Driekwart nieuwe auto’s is zwart, grijs of wit

DATA - Het straatbeeld in Nederland wordt steeds saaier. Begin jaren zeventig had driekwart van de nieuwe auto’s in Nederland nog een kleurtje. Tegenwoordig is driekwart van de nieuwe auto’s zwart, grijs of wit. 

Alle gemotoriseerde voertuigen in Nederland moeten bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) worden geregistreerd. Sinds kort stelt de RDW een deel van die registratie als Open Data beschikbaar. Daarmee kun je niet alleen kijken uit welk bouwjaar een kenteken komt, maar ook leuke analyses doen met de gehele set aan gegevens.

Wij hebben gekeken naar de basiskleur waarmee een auto op kenteken wordt gezet. Zit daar in de tijd gezien nou verandering in?

Zie hier de analyse over de laatste veertig jaar, vanaf 1973 dus:
autokleuren_1973_2013_475

Wat ziet u hier? We hebben per jaar de auto’s opgeteld per kleur waaronder ze geregistreerd staan. En dan hebben we dat verdeeld zodat het samen steeds 100% is. Zo kan je zien welke kleuren dominant waren in ieder jaar. Zwart, grijs en wit zijn in 2013 dus samen goed voor bijna 80% van de verkochte auto’s.

Bij mode is het bekend dat er meer zwart is als er een crisis is. Maar de trends hier lijken over langere periodes te ontwikkelen. De kleurrijke jaren zeventig zijn evident. Maar de economische voorspoed van de jaren negentig leveren toch minder kleurrijke auto’s op.

We hebben ook de gegevens vanaf de jaren ’50 in een grafiek gezet:
Autokleur_1950_2013_475
Omdat van die periode relatief weinig auto’s nog geregistreerd staan bij de RDW, is de nauwkeurigheid van de kleurverdeling wat minder.

Voor dit overzicht zijn de gegevens van ruim 4 miljoen personenauto’s gebruikt. Ongeveer de helft van wat geregistreerd staat bij de RDW. Dit zijn auto’s die dus nu nog op de weg zijn. Kleuren als zilver worden naar de dichts bij zijnde kleur (grijs) vertaald, is de aanname.

Update 17:00 uur: Voor de bezoekers van Geenstijl:
1. We krijgen geen subsidie meer
2. Lees het gelinkte artikel bij GS eens tot het einde… “Wat echt interessant is, is dat de atmosfeer tussen 9000 en 5000 jaar geleden – misschien wel tot 4000 jaar geleden – het warmst was,”

  1. 2

    Ooit kreeg je een rode en een witte auto zonder meerprijs. Alle andere kleuren kostten meer. Dit verklaart denk ik deels de terugloop van rood en wit. Tegenwoordig is wit uberhip (thanks to apple).

  2. 10

    @6: Precies, probeer maar eens een roze auto te verkopen, daar zijn niet zoveel gegadigden voor.

    Vroeger was een auto een status symbool, tegenwoordig is het een gebruiksvoorwerp die je van A naar B moet brengen en wat zo min mogelijk moet kosten, vroeger reed je ook 10 jaar in dezelfde auto waardoor je je niet aan de kleur wilde irriteren, tegenwoordig ruil je ‘m in als je de kleur niet meer aanstaat.

  3. 14

    P.S. 9 van de 10 keer bepaalt of het lease bedrijf de kleur, of het bedrijf de kleur, en die gaan altijd voor onopvallende kleuren ivm verkoopbaarheid na de lease periode.

    Dus misschien moet je eens de lease auto’s van deze cijfers aftrekken en dan eens kijken welke grafiek je krijgt.

  4. 15

    @Bolke Inderdaad. Lease-auto’s.

    De Muur staat nog, u rijdt er achter.

    In 2001 stonden tegenover elke op naam gestelde lease-auto, twee privé-auto’s. In 2006 gaat het aantal op naam gestelde lease- en prive-auto’s gelijk op. Het totale autopark is in die periode ongeveer van gelijke grote gebleven.

    De samenstelling van deze verkoopcijfers bevestigt een donkerbruin vermoeden. Het aantal mensen dat vrij is in de keuze van een nieuwe auto neemt af. Een vrolijke ontwikkeling voor wie zich realiseert dat menig aanstaand leaserijder kan kiezen uit drie kleuren: blauw, grijs of zwart. Voor wie er nog even bij stilstaat dat het zakelijk autopark nooit ouder wordt dan een jaar of vijf en dat er twee maal zoveel zakelijke als gewone kilometers gereden wordt, beseft snel dat de autobaan verklaarbaar vergrauwt. Leve de markt!

  5. 17

    @16: Ah! Dat lijkt inderdaad dezelfde trend weer te geven (alleen wat anders geordend.
    Ik had in mijn zoektocht deze (of gelijke) grafiek niet gevonden.

    Blijft altijd mogelijk dat iemand elders hetzelfde al gedaan heeft. Risico van het vak.

  6. 21

    @20: Ik niet, ik koop een auto die mij en mijn gezin op de meest voordelige manier van A naar B brengt, voor mijn part is dat een knal roze Fiat Multipla.

  7. 23

    @21: als dat eerlijk je opinie is, dan respect! En dat verklaart je eerdere antwoord. Ik ben bang dat een auto nu helemaal geen gebruiksvoorwerp is. Het is dat slechts omdat er nu meer mogelijkheden zijn om er één aan te schaffen. Maar de uiteindelijke keuze wordt wel degelijk gemaakt met de buren en al die het ding te zien krijgen in het achterhoofd. Dan moet het wel waarde uitstralen. En zakelijke, saaie kleuren worden dan geassocieerd met dingen van waarde. Franse merken met een fris kleurtje staan voor het tegenovergestelde. Mag je je komen verantwoorden elke keer als je dat ding parkeert voor je huis.

    Go pink Multipla! ;)

  8. 24

    @22: lange tijdreeksen zijn zo te zien niet bepaald het ding van het CBS. Ik zie maar al te vaak dat wat er zo direct beschikbaar is niet verder teruggaat dan een jaar of vijf (of best aardige tijdreeksen zijn ergens in 2007 stopgezet en gaan dan verder als iets anders).

    Zou overigens nog wel een aardige zijn of je ook jaartrends ziet in die data. Of d’r systematisch in de lente/herfst andere kleuren/types auto worden verkocht dan in de andere seizoenen.

  9. 25

    @24: Ik ga dat nog wel even bekijken. Maar…. ik vind dat een lastige. Er zit namelijk een variabele tijd tussen het aankoopmoment en het moment dat de auto geleverd wordt en op kenteken gezet. Ergens tussen een dag en een half jaar. Dat valt niet te achterhalen. Dus seizoensinvloeden slecht te zien.

  10. 26

    @25: shit.

    (je ziet dat wel vaker; met huizenprijzen heb je ook zoiets. Formeel gaat het om de prijs op het moment van aankoop, wat je bij het Kadaster krijgt is het moment van passeren.)

  11. 27

    @23: Ik heb serieus naar de multipla gekeken omdat iedereen dat ding zo lelijk vind dat ze 2de hands geen drol waard zijn, je koopt al een fatsoenlijke multipla (heel veel auto) voor heel weinig.
    Enige reden dat ik het niet gedaan heb was omdat ik direct een andere auto nodig had en niet kon wachten anders had ik voor 500 euro een 6 jaar oude Multipla opgehaald uit Duitsland met minder dan 150k op de teller.

  12. 28

    Van de RDW-site: “Basisregistratie Voertuigen. Dit zijn onder andere de algemene gegevens van het voertuig, verbruiks- en milieudata en de historie van de toelatings- en tenaamstellingdatum van het voertuig.”

    Ik weet niet wat er allemaal aan algemene gegevens is ontsloten, maar ik ben wel benieuwd naar het verloop in de tijd van de kleur per merk en de kleur per gewichtsklasse.

    Over lease-auto’s werd overigens eerder een opmerking gemaakt dat de rijder dan niet vrij is in z’n kleurkeuze. Dat is doorgaans wel het geval, maar er is eerder sprake van een sociale code dat je een ‘zakelijke’ keuze maakt. Net zo goed als de meeste pakkendragers niet voor een geel pak kiezen.

    Verder weer prima datavermaak!

  13. 29

    @14 & @15

    Zogenaamde courante kleuren.. Bij het kiezen van deze kleuren krijg je van de leasemaatschappij zelf een korting op je leasebedrag afhankelijk van het contract.

    Misschien een andere oorzaak, voor wit en zilver, deze kleuren vallen meer op en worden als ‘veiliger’ gezien – veel gehoord argument van collega’s e.d.

  14. 30

    Volgens de Open Data-pagina van RDW moet je een “Live-ID” van Microsoft hebben om aan de data te kunnen. Wat een tristesse. Kunnen ze de bestanden niet gewoon zelf hosten?

  15. 31

    @30:het is niet zo’n geheim dat zo’n beetje de hele overheid (met uitzondering van het knmi, IIRC) een verschrikkelijk zwak heeft voor alles van microsoft. Blijkbaar zijn de aangeboden lunches verschrikkelijk goed.

  16. 32

    Mooie analyse, alleen is er wel een mogelijke data-interpretatiefout ingeslopen.

    RDW Open data is gebaseerd op de actuele stand van het rijdend wagenpark. De analyse qua verloop in bouwjaren is dus gebaseerd op de HUIDIGE stand.

    De kleurverandering in den tijd baseren op de huidige aantallen heeft dus iets risicovols. Wellicht waren er verhoudingsgewijs veel meer rode auto’s, maar zijn deze inmiddels al lang geexporteerd of gedemonteerd (rode pigment verkleurt snel bij niet-metallic lakken, dus zo slechts is deze aanname niet).

    Zilveren auto’s worden inderdaad geboekt onder de kleur GRIJS.

    Jasper Verweij
    VWE.nl

  17. 33

    @32: I know. Ik ging er vanuit dat de lezer vanuit “nu geregistreerd staan bij RDW” zou begrijpen dat het om nog rijdende auto’s gaat.
    Maar voor de zekerheid heb ik nu maar een zin aan het eind toegevoegd.

    Overigens heb ik daar wel over na zitten te denken. Vond het moeilijk in te schatten of (voor de echte oldtimer liefhebber) de kleur (en het vergaan daarvan) een factor zou zijn. Kan natuurlijk wel dat een deel van het wagenpark net iets eerder naar de sloop gaat vanwege de beroerde kwaliteit van bepaalde kleuren verf. Maar dat zou dan eigenlijk mijn punt alleen maar versterken :-)

  18. 34

    @32: Verkleurde snel, is niet meer zo. Lakken zijn heel wat beter, geworden ook rood. En als jouw rode auto met blanke lak is bespoten zal hij ook niet zo gauw verkleuren.

  19. 35

    Update 17:00 uur: Voor de bezoekers van Geenstijl:
    1. We krijgen geen subsidie meer
    2. Lees het gelinkte artikel bij GS eens tot het einde… “Wat echt interessant is, is dat de atmosfeer tussen 9000 en 5000 jaar geleden – misschien wel tot 4000 jaar geleden – het warmst was,”

    No comprendo? Waarom staat dat hier?

  20. 36

    @35: Omdat vanaf 17:00 uur ongeveer 99% van de mensen die het artikel lezen afkomstig zijn van Geenstijl alwaar mensen op het verkeerde been gezet worden voordat ze doorgestuurd worden.

  21. 37

    @36 Oke, ik zie dat in die roze krochten van Nederlands pseudo-verlichten en cryptoconservatieven iets wordt gesteld. Tendentieus, ongefundeerd, dat nodeloos kwetsend vind ik hier echter niet op gaan. Leuk dat ze hier op bezoek komen, maar ik zie de noodzaak er niet van in om op dit blog daar op te reageren, terwijl er hier nog geen één comment daarover is geplaatst. Reageer daar, zou ik zeggen. Ze willen graag ongeïnformeerd blijven: anders zouden ze geen onwaarheden stellen, noch zelfs durven te insinueren dat die 4000 jaar uitmaakt op de leeftijd van de aarde. Laat ze maar in hun eigen sop gaarkoken. We zien het wel als de wal het schip keert.

  22. 42

    Op grijsachtige- of lichtbrons- metallic lak zie het vuil wat minder snel, dan op wit en de “sprekende” kleuren.
    Dit zou best eens de reden van het grote aantal grijsachtige auto’s kunnen zijn.
    Was het voor mij altijd wel; s.v.p. overdag ook licht aan.