Groene auto’s zijn het minst zuinig

DATA - De feiten liegen er niet om. Als we het autopark in Nederland van de laatste 10 jaar analyseren, moeten we constateren dat groene auto’s het hoogste brandstofverbruik hebben. Als je groen letterlijk neemt.

Drie maanden geleden toonden we hier dat het autopark in Nederland steeds saaier werd. Maar er valt natuurlijk meer uit de data van RDW te halen. Zo vroeg ik me af of auto’s nou steeds zwaarder werden. Niet dus. Tenminste, niet in Nederland en niet de laatste 20 jaar.
Dat schiet niet op.
Hoe zit het dan met de zuinigheid? Dat gaat wel goed. Hieronder de trend op basis van het jaar van op kenteken zetten van de auto (in 99% van de gevallen ongeveer het bouwjaar):
verbruik_bouwjaar_475

Je kan de belastingmaatregelen zien.

En toen vroeg ik me af, is het gewicht of het verbruik nou afhankelijk van de kleur? Ja dus. Daar zitten grote verschillen in.
Bruine auto’s zijn bijvoorbeeld het zwaarst (of zware auto’s vaak bruin natuurlijk)(gewicht in kilogram):
BRUIN – 1415
ZWART – 1365
GRIJS – 1350
BEIGE – 1326
BLAUW – 1305
GROEN – 1295
WIT – 1241
PAARS – 1214
ROOD – 1157
ORANJE – 1128
GEEL – 1105
CREME – 1070
ROSE – 942

Hoe vrolijker de kleur, hoe lichter de auto. Trek zelf uw conclusies.

Maar het verbruik dan? Eerste even de schokkende conclusie voor benzine (in liters per 100 kilometer):
GROEN – 7,0
BEIGE – 6,8
GRIJS – 6,8
ZWART – 6,7
BLAUW – 6,7
BRUIN – 6,4
PAARS – 6,1
ORANJE – 6,0
ROOD – 6,0
GEEL – 5,9
WIT – 5,4
CREME – 5,3
ROSE – 4,7

Jawel, het is officieel, groene auto’s zijn het minst zuinig.
Bij diesel doen ze het niet veel beter in de ranking:
CREME – 7,1
GROEN – 6,1
PAARS – 6,0
GRIJS – 5,6
ZWART – 5,5
BLAUW – 5,5
BEIGE – 5,4
GEEL – 5,4
ORANJE – 5,3
WIT – 5,1
ROOD – 4,9
BRUIN – 4,9
ROSE – 4,6

Voor de laatste drie rijtjes zijn de RDW gegevens van 2,3 miljoen (nog rijdende) auto’s van de jaren 2004 t/m 2013 gebruikt.

  1. 6

    @5: Ik geef Joost toch gelijk. Ook in de afgelopen 10 jaar is het aantal nieuwe groene auto’s heel hard teruggelopen (zo blijkt uit een eerder artikel hier) en uit je bovenstaande grafiek concludeer ik dat in diezelfde periode auto’s ook zuiniger zijn geworden. Stratificeer maar eens op verkoopjaar en kijk of het effect er dan nog is.

  2. 7

    Een omweg om aan te geven welke kleuren bij de nieuwste (dus zuinige) auto’s gewild zijn. Weinig zeggend zonder kleurverdeling per bouwjaar.

  3. 10

    “Hoe zit het dan met de zuinigheid? Dat gaat wel goed.”

    Als je de fabrieksopgaven gelooft wel ja, maar die kloppen voor geen meter. Volgens de ANWB blijken auto’s in de praktijk tot 40% minder zuinig te zijn dan het ‘officiële verbruik’, dat wordt bepaald tijdens een korte laboratoriumtest: http://tinyurl.com/njpfn3w

    Dieselauto’s zijn wel aanmerkelijk zuiniger geworden door toepassing van directe inspuiting, maar dat was tien jaar voor de opmerkelijke daling in je grafiek. Wat je ziet is denk ik de invloed van belastingmaatregelen op het waarheidsgehalte van de verbruikscijfers.

  4. 11

    Ben ik de enige die verbaasd is dat er ergens een database is die de kleur van een auto aan z’n zuinigheid koppelt?

    @3

    Ja, zoiets zal wel een van de redenen zijn, naast natuurlijke spreiding.

  5. 13

    zal ik er de volgende keer maar weer bij zetten dat correlaties absoluut niets zeggen zonder nader onderzoek?

    :-)

    @7 Uhm, de vorige post geeft die kleurverdeling hoor. Verder wat ik hierboven zeg.

    @10 dat klopt, maar dat is al jaren zo. Wat wel zichtbaar is dat over het hele wagenpark heen gekeken er een trend is naar zuinigere auto’s. Dat kan zijn dat de mensen dezelfde modellen blijven rijden maar dat die steeds zuiniger worden. Of het kan zijn dat mensen bewust kiezen voor andere modellen die zuiniger zijn (in opgave). Denk dat met de belastingmaatregelen dat laatste vooral van invloed was. Maar ook hier: het vraagt nader onderzoek.

  6. 14

    @13: Ik heb een klein onderzoekje gedaan. Volgens jouw grafiek zijn benzineauto’s tussen 2000 en 2012 maar liefst 26% zuiniger geworden.
    Om dit te checken heb ik op CBS Statline gekeken naar het aantal liters in Nederland verkochte benzine per 100 door personen- en bestelwagens gereden kilometers. Daar komt uit dat het verbruik is gedaald van 8.6 liter/100km in 2000 naar 8.1 liter/100km in 2012: een afname van slechts 6%.
    Voorlopige conclusie: die verbruikscijfers hebben weinig met de realiteit te maken. Volgens mij komt het vooral ook doordat auto’s tegenwoordig veel meer potentieel vermogen hebben: in het laboratorium zijn ze zuinig, maar in de praktijk nodigt het uit tot onzuinig rijden. Daarom zou belastingvoordeel ook gekoppeld moeten zijn aan motorvermogen.
    Tot slot: ik vermoed dat bij dieselauto’s de leugen nog groter is, maar dat is lastiger uitzoeken omdat vrachtwagens ook gedeeltelijk aan dezelfde pomp tanken.

  7. 15

    @14

    Voor motoren en brommers kon tot een paar jaar geleden niet worden vastgesteld hoeveel kilometers erop werden gereden en buitenlandse vrachtauto’s tanken natuurlijk ook in Nederland maar ondergaan niet de APK keuring in Nederland. Het belangrijkste punt is denk ik dat er nog veel oude auto’s rondrijden, zeker de laatste jaren (crisis).

    Daarmee is niet gezegd dat jij geen punt hebt wanneer je zegt dat mensen extra onzuinig rijden wanneer een auto meer vermogen heeft.

  8. 16

    Mh waarom hebben jullie dit ‘oeroude’ artikel van stal gehaald. Maar goed zal wel een reden voor zijn. De titel is echter helemaal fout, het is de Nederlandse automobilist die absoluut niet kan autorijden. Zuinig rijden is heel makkelijk, het is gewoon niets meer of minder dan het beheersen van de rechtervoet en vooral de linkervoet niet gebruiken. Wie veel remt verbruikt automatisch veel meer brandstof. Gijs van Lennep liet dat ooit heel mooi zien in een tv-programma waarbij BN-ers zo snel én zo zuinig mogelijk over een circuit moesten rijden. Het verbruik was te zien via een maatcilinder met benzine op het dashboard. Gijs was zowel het snelst als het zuinigst! Waarom? Wel hij hield gewoon de snelheid na optrekken vrijwel constant door zo min mogelijk te remmen. Het is zo simpel zuinig rijden maar helaas kan de Nederlandse automobilist absoluut niet autorijden. Met die auto’s is niets mis………. Nul keer remmen gedurende 70 kilometer onmogelijk? Lees dit maar en ga zelf ook eens oefenen, je zult versteld staan: http://www.autotesten.nl/ford/ford-focus-econetic-start-stop-trend-1.6-tdci-auto-test.php

  9. 17

    @15: De motorfietsen, brommers en kettingzagen heb ik er helaas niet uit kunnen filteren, maar volgens mij is het effekt van die categorie vrij gering.
    Het argument dat er nog zoveel oude auto’s rondrijden die zoveel brandstof verbruiken gaat volgens mij niet op, mijn rekensom laat juist zien dat die “oude” auto’s helemaal niet zoveel minder zuinig zijn. Anders zou het verbruik voor 2000 veel hoger moeten zijn, toen reden er immers ook veel oude auto’s rond die nog minder zuinig waren.
    Het is gewoon een marketingpraatje van de autolobby, wij moeten de autoindustrie subsidieren middels belastingvoordeel voor auto’s die in de praktijk helemaal niet zo zuinig zijn. En zo wordt moeder aarde weer eens genaaid.

  10. 18

    @14: Of de conclusie is dat er verhoudingsgewijs wel meer zuinige auto’s zijn gekomen, maar dat nou niet die auto’s niet het meest gebruikt worden. Dus ook in het uiteindelijke verbruik minder hard meetellen.
    Dank wel voor dat mini-onderzoek.

  11. 20

    @15

    Ik denk niet dat het percentage oude auto’s in 2000 even hoog was als in 2012. Ik denk dat het hoger lag in 2012 vanwege de crisis (de autoverkop is ook aantoonbaar gezakt in de crisis), dus tenzij de zuinigheidstrend sterker was voor 2000 dan erna verklaart dit een deel van de discrepantie die jij vond, de motors, brommers e.d. verklaren ook een deel, dan zal er nog wel iets overblijven wat verklaart wordt door rijstijl.

  12. 21

    @14: “benzineauto’s tussen 2000 en 2012 26% zuiniger”
    @14: “verbruik 8.6 l/100km 2000, 8.1 l/100km 2012”
    Voorlopige conclusie: aandeel nieuwe auto’s is beperkt.

  13. 22

    In 2012 werd 39% van de kilometers afgelegd in auto’s van 5 jaar oud of jonger. In 2000 was dat 47%, er waren toen dus inderdaad minder oude auto’s op de weg. Maar kun je daarmee het verschil wegverklaren tussen de door de autoindustrie geclaimde 26% zuiniger en de 6% uit de praktijk?
    We worden gefopt met het verhaal dat auto’s iedere tien jaar 25% zuiniger worden. Als het zo door gaat verbruiken ze over 20 jaar helemaal niets meer..

  14. 23

    @22

    Als het zo door gaat verbruiken ze over 20 jaar helemaal niets meer..

    Dat lijkt me stug zolang in percentages gerekend wordt ;)

    Wellicht is de marketing wat heftiger geworden (lees: liegen). Een hybride mitshibishi outlander PHEv adverteert met 900 km op 1 tank/ laadbeurt. De realiteit: 25 km elektrisch en vervolgens 1 of 9 op benzine. 350km ligt meer in de buurt van de werkelijkheid. En mijn eigen auto: geclaimd 12 kwh per 100km. Realiteit 17,3 kwh.

    Ik denk echter dat de oorzaak niet zo zeer in marketing ligt, maar dat autos over het algemeen echt zuiniger zijn geworden. Mijn indruk is dat we massaal groter zijn gaan rijden dan voorheen. De definitie van een gezinsauto is nu anders dan een tijdje terug. Je ziet dat ook terug bij de Golf, die nu 2x zo groot is als 20 jaar terug. Meer omvang, meer gewicht, meer verbuik. Maar wel zuinigere autos.

    Edit: http://www.bovagrai.info/auto/2011/2.5.html

  15. 24

    Ik verbaas me erover hoeveel reageerders hardnekkig willen blijven geloven dat auto’s zoveel zuiniger zijn geworden.
    Een laatste poging de believers aan het twijfelen te brengen: kijk eens op de site van Autoweek naar de verbruiksmonitor, bijvoorbeeld naar de gegevens door de jaren heen voor de VW Golf diesel. Het valt op dat het verbruik de afgelopen 20 jaar maar een klein beetje is gedaald, maar belangrijker: het verschil met de fabrieksopgave is inderdaad juist in de laatste jaren enorm toegenomen. Bij wagens van 20 jaar oud komt het voor dat het werkelijke verbruik lager ligt dan volgens het boekje, bij recente auto’s ligt het vaak wel 30% hoger.