Een maand geleden startte Hillary Clinton haar presidentscampagne met een filmpje “Getting Started“. In het filmpje komen verschillende mensen aan het woord die met een nieuw project starten: moeders die hun kinderen naar school toe sturen, twee broers die in het Spaans aankondigen een bedrijf te starten, een koppel dat een kind verwacht, een meisje dat solliciteert, twee mannen die gaan trouwen. En dan kondigt Clinton aan president te willen worden.
Het filmpje is een soort Bennetton reclame. Alle verschillende groepen die in Amerika leven, worden getoond: blank en zwart, aziatisch en hispanic, man en vrouw, jong en oud, homo en hetero. Dat moment dat twee mannen elkaar de hand geven en zeggen te gaan trouwen in een campagnefilmpje van een Amerikaanse presidentskandidaat raakt me iedere keer weer. Anderhalf decennium geleden zei Hillary Clinton zelf nog “het huwelijk is tussen een man en een vrouw“.
De ontwikkeling gaat razend snel, niet alleen bij de Clintons. Het aantal Amerikaanse staten het homo-huwelijk heeft gelegaliseerd groeit snel. Ook in Europa: op 22 mei sprak een ruime meerderheid van de Ieren zich in een referendum uit voor het homo-huwelijk; de premier van het oerconservatieve Luxemburg trouwt met zijn vriend. Dat is hoopvol, toch?
Zelfs bedrijven als Coca-Cola adverteren tegenwoordig met gezin met twee vaders om hun frisdrank te verkopen. Het is natuurlijk revolutionair dat een groot Amerikaans bedrijf dat zich wil richten op de gemiddelde consument zo’n modern gezin laat zien. En toch is dit beeld voor mij heel dubbel: in de kern laten Clinton, de snelle acceptatie van het homo-huwelijk in de VS en Europa en zo’n Coca Cola reclame zien dat homo-emancipatie een tamelijk onschuldige ontwikkeling is. Dat homo’s kunnen trouwen beperkt op geen enkele manier de belangen of de vrijheid van andere mensen.
Dat het toch zo lang heeft geduurd voordat homo’s het recht hebben gekregen om te trouwen is daardoor extra cru. Niets weerhield politici ervan om homo’s rechten te geven of PR-bedrijven om homo’s op posters te zetten behalve het feit dat ze homoseksualiteit anders of weerzinwekkend vonden.
En nu kunnen Amerikaanse presidentskandidaten en grote bedrijven gemakkelijk goede sier maken door zich als pro-homo te afficheren. Het kost namelijk niets, maar het levert met de veranderde maatschappelijke opvattingen over homoseksualiteit wel goodwill op.
Er zijn genoeg keuzes die aanzienlijk ‘kostbaarder’ zijn: na de financiële crisis is het duidelijk voor iedereen dat de Amerikaanse bankensector veel sterker gereguleerd moet worden. Maar of Clinton zich daar sterk voor gaat maken? De hervorming van banken zal ten koste gaan van de groei van de financiële sector en daarmee van het bruto nationaal product, maar bovendien zijn de economische en politieke belangen in de VS sterk verstrengeld: de grootste donoren aan de campagnes van Clinton zijn niet die homo’s die hand in hand lopen maar bedrijven als Goldman Sachs, Citigroup en Lehman Brothers.
Hier in Nederland zijn de belangen misschien allemaal wat minder groot. Maar neem een onderwerp als statiegeld. We hadden in Nederland een goede manier om zwerfafval te beperken en recycling van plastic te promoten. We zouden zo’n systeem toch kunnen uitbreiden naar blikjes? In plaats daarvan is dit systeem door behendige lobbyisten onder het Orwelliaanse motto “Nederland Schoon” de nek omgedraaid: verspilling en vervuiling bestrijden is te duur. En wie zit er in het bestuur van Nederland Schoon? Uiteraard een vertegenwoordiger van Coca Cola bekend van de roze reclames.
Wat ik wil zeggen is het volgende: natuurlijk is het fijn dat Clinton en Coca Cola homo’s in hun reclame-uitingen opnemen. Getrouwde homo’s of homo-vaders met kinderen zijn geen bedreiging voor wie dan ook. Het is wel dan wel ongelofelijk cru dat politici als Clinton zich pas zo laat bij het pro-homo-huwelijk kamp aansloten.
Want het kost helemaal niets. Homo’s zijn gratis.
Bron grafiek: xkcd
Reacties (8)
Appels met peren vergelijken. Wees blij dat de homo-emancipatie nu zo snel gaat. Gratis publiciteit door grote bedrijven betekent alleen maar meer en snellere acceptatie. Zelfs de verstokte conservatieven kunnen er nu niet meer omheen.
Het kan trouwens geen kwaad om de bron van die grafiek even netjes te vermelden: https://xkcd.com/1431/
Hij is nu namelijk gewoon overgenomen in plaats van een link te gebruiken naar het origineel…
@2 Dank. Heb de verwijzing meteen even ingevoegd onder aan het stuk.
Homo’s zijn een nuttig marketinginstrument. Je kunt met homo’s prima goede sier maken met je tolerantie. Ik betwijfel of het, zoals @1: beweert, hun emancipatie ten goede komt.
Ik deel uw twijfel: bedrijven als Coca-cola proberen vooral het publiek te vriend te houden.
Van de andere kant zijn in de VS horeca-gelegenheden die homo-stellen weigeren (omdat andere klanten bezwaar maken), dus daar zou de cola-reclame kunnen helpen.
Maar ik vermoed dat Coca-cola in die staten geen reclame met homosexuelen uitzendt.
Dictators presenteren zich graag als weldoener en kindervriend en soms als dierenliefhebber, en bedrijven presenteren zich graag als sociaal, of rebels.
Dat werkt zo goed dat (m.i.) veel linkse mensen roken, terwijl tabaksfabrikanten juist geld verdienen door mensen ziek te maken.
Dat bedrijven nu homosexuelen opnemen in hun reclame-campagnes, betekent niet dat ze opeens rekening met de burger gaan houden.
Overigens vind ik dat statiegeld niet alleen zou moeten gelden voor flessen (en blik), maar ook voor giftige produkten zoals batterijen.
Ik vind bijna elke week een batterij op straat.
Bekijk de video op youtube: Noam Chomsky 10 Stratagien der Manipulation. (ook een Engelse versie)
Brood en spelen. Geef wat het volk wil. Houd ze bezig, vooral met waar de emoties zijn. Houd ze aan een lijn; trek en vier. Nu dus met een homohuwelijk, de hype van deze week.
Dat ze er maar niet achter komen waar het (op dit ogenblik in het jaar 2015) echt om gaat, de TTIP.