het Saillant | Hinderlijke rode stoplichten…

SaillantLOGOVerkeerslichten in drukke steden moeten minder lang op rood staan. Doordat ze te lang op rood staan, zijn verkeerslichten een bron van ergernis. Erger: te lang wachten op het groene stoplicht leidt tot gevaarlijke situaties doordat anarchistische fietsers toch proberen over te steken.

Wel eens voor een fietsstoplicht gewacht in een drukke stad? Op drukke kruispunten in steden als Rotterdam en Amsterdam kan dat soms wel 2,5 minuut duren. Het gevolg? Zo’n twintig procent van alle fietsers rijdt door rood. Rode stoplichten leiden daardoor tot gevaarlijke situaties. Het lange wachten veroorzaakt bovendien een hoop ergernis. In Rotterdam is de nood onder de fietsers al zo hoog dat ze hierover schriftelijke vragen hebben gesteld aan het gemeentebestuur.

In de Rotterdamse gemeenteraad worden nu ook maatregelen voorgesteld. Een wachttijd van 1 minuut zou voldoende moeten zijn. Om fietsers tegemoet te komen pleiten fracties in de gemeenteraad verder voor de invoer van ‘flitsgroen’. Een andere mogelijke maatregel is het instellen van een groene golf, waarbij verkeerslichten op drukke kruisingen reageren op de verkeerssituatie en met andere verkeerslichten communiceren.

  1. 2

    Met #1.
    En voorts:
    Aftelstoplichten zoals rondom Amsterdam CS helpen al een boel, en de groene golf is inmiddels al eeuwen oud.

    Non-issue.
    Of beter gezegd: wordt reeds uitstekend behartigd door de fietsersbond en GroenLinks-figuren.

  2. 3

    1) Veel automobilisten rijden alsof het fietsers zijn – dat krijg je er nou van. Leg daar een beetje nadruk op in de rij-opleidingen.

    2) Stoplichten in Nederland kennen enorme ‘grace-periods’ en inmiddels houdt iedereen daar gewoon rekening mee – even door ‘donker-oranje’ is heel normaal en camera’s beginnen ook pas na een seconde of wat te flitsen, anders is het ‘niet eerlijk’ ofzo. Ik weet ook niet waar die mentaliteit anders vandaan moet komen, maar ik weet wel dat het allemaal niet terug te draaien valt zonder dat er doden vallen.

  3. 4

    Vaak blijkt dat kruispunten minder gevaarlijk zijn om over te steken als de stoplichten -om wat voor reden dan ook- niet werken. Opeens gaan mensen op hun oordeel vertrouwen en niet op een gekleurd lampje.

  4. 5

    Gewoon minder stoplichten en meer verantwoordelijkheid naar mensen. Ik woon zelf in Den Haag, waar het stoplichten hel is.. Op twee grote kruispunten waren deze week de stoplichten uitgevallen, normaal staan daar enorme rijen auto’s lang wachter. Gevaarlijke situaties omdat mensen door rood rijden na het lange wachten. Stoplichten uit, geen file, heel ontspannen! Natuurlijk zullen de Veilig verkeer nederland lobyisten direct zeggen dat het aantal verkeersslachtoffers hierdoor zal stijgen. Anderzijds, al dat stoppen, optrekken en wachten is vast enorm vervuilend qua CO2, rustig doorrollen scheelt daar een hoop lijkt me?

  5. 6

    Daarom vind ik die seconden aftellers bij stoplichten zo’n geniale vondst. Je blijft toch eerder wachten als je weet ‘waar je aan toe bent’, dan dat zo’n stoplicht een beetje naar eigen inzicht bepaalt of het hem behaagt om eventjes op groen te springen.

    Wie dat verzonnen heeft, die is goed.

  6. 7

    #6 Maar dan de praktijk bij veel van die aftellers: het rondje indicatielampjes brandt ruim een minuut lang zonder dat er ook maar één dooft. Vervolgens gaan ze allemaal in een seconde of vijf af en springt het licht op groen.

  7. 9

    Mijn ervaring met uitgevallen lichten op een druk kruispunt is dat de automobilisten dan vooral met elkaar bezig zijn. Degenen die rechts afslaan letten dan alleen op links om zonder blikschade in te voegen, waarbij overstekende fietsers dan lustig afgesneden worden (zebrapad of niet).

  8. 11

    Er zijn in Amsterdam nauwelijks stoplichten die meer dan 60 seconden op rood staan, ik ken ze in elk geval niet (al is het stoplicht bij nassaukade – de clercqstraat heel verradelijk, omdat het niet altijd een seconde per seconde aftelt, en soms opeens stil blijft staan. Je zou er bijna Wilders voor gaan stemmen. Aan de andere kant gingen de stoplichten bij het Meester Visserplein vroeger ’s avonds in 10 seconden van 50 naar 0, wat even zinloos als vermakelijk was (en me altijd deed afvragen of ik niet toch stomdronken was)).

    Verder werkt de wachttijdafteller soms té goed, mensen blijven massaal staan waardoor een groenperiode soms te kort is om iedereen over te laten steken. (jaja, ome Horst heeft ook verstand van verkeer)

  9. 12

    En voor de mensen die niet zo van stoplichten houden: de kruizing Bilderdijkstraat-Elandsgracht-Marnixstraat is een mooi voorbeeld van een kruizing zonder stoplichten waarbij mensen zelf moeten nadenken en het dus een enorme chaos is waar regelmatig aanrijdingen plaatsvinden.

  10. 13

    Het is natuurlijk van de zotte dat stoplichten in binnensteden vooral voor het behagen van automobilisten staan afgesteld. We wilden die automobilisten toch juist weg uit onze binnenstad? Geef voetgangers en fietsers gewoon meer groen en het Brabantse idee van vaker groen bij koude en regen moet ook meer navolging krijgen.

  11. 16

    @14 Spijker, kop!

    Gaat de vlieger natuurlijk ook de andere kant op in dat auto’s een vanzelfsprekende rol hebben in uitgestrekte landelijke gebieden (hoezo KM heffing niet nodig???).

  12. 18

    In Utrecht hetzelfde gedoe. Overal bij de binnenstad achter het station (van de tramhalte tot de Amsterdamse Straatweg) staan verkeerslichten waar je haast wel door rood moet lopen om normaal vooruit te komen. Aangezien de kans dat je bij groen licht van je sokken wordt gereden door een bus of taxi net zo groot is als bij rood (ongelooflijk hoe vaak bussen je ook geen voorrang verlenen bij het station).
    .
    Mijn tip als je niet bekend bent met de verkeerssituatie: volg een Marokkaan. Die weten daar altijd de afsnijroutes en wanneer je veilig door rood kunt rennen.

  13. 20

    @14 Nou is de Rotterdamse binnenstad niet meer echt 17e eeuws te noemen. Heeft iets te maken met een, eh, akkefietje 70 jaar geleden.

    Maar on topic: de fietsverkeerslichten bij het Hofplein staan inderdaad minutenlang op rood. Ik probeer dat kruispunt dan ook altijd zoveel mogelijk te mijden. Het is bijzonder frustrerend.

  14. 21

    Nog leuker dan fietsstoplichten die te lang op rood blijven staan zijn ‘intellegente’ stoplichten die alleen op groen gaan na x tijd als je op een knopje drukt. En dat knopje staat dan op een gigantisch onhandige plek. Alsof dat soort kruispunten door boekhouders met een controlefetish inelkaar worden gezet.

  15. 22

    Nou wat een problemen hebben we toch hier in Nederland, stoplichten die te lang op rood staan, het is een schande…

    Dat gezegd hebbende: op de Rozengracht, Raadhuistraat heb ik altijd een rode golf, en er komt nooit iets uit die zijstraatjes….

  16. 24

    Stoplichten zijn stoplichten. In Rotterdam zijn de stoplichten in de buurt van metro-overgangen in staat je tot 7 minuten te laten stilstaan. Maar daarvoor zijn het dan ook weer stoplichten.
    Nederland is gewoon een te gek land voor stratenmakers, wegenbouwers (eigenlijk wegenverbouwers, want zoveel nieuwe wegen worden er niet aangelegd) en installatiebedrijven welke in de wegenbouw bezig zijn.
    Die profiteren namelijk volop van het gebrek aan inzicht bij degenen die verantwoordelijk zijn voor de indeling van de ruimtelijke ordening.

  17. 25

    @22 Met het risico dat het een gesprek wordt dat alleen interessant is voor inwoners van de Jordaan: het nadeel van een groene golf is inderdaad dat je ook meteen een rode golf krijgt als je één keer door rood rijdt. En aangezien ik dagelijks Rozengracht-Raadhuisstraat rijd en zeer ongeduldig ben komt dat regelmatig voor.

  18. 28

    Tipisch links verhaal, het gras is altijd groener aan de overkant. Voor elke 2.5 minuut die je staat te wachten kunnen anderen (en jezelf de volgende keer!) 2.5 minuut lang doorfietsen! De ene keer baal je dat je staat te wachten en dat je de volgende keer zo vlot kan doorfietsen vindt je doodgewoon. Sneller wisselen verplaatst het probleem gewoon, (maar daar is links goed in) per saldo maakt het niet uit, en bovendien zijn ouderen en ouders met kind en boodschappen op de fiets de dupe, die halen het nu soms maar net.