Heldere besluiten? in de politiek?

Quote du Jour“De wijze waarop met het Noorden wordt omgesprongen, absoluut niet fraai. Er wordt al sinds de jaren zestig over een snelle verbinding naar het Noorden gesproken. Hoe kan de minister dan in 2007 zeggen dat hij geen «quick en dirty» besluit wil nemen? Het wordt echt hoog tijd dat er een helder besluit wordt genomen. Waar blijven de daden van deze bewindsman? Waar is het voortvarende en doortastende Kamerlid van weleer gebleven?”Kamerlid van Gent van Groenlinks ging in het kamerdebat over de zuiderzeelijn van 7 december flink tekeer. De Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat reageerde maar lauwtjes. Die interactie laat mooi de tegenstelling zien in wat is, en hoe het zou moeten. Politieke besluitvorming, kan dat via heldere besluiten en doortastendheid, en zo ja hoe? Of is mevrouw van Gent van Groenlinks eigenlijk een tikkeltje naïef in haar opmerkingen?

  1. 1

    Dat ze daar al zo lang (sinds 1998) zit en nog steeds naief is, vind ik bewonderenswaardig.

    Overigens is de sneer (verwijzing naar de “echte mannen” van vroeger) overbodig maar toch juist. Helaas zie ik geen mogelijkheid tot helder en doortastend met de huidige bezetting.

  2. 2

    Och de discussie om het aanleggen van een stukje spoor duurt in dit land gewoon even lang als de discussie om het aanleggen van een stukje weg en dat laatste vindt GL heel normaal..

    Ik snap de ophef niet.. Het Noorden wordt immers even schandalig behandeld als de rest van Nederland, zoals de vigerende politieke mores vereist.

  3. 3

    Quick and dirty argument is inderdaad kul, maar het is al heel lang bekend dat een snelle verbinding, met name een MagLev, tering duur wordt en helemaal niet gaat brengen wat ze verwachten.

    Dat doortrekken naar noord-duitsland; daar zou nog wat inzitten, maar we hebben al genoeg ervaring met treinverbindingen die niet doorgetrokken worden naar Duitsland.

    Niet zo huilen dus. De enige reden dat er gehuild wordt, is dezelfde dat we over tien jaar gelukkig niet wéér een parlementaire enquette nodig hebben, nl. dat de politiek eindelijk een keer de ballen heeft om het fabeltje van rendabele infrastructurele megaprojecten door te prikken, ipv mee te gaan op de ingeslagen weg van enkele technocraten en de “bouwmaffia”.

    Alleen doen als er een expoiteur is die bereid is om meer dan alleen een zak geld van de overheid in ontvangst te nemen voor het project.

  4. 4

    Kan iemand mij trouwens eens uitleggen waarom er uberhaupt een nieuwe spoorlijn naar het Noorden zou moeten komen?
    Kost een bak met geld en wat levert het op?

    Ik meen me ook te herinneren dat de commissie-Duijvestein de aanleg van de Zuiderzeelijn afgeblazen had.
    Is hier gewoon sprake van selectieve verontwaardiging bij GL?