Hollandse Glorie op de E3

still uit de nieuwe killzone 2 trailerHet Amsterdamse Guerrilla Games is al jaren Neerlands Hoop in bange dagen op het gebied van het ontwikkelen van computerspellen. Het bedrijf kwam onder de aandacht van Sony en nadat het door Guerrilla ontwikkelde Killzone een groot succes op de Playstation 2 werd kocht Sony het bedrijf op en concentreerden de Nederlandse gamedesigners zich op volgende delen in de Franchise. In 2006 brachten ze een spin-off game uit voor de PSP uit die ook met gejuich ontvangen werd. Met de komst van de Playstation 3 keek iedereen dan ook reikhalzend uit naar Killzone 2.

Guerrilla hulde zich in een oorverdovend stilzwijgen over de sequel, tot vandaag. Vanmorgen werd op de E3 gamebeurs in Californie de trailer vertoond en konden journalisten een eerste level spelen. Op de drukke gamesmarkt is een eerste marketingbuzz cruciaal voor het succes van een spel en daarom ook cruciaal voor het kleine Guerrilla Games. Maar in Amsterdam kunnen ze voorlopig gerust adem halen: de eerste blikken op Killzone 2 werden zeer positief ontvangen met quotes als: “Holy hell, all of that was in-game?” en “…probably the most impressive game I’ve seen so far at E3.”.

Je kan de trailer ook zelf bekijken in HD en niet zo HD formaat. Laten we hopen dat Killzone 2 minstens net zo’n succes wordt als de vorige delen, dat zou wel eens de boost kunnen zijn die de Nederlandse creatieve industrie nodig heeft om het bestaan van alle nieuwe Gamesopleidingen te rechtvaardigen.

  1. 1

    Geen idee nog hoe deel 2 wordt en de PSP versie zag er leuk uit. Maar even ter correctie, Killzone 1 was enorm gehyped, en daarna een extreme teleurstelling. Het is de game die het meest terug is gebracht naar de winkel kort na de periode dat hij uitkwam.

    Ik heb hem zelf ook gehad (en kon hem bijna aan de straatstenen niet kwijd daarna) en ik snap volledig waarom. Game play van 0.

    Het gekke is dat deel 2 weer extreem gehyped wordt. Ik denk deels omdat men bij de PS3 echt op een game zit te wachten en iets als Halo mist. Het fanatisme van de verschillende bezitters van consoles neemt (helaas) soms religieuze vormen aan. Misschien wordt hij wel extreem goed, we zullen het zien als hij uitkomt. Maar wat ik dan uit eigen ervaring erg grappig vond is dat de meeste mensen elkaar vooral na praten en iedereen die ik sprak over “Killzone 2, de Halo killer” followup van het Killzone 1… Killzone 1 nog nooit zelf gespeeld hadden. Omdat ik mijn kopie maar niet kon kwijt raken wel eens aan die mensen in mijn omgeving uitgeleend. Kreeg hem eigenlijk altijd na 1 dag weer terug met “je hebt gelijk, 1 zuigt”.

    Overigens valt het wel mee qua Nederlands trots, de meeste werknemers zijn zover ik begrepen heb gewoon uit het buitenland naar Nederland gehaald. Niet hoog game-develop talent uit Nederland dus. Maar dat heb ik ook maar van horen zeggen.

  2. 2

    Zelf heb ik Killzone nooit kunnen spelen wegens afgwezigheid van een ps2 in mijn huis, dus echt inhoudelijk kan ik geen kritiek geven. Het is natuurlijk wel het spel geweest dat Guerrilla, en daarmee Nederland op de kaart heeft gezet.

    De enige twee werknemers van Guerrilla die ik ken zijn Nederlanders, maar zelfs al zitten er alleen maar buitenlanders bij het bedrijf, het straalt toch af op de Nederlandse (games)economie.

    Je hebt trouwens gelijk over dat religieus fanatisme bij Xbox/Nintendo/Playstation fanboys, maar ik neem aan dat de producenten daar alleen maar blij mee zijn. De reden dat de spellen verkocht worden zal ze een worst wezen, ALS ze maar verkocht worden..