl ik dit typ zie ik een bruggetje naar de Nederlandse situatie waarin de media moslims op hun beurt op een hetzerige wijze worden neergezet. Tegen alle feiten in (Commissie Blok: “integratie goed gelukt”) wordt toch maar keer op keer de nadruk gelegd op het ‘multi-culturele drama’.

  4. 7

    @tumoRRo
    Het is volgens mij ’s organismen eigen om ‘anders’ buiten te houden, behalve als er een direct voordeel (symbiose) is. Overal op de wereld zie/zag je dan ook dat groepen meestal niet gediend zijn van invasies.
    Daarentegen, b.v. het communisme heeft ten tijde van de U.S.S.R. (en de culturele revolutie en in Cambodja, etc. etc.) laten zien dat uitroeiing/haat heel goed ook binnen eigen ‘volk’ en religie kan bestaan.
    Ben zelf al jaren vergeefs op zoek naar wat nou die ‘verrijking’, die symbiose, is van die ‘multiculturele’ samenleving hier, maar neig steeds sterker naar de conclusie dat “je er in het gúnstigste geval geen làst van hebt”.
    Hopelijk zie ik het verkeerd?

  5. 9

    Nederlanders hebben misschien eerlijker geantwoord. Het gaat waarschijnlijk ook niet over indonesische, turkse en surinaamse moslims maar over marokkanen. Er zijn natuurlijk ook redenen voor te noemen. Feestende marokkanen na de aanslag op de twintowers, theo van gogh, criminaliteit van probleem marokkanen uit de rif, de el thaweed moskee en islam extremische .
    We ervaren overlast van een groep en dat gaan we niet onder stoelen of banken steken. Ik mag wel hopen dat we sceptisch tegenover een groep staan en niet haatdragend.

  6. 10

    Als je binnen een groep mensen met grosso modo dezelfde levensstijl komt, en je gedraagd je op een andere manier, dan kan je rekenen op een reactie hierop. Steek tegenwoordig maar eens een sigaretje op eender waar.
    Dat is menselijke natuur en ipv die uit te willen schakelen kunnen wetgevers er maar beter eens rekening mee beginnen te houden.
    Wat dat historisch besef betreft : onstabiliteit krijg je door polarisatie, waar de ene bevolkingsgroep zo getergd wordt dat ze in het offensief gaan en de andere zo vasthoud aan het tergen of het goedpraten ervan (‘aanslagen zijn leeuuk!’) dat er een clash komt.

  7. 11

    Ik maak me sterk dat het percentage Nedrelanders dat aan den lijve overlast van marokkaanse moslims heeft ondervonden veel lager ligt dan 51%. Het overgrote deel hobbelt maar wat mee in de grote media maalstroom, het is namelijk erg gemakelijk om te haten, wat zeg ik? Het is zelfs lekker om te haten!

  8. 13

    Antwoord: China lijkt een ander voorbeeld van die theorie/vraag die ik net opwierp: Hoe negatiever beeld, hoe kleiner de werkelijke problematiek. De enige moslims die de Chinezen kennen, zijn de eigen Oeigoeren uit het bezette Oost-Turkestan.
    Net als de Chinezen kennen Nederlanders nauwelijks moslims, laat staan dat ze persoonlijke negatieve ervaringen hebben.
    Het doet echt een beetje denken aan het antisemitisme van de nazi’s, dat ook vooral kon bloeien omdat er nauwelijks joden in Duitsland waren (en dan ook nog alleen verregaand geemancipeerde joden).
    Het is een cliche, maar nauwelijks echt onderzocht: het Europese antisemitisme van een eeuw geleden (Frankrijk rond de Dreyfuss-affaire, Duitsland vooral na WOI) levert veel nauwelijks vermoede parallellen op. (De Franse antisemieten beriepen zich bijv. ook steevast op “het vrije woord” en de “vrijheid van meningsuiting”).
    Het beeld, de perceptie, de waan: dat zijn de werkelijke begrippen waar het om lijkt te draaien. Dus vallen er heel wat vragen te stellen over het hoe en waarom van wat er nu misgaat in de Nederlandse samenleving. Anders gezegd: we moeten kijken naar wat er mis gaat met de Nederlanders. Met de migranten heeft dat maar weinig te maken.

  9. 14

    @Carlos #4:

    Er wordt (te) vaak geen onderscheid gemaakt tussen Israelisch en joods, zeker in landen als Jordanie en Libanon. De negatieve gevoelens in Libanon en Jordanie zijn uit dit oogpunt goed te verklaren.

    Het zuiden van Libanon wordt bezet door Israel en volgens mij zou een onderzoek naar gevoelens t.o.v. Duitsers tijdens WOII in Nederland een soortgelijk resultaat laten zien.

    In Jordanie daarentegen wonen heel veel Palestijnse vluchtelingen, die redelijk vanzelfsprekende negatieve gevoelens koesteren tegen Israel. De Jordaniers zelf zijn niet blij met aanwezigheid van de vele Palestijnen in de toch al schrale arbeidsmarkt van hun land en leggen de schuld hiervoor bij Israel.

    Toch vind ik 100% wel een heel bizar getal. Ik vraag me af hoe groot de steekproef is geweest…

  10. 17

    @pelayo
    Je bevestigd mijn stelling alleen maar: die Chinse moslimgemeenschap claimt zelf maar een miljoen zielen te tellen, volgens het artikel. De rest zijn dus vooral de Oeigoeren die ik noemde.
    Conclusio: de doorsneel Chinees (1.3 miljard tegenover een miljoen) heeft nog never een moslim ontmoet. Net zoals Nederlanders in meerderheid geen moslims kennen.

  11. 18

    @pelayo
    Je bevestigt mijn stelling alleen maar: die Chinse moslimgemeenschap claimt zelf maar een miljoen zielen te tellen, volgens het artikel. De rest zijn dus vooral de Oeigoeren die ik noemde.
    Conclusio: de doorsneel Chinees (1.3 miljard tegenover een miljoen) heeft nog never een moslim ontmoet. Net zoals Nederlanders in meerderheid geen moslims kennen.

  12. 20

    @tumoRRo

    ’t Was geen aanval op je stelling hoor. Ik hou die in m’n achterhoofd. Momenteel ben ik Mark Mazower’s “Duister Continent aan ’t lezen, dus de interesse is er.

    Maar de echte uitdaging blijft natuurlijk om een NSFW foto van een Uiguurse Babe!

  13. 23

    @Pelayo
    Licht ons verder in wanneer je Duister Continent van Mark Mazower uithebt. Ik heb het boek maar half gelezen (de stijl viel me tegen, hoe intrigerend het onderwerp ook is). Zijn naam (Mazower) wijst trouwens op een Ottomaans-joodse familieafkomst – dus dit thema zal hem terecht bezighouden.
    Vind je ergens bevestiging van deze grove theorie? Ik bedoel: hoe minder joden en hoe minder maatschappelijke problematiek, hoe meer antisemitisme?En zou je de huidige moslimhaat in Nederland ook langs die lijnen kunnen analyseren? [Des te minder Judenfrage/Muslimfrage, des te meer Judenhass/Muslimhass?]

  14. 24

    Nou, de lijn die het boek voorlopig volgt is dat in Europa over de hele breedte het idee van autoritaire regimes aan populariteit wonnen vanwege het failliet van het liberalisme. Persoonlijk denk ik dat tegenwoordig de invloed van de onvoorstelbare platvloerse media een soort afstomping heeft teweeg gebracht. Maar ook dat is maar een idee wat zich vaag aan ’t vormen is n.a.v. De Angstmachine van Rene Boomkens.

    En dat boek heb ik ook nog niet uit :)

  15. 26

    “Haat gecombineerd met slechte economische prestaties lijkt mij een historisch beproefde onstabiele situatie, zorgelijk dus.”

    Ennnn…jawelll….daar was-tie weer: het hellend vlak naar het Vierde Rijk. Ja ja, beste mensen, het is een blijvertje.

    Wordt er in Turkije, Pakistan en Marokko niet negatiever over christenen gedacht dan in Nederland over moslims? Oh, maar dat is natuurlijk begrijpelijker, verklaarbaarder en lang niet zo erg als hoe die haatdragende westerlingen denken.

    Is er in dit onderzoek trouwens rekening gehouden met mogelijk per land of cultuur verschillende interpretaties van “negatief denken over”?

    Zolang er in het Midden-Oosten hele volksstammen leven die daadwerkelijk geloven dat Joden de ogen van kleine moslimmeisjes stelen, om maar iets te noemen, moeten we ontzettend voorzichtig zijn met het vergelijken van wederzijdse percepties. In Westerse landen zou dergelijke propaganda tegen moslims slechts door een zeer laagopgeleide fractie van de bevolking serieus genomen worden. De anti-hoofddoekjes-sentimenten worden in het westen door sommigen al als haatzaaierij bestempeld. Ik ben benieuwd hoe zij de van antisemitische en anti-westerse propaganda doordrenkte familieprogramma’s uit het Midden-Oosten zouden kwalificeren.

  16. 27

    Beste Dennis, naast Holocaust-ontkenners onstaat er de laatste jaren ook het fenomeen van de Kristallnacht-ontkenner: Mensen die het trekken iedere parallel met de situatie van voor de WOII als stemmingmakerij en demonisering betitelen. Zoals jezelf al aangeeft zit de wereld complexer in elkaar en dus dienen alle hypthesen getoetst te worden. Bovendien is het wel een heel slechte zaak dat een goed geinformeerd en relatief hoogopgeleid volk als de Nederlanders -die doorgaans geen DVD’s van ogenstelende marokkaantjes kijken, maar wel de Telegraf lezen btw- zulke ongenuanceerde haatpercentages te voorschijn toveren, niet waar?

  17. 29

    Ik weet niet hoe dat met jullie zit, maar ik word altijd een beetje argwanend als ik niet precies weet wat de exacte vraagstelling van een onderzoek is. Bijvoorbeeld, vragen of je problemen hebt met een religie is alweer een duidelijk andere kop thee als vragen naar je houding tegenover de mensen die die religie ‘bedrijven’ (kies hier uw eigen werkwoord.) En nog een beetje extra als de vraagstelling niet te downloaden is…
    http://pewglobal.org/reports/print.php?PageID=816

  18. 30

    Ik kan het wel downloaden:
    Please tell me if you have a very favorable, somewhat favorable, somewhat unfavorable, or very unfavorable opinion of (insert)?
    Voor Nederland ten aanzien van moslims: 15 very unfavorable en 36 somewhat unfavorable. Samen 51. Dat maakt ons een haatdragend volkje.

  19. 32

    Nelis, hetzelfde overkomt met nog veel schokkendere cijfers de marokkaanse gemeenschap. Één marokkaanse idioot schiet Theo van Gogh dood en gelijk wordt een de hele gemeenschap als gevaarlijk bestempeld. Gisteren sprak ik een SP-stemmend figuur die serieus massale gedwongen remigratie bepleitte voor alle marokkanen. Mensen halen zich rare dingen in hun hoofd.

  20. 34

    -HAP- Nou moet ik wel toegeven dat er veel vreemde figuren rondlopen in die partij, maar het verbaasde mij juist dat iemand die een socialistische partij aanhangt tot zulke draconische asociale maatregelen kon komen. Maar ik ben er zeker van dat als Jan even op hem inpraat ook dit verloren schaap zijn draconisch gedachtengoed laat varen en zich weer bij de kudde aansluit.

  21. 36

    Beste Carlos,

    Over nuancering gesproken: het door jou genoemde fenomeen is mij in zoverre bekend dat ik met enig leedvermaak de frustratie heb kunnen constateren van degenen die merken dat gemakzuchtige pre-WO II-parallellen niet meer zo makkelijk geslikt worden. Nadat enkele tientallen jaren lang iedere discussie in de kiem werd gesmoord door hen die overal het bruine gevaar meenden waar te nemen, kan ik een gevoel van tevredenheid niet onderdrukken. Zo vervelend is het dus om je standpunten bij voorbaat taboe verklaard te zien.
    Natuurlijk is het net zo kwalijk als nu de omgekeerde situatie ontstaat, waarbij iedere voorgestelde parallel met de situatie voor WO II als stemmingmakerij betiteld wordt. Maar mag ik jou dan vragen waar die term “Kristallnacht-ontkenner” vandaan komt? Is een dergelijke term, hoe overdachtelijk bedoeld hij misschien ook is, niet ook wéér een voorbeeld van gemakkelijke, insinuerende stemmingmakerij? Iemand die de holocaust ontkent noemen we een holocaust-ontkenner. Iemand die het bestaan van de Kristallnacht zou ontkennen kan je een Kristallnacht-ontkenner noemen. Maar iemand die systematisch WO-II parallellen als stemmingmakerij afdoet mag je óók een Kristallnachtontkenner noemen? Door je formulering “NAAST Holocaust-ontkenners…OOK het fenomeen van de Kristallnacht-ontkenner” impliceer je op drogredelijke wijze het bestaan van een feitelijk verband tussen deze twee groepen louter op grond van de gelijkenis in woordbeeld, terwijl jij met een holocaust-ontkenner iets totaal anders bedoelt dan met een Kristallnachtontkenner.

    En dan de “ongenuanceerde haatpercentages”. Ik kom termen tegen als “fav.” en “unfav.”. Zou je mij uit dit onderzoek een paar gegevens kunnen voorleggen over het al dan niet “haten” van de ene groep door de andere? Of over de mate van haat? Of over hoe die haat gedefinieerd wordt? Als 51% van de Nederlanders “negatieve gevoelens” heeft over moslims, en jij noemt dat ongenuanceerde haatpercentages, dan sla je wel erg veel stappen over. Mocht je er toch zeker van zijn dat 1 op de 2 Nederlanders moslims “haat”, dan moet je mij eens vertellen hoe jij de collectieve psyche van half Nederland zo scherp weet te doorgronden.

  22. 39

    Jezus Christus Carlos, zand in je vagina? Het is dat ik net een zak chips en een ijsje op heb, anders zou ik mijn misselijkheid aan jouw argumentatie wijten.

  23. 40

    Nu ga ik iets rechtzetten. De score van 99/100% anti-Israel in Libanon en Jordanië heeft niets met normaal anti-semitisme te maken. Men mag het vertalen als afgunst-score.

  24. 41

    Ja alle libanezen zijn gek of afgunstig. Volgens mij klopt dat onderzoek gewoon niet. Aan de andere kant om maar weer met de Hitler reference te komen; ik denk dat het vergelijkbaar is met een onderzoek onder de Nederlanders over hoe NL denkt over Duitsland. Maar dan in 1960.

  25. 42

    1960 ? Wat was NL ? Steenkoude oorlog, nette armoe, vrijwel geen vrije tijd, stikvol woningnood, politiebrutisme, Indonesie weggehaald.

    Verdomme, dit is dan wel een niet-kwaaie korte samenvatting van onze samenleving in die tijd, maar de hoop, het geestelijk vergezicht, de nieuwe generatie doen er net zoveel toe. En is niet te vatten, zo gemeleerd…

    Het anti-Duitsland Volkskrantdenken duurde van plusminus 1962 tot 1990. De 1962 is mijn kleine gok, gebaseerd op de opkomende literatuur van zuiver Nederland tegenover in- en oerslechte Duitsers.

    DP: Hitler-reference heb ik ergens gemist. Bedoel je populariteit DE in NL 1933 = 1960 ? Zou best kunnen.

  26. 43

    Nee ik bedoelde dat NL’ers die de oorlog hebben meegemaakt een hekel hadden aan Duitsers. Ik verwees dus naar de oorlog. Ik weet nog uit de jaren 70 dat alle volwassenen die ik kende een schurfthekel aan Duitsers hadden. Mijn vader bijvoorbeeld wou niet eens met Duitsers praten nog in de jaren 70, als we bijvoorbeeld op vakantie waren of zo. De Libanezen hebben ook akkefietjes met Israel gehad in de jaren 80 of zo. Vandaar dat ik het vergeleek met NL in 1960.

    zie bijvoorbeeld:
    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/dossiers/dossier_paginas/midden_oosten/)/components/actueel/rtlnieuws/rtl_plus/midden_oosten/libanon-oorlog.xml

  27. 45

    @DP Goed. Na 1982 kreeg je de Libanese burgeroorlog. Alles kaputt. Na de heropbouw keken ze vanaf 1995 graag jaloers over de grens naar Israel dat op allerlei gebieden zo ver voor lag. Zo kon het ook.

  28. 46

    ja hallo…… na 1945 had NL een schurfthekel aan duitsers. Na de Wiedergutmachungschnitzel keek het armlastige NL volk graag jaloers over de grens.

    De Israelies zijn van 82 t/m 2000 in Libanon geweest hoor met een hoop wanpraktijken. Kan me voorstellen dat ze daar niet echt popie jopie zijn.