Iemand?

Ik kan er nog steeds niet bij. Ík, uit de trein gezet. Voor de ogen van een volle trein en twee aansnellende spoorstewards door een ziedende conducteur de trein uitgebeukt. Niet erg lady-like, kan ik u vertellen.
Misschien was het naïef van me om te denken dat alle conducteurs redelijke mensen zijn die fluitend naar hun werk gaan, en daar vervolgens vrolijk verder fluiten. Misschien had ik mezelf ook wat te veel negatieve ov-karmapunten bezorgd.
Een jaar lang reisde ik gratis doordat ik –en elke conducteur die ik trof- ervan overtuigd was dat mijn studentenreisproduct op de een of andere manier kapot was. Toen ik het ging uitzoeken bleek ik het zelf te hebben stopgezet. Oja, was ook zo.
Jammer genoeg ben ik onwijs slecht in liegen, dus de tijd van gratis treinreizen is nu voorbij. Gelukkig had ik een meereiskaart bemachtigd, waarmee je gratis met ‘ iemand’ mee kon reizen. Ik stapte in mijn eentje in, maar genoeg ‘iemanden’ in de trein om mee samen te kunnen reizen. Dacht ik. De conducteur dacht daar anders over, bleek al snel. 
Ik vroeg hem me uit te leggen hoe lang en hoe goed je die ‘iemand’ moet kennen voordat je mee mag reizen. Een jaar? Moet je diegene naakt hebben gezien? Hebben aangeraakt? Samen hebben gehuild? Dat wist hij niet, maar wat zeker was, is dat je níet diegene pas net hebt ontmoet.
Discussie was zinloos. Ik moest eruit. Het was de meest onbevredigende redetwist die ik ooit heb gehad. Op elk van mijn steengoede argumenten reageerde hij steevast met een tetterend “Ik wil het niet hebben!”. Op dat moment baalde ik wel even dat ik in de stiltecoupé was gaan zitten.
Na tien minuten verbaal eenrichtingsverkeer werd ik in Amersfoort eruit geknikkerd, een treinkaartje en een illusie armer. Mijn prangende vraag blijft echter onbeantwoord.

Dit stuk is ook verschenen op UK.

Foto Flickr cc Marc – who just moved

  1. 2

    Irritant gedoe, koop gewoon een kaartje. Door dit soort geprofiteer moeten normale mensen meer betalen dan nodig. Dat geldt niet alleen voor de trein – blijkbaar vinden mensen als mevrouw Louwes dat maatschappelijke normen niet voor henzelf gelden, “slim” als ze zichzelf vinden dat ze een maas in de wet/regelgeving hebben gevonden.

    He-le-maal eens met Inkwith. Waar gaat dit heen?

    Mevrouw Louwes schijnt trouwens ook geinteresseerd te zijn in criminologie…

  2. 3

    Hoewel ik het ook weleens eens ben geweest met de schrijfster moet ik uit dit stuk helaas concluderen dat ze een plaat van gigantische proporties voor haar hoofd heeft.

  3. 4

    Dit is toch ouwe koek? Het enige wat telt in dit geval lijkt mij dat de twee reizigers het er over eens zijn dat ze samen reizen. Gewoon een kwestie van even op tijd afstemmen…

  4. 5

    Hoe je wel moet zwartrijden (*kuch* pure fictie allemaal)

    * Meld je altijd eerst even bij de conducteur en stel keihard dat je een eerste klas abonnement hebt via je baas en je al te laat bent voor de vergadering. Laat ook meteen je legitimatie zien. Gedraag je voorkomend en zet je beste honde ogen op, maar refereer tussen neus en lippen wel even naar zijn rol als gastheer op de trein (worden ze op getraind, dan trigger je hem in dat stukje serviliteit dat we zo graag bij onze kaartjesknippers zien). Ik hield dit een jaar na verlies van mijn studentenkaart vol en negen van de tien keer werd er geen uitstel van betaling geschreven, terwijl ik royaal zat. Op deze manier reis je zelfs een stuk goedkoper dan als je een tweede klas abonnement zou nemen, zo leert een korte rekensom.

    De langste route die ik ooit zwartreed was van Berlijn terug naar Rotterdam. Daar zat ik om een stuk te schrijven over Berlijnse techno (voor het toenmalige gabberblad Strobe), wat er dus op neerkwam dat ik een dag of vier “on a roll” was.

    Toen ik de dag dat ik weer terugmoest bijkwam, bleek dat ik geen cent meer overhad van het budget dat ik meegekregen had. Godver. Niet eens voor eten. Ik moest toen een list verzinnen en ben naar de Duitse spoorwegpolitie gegaan, om aangifte van diefstal van mijn portemonnee met eerste klas retourkaartje erin te doen. Daar werd een heel document geschreven en ik vroeg of ze nog wat extra stempels met adelaars erop konden zetten. Me vervolgens van tevoren bij de conducteur gemeld en met dit indrukwekkende document vol met Bundesamt adelaarstempels probleemloos naar Nederland gereisd.

    Kein Problem

  5. 6

    Je probeert de boel te belazeren, je wordt betrapt en in plaats van dat je je doodschaamt en heel druk bezig gaat met in de grond zakken of iets van dien aard, ga je een zuigende discussie met degene die je betrapt aan.

    Lekkere mentaliteit.

  6. 7

    Willens en wetens zwartrijden en vervolgens verontwaardigd. Sjongejonge.

    Het valt mij op dat veel mensen in m’n omgeving (collega’s, vrienden kennissen, buren) er, net als deze mevrouw, een handje van hebben dood te vallen op de ‘last’ die anderen veroorzaken en vervolgens zeeeer verontwaardigd zijn als ze zelf aangesproken worden op hun gedrag. Ik ben geen antropoloog, maar ik heb het gevoel dat dat zelfcentrisch gedrag steeds vaker voorkomt.

    Jammer, want rekening houden met elkaar en tolerant zijn gaan hand in hand.

  7. 8

    Uit Molloy van Samuel Beckett:

    Your papers, he said, I knew it a moment later. Not at all, I said, not at all. Your papers! he cried. Ah my papers. Now the only papers I carry with me are bits of newspaper. to wipe myself, you understand, when I have a stool. Oh I don’t say I wipe myself every time I have a stool, no, but I like to be in a position to do so, if I have to. Nothing strange about that, it seems to me. In a panic I took this paper from my pocket and thrust it under his nose. The weather was fine. We took the little side streets, quiet, sunlit, I springing along between my crutches, he pushing my bicycle, with the tips of his white-gloved fingers. I wasn‘t—I didn’t feel unhappy.

  8. 11

    Hum. De overheid steelt eerst geld van de studenten en dwingt ze vervolgens een OV-studentenkaart op, die ze niet nodig hebben. Vervolgens wordt op de studentenhuisvesting drastisch bezuinigd, zodat de noodzaak voor de OV-kaart alsnog wordt gecreëerd. Dat studenten vervolgens ook maar een loopje nemen met de regels, zoals hierboven geïllustreerd, was te verwachten.

    Minder leuk is dat de studenten van nu de bestuurlijke elite zijn van straks. We zullen dus wel meer rare fratsen moeten meemaken.

  9. 12

    Ik denk met weemoed terug aan een wandeltocht over de Noorse hoogvlaktes. Voor een luttel bedrag was je lid van de reishutten in de bergen. Daar kon je voor een habbekrats overnachten. Je moest wel hout hakken voor de kachel en je potje koken.
    Je moest zelf uitrekenen wat je uit de provisiekast had gebruikt. Het geld stopte je in een daarvoor bestemde pot.

    Ik had de indruk dat dit systeem goed werkte. Iedereen wilde eerlijk zijn.
    Het was een innerlijke drang en je hoefde niet te schoppen tegen grootschalige systemen. Ik ga ervan uit dat Lara Louwes bijvoorbeeld anders zou reizen als de gepensioneerde hoofdonderwijzer van haar dorp met hard werken een vervoerslijntje opzette voor de lokale forenzen.

    Ik ben blij dat er verontwaardigd wordt gereageerd op het bovenstaande artikeltje. Het zou me een lief ding waard zijn als onze maatschappij iets meer vanuit innerlijk besef voor maatschappelijke waarden met de publieke ruimte omgaat.

  10. 13

    Kom kom, dames en heren! Lara oefent voor haar toekomstige inkomstenbronnen zoals graaier, bovendebalkenendenormer, ontvanger van ontslagvergoedingen en vertrekbonussen, verwarder van mijn en dijn in het algemeen. Goed zo meisje! Applaus!

  11. 15

    Heb je dat document nog ergens liggen?

    Daar werd een heel document geschreven en ik vroeg of ze nog wat extra stempels met adelaars erop konden zetten.

    Even los van het feit, dat ik smakelijk heb gelachen om je tekst, is dat document toch wel iets als een trofee om trots op te zijn.

  12. 18

    Duitsers zijn heel gevoelig voor artefacten van geüniformeerde instanties met belangrijke stempels enzo. Of generaliseer ik nu? Het had de uitwerking van een Führererlass in ieder geval, die hakken gingen bijna klappen. Wat ik als lastiger ervoer was dat de conducteur op die ICE trein bij me kwam zitten en een heel ouwehoergesprek over criminaliteit in Berlijn begon.

  13. 19

    Is toch een grappig bedoeld stukje dit ? Moest er wel om grinniken tenminste, leuk een typetje neergezet, dacht ik. Beetje satire… Maar ja, dat dacht ik van dat chinese nepkut-paddestoel filmpje ook, dat het satire was.

  14. 20

    Met de prijzen die de NS hanteert is het wel lastig om solidair te zijn. Zeker als sporadische reiziger zonder abo.

    Als de onderwijzer met zijn lijntje getild zou worden zou het slecht zijn maar de NS met hun miljoenenwinst, mwah.

    Zelfde verschil tussen een buurtwinkel of de mediamarkt. Jat dan maar wat van de rooie electropooiers.

  15. 21

    Door niet te betalen (lees: anderen er voor op laten draaien) moet er ergens iemand net wat langer doorwerken en kan uw z’n net ff wat later van de Bso ophalen en heeft nog net ff een kutter leven dan hij al had… Zwartrijder, ben je trots op jezelf?

  16. 22

    Het zal wel toeval zijn of een selectief oor, maar er gaat mij geen treinrit voorbij zonder een poeslief stemmetje te horen mauwen: “Oh maar meneer de conducteur, ik wist dat echt niet hoor, dat daar een kaartje voor nodig zou zijn. Wat is dat dan precies? Hoe werkt dat? Oh ja? Oh nou dank u voor het begrip, dat is nou echt lief, hihihihi.”
    De wimperwippering rond zaadvragende bambi-ogen denk ik er dan maar zelf bij.

  17. 23

    ik vind het geen diefstal, want niemand is iets kwijt. ik mag gratis reizen, want het zijn allemaal zakkenvullers bij de ns. of geldt dat hier dan weer niet?

  18. 24

    Da’s een goed punt, die selectieve verontwaardiging. Vestia of DSB voor een paar duizend euro ‘oplichten’ is gerechtvaardigde volkswraak, de NS voor zeven euro en vijfenvijftig centen ‘oplichten’ is asociaal. Maar, wat verdient de topmeneer van Vestia, en wat verdient de dikke deur van NS?

  19. 27

    Nou, laten we wel wezen, de NS-service is allerbelabberdst. Ik bedoel, ik vraag wel netjes om een kaartje voor ik ga reizen. Dus ik vraag heeft u een kaartje voor de trein? Vraagt de lokettist: welke trein? Ik weer: nou, laat u maar eens zien wat u zo al heeft.

    Staat binnen 5 minuten de NS-crisisdienst om me heen. OV, het moet niet gekker worden.

  20. 28

    Vroeger reisde ik nog wel eens een weekendje door Duitsland met een Wonenende ticket. Kostte 25 DM en daarmee kon je een heel weekend met vijf personen op alle regionale treinen reizen (geen IC, ICE). Vaak waren er mensen die op het perron al vroegen of we met zo’n ticket reisden en of ze mee konden liften. Vaak gebeurde het ook dat een conducteur die iemand aantrof in de trein zonder kaartje even rondvroeg door de coupe wie er een op wochenende ticket ticket reisde, daarna vroeg of deze wanbetaler op hun ticket mocht reizen en het dan ok vond.
    Als ik bovenstaande reacties zo lees dan geloof ik niet dat zo’n systeem hier zou kunnen werken, jammer…

  21. 33

    Persoonlijk denk ik dat dit een knipoog (?) is naar reaguurders zoals: Majava, Krekel, Bismarck et all.. m.b.t. auteursrecht.

    Het is in ieder geval verstandiger om een ov-chipkaart te kopiëren dan om een ov-chipkaart te stelen, dat moge duidelijk zijn.

  22. 36

    Jammer, maar mislukt dan. Een trein laten rijden kost geld. Altijd. Niet te vergelijken met auteursrecht wat zich binnen een paar seconden kan vermeerderen via een actie die ik zelf nota bene verricht. Ik heb geen ideologie waar ik m’n principes op afstem, mark3000. Dat jij dat wel doet moet vast wel eens erg vervelend voor je aanvoelen.

  23. 38

    @jabir: de kaartjeskopers in de toekomst. Trein kost altijd geld, dus als steeds meer mensen denken in plaats nemen in een stoel die toch wel leeg zou blijven, dan kost het kaartje voor betalers de volgende keer nog meer. Tot het moment dat betalers wegblijven en uiteindelijk treinen niet meer rijden. Iemand moet het toch betalen, want de kosten blijven en een trein vol met zwartrijders brengt niets op.

  24. 39

    Ja maar dat is hypothetisch. Althans, de treinen zitten niet vol met zwartrijders. Het is niet eens zo dat er nu zelfs maar extra treinstellen nodig zijn om die ook te kunnen vervoeren, dat kan de bestaande capaciteit makkelijk verwerken.

  25. 40

    @Jabir: “…. met zwartrijders. Het is niet eens zo dat er nu zelfs maar extra treinstellen nodig zijn om die ook te kunnen vervoeren,”
    Dat is onzin. Zwartrijders reizen ook als het druk is en ze nemen capaciteit in. Hoe meer reizigers (zwart of wit) hoe meer treinen er ingezet moeten worden.

  26. 45

    Zolang het niet vereist is dat je diegene met wie je meereist supergoed kent, wat is er dan mis mee om spontaan te besluiten samen te reizen?

    Het is niet zwartrijden, het is niet asociaal, het is gewoon het beste maken van de middelen die je hebt.