Thomas Baekdal heeft een een grafiek met toelichting (Where is Everyone?) gepubliceerd van de media verschuivingen in de laatste 210 jaar en doet meteen een poging om toekomstige trends te voorspellen. Altijd een linke hobby natuurlijk aangezien je alleen kunt opnemen wat je al kent. Die grote doorbraak van over 3 jaar staat er nog niet bij, en het valt te betwijfelen of de traditionele nieuwsmedia al binnen 5 jaar het loodje zullen leggen. Baekdal is een optimist als Jeff Jarvis waar het gaat om de toekomst van social media: alles zal goed komen en iedereen heeft straks een gepersonaliseerde nieuwsstroom.
Wat opvalt in zijn grafiek is de (schijnbaar) onvermijdelijke teloorgang van media ten koste van de volgende generatie. Wellicht zijn de ontwikkelingen waar Andrew Keen zich zorgen over maakt onderdeel van een vast patroon dat nu pas zichtbaar wordt.
Voor 2007 (social networking wordt gemeengoed) schreef Baekdal een zinnetje dat me bijbleef: “The blogs also started to get in trouble. Just as TV had eliminated radio (because it was better and richer way to give people LIVE information) so are social networks eliminating blogs. A social profile is a more active way for people to share what they care about. Social networks are simply the best tool for the job, and the blogs could not keep up.”
Reacties (16)
Mooi grafiekje, wel even oppassen voor de nogal vreemd gecomprimeerde tijd (eerst steeds minder jaren/millimeter, op het einde ineens weer meer). Daarnaast kloppen de verhoudingen niet echt (net zo min als uitsmijter gegeven verklaring). Het zou me niet verbazen als alleen 2000-2010 toepasbaar zijn, op een beperkte groep mensen (de generatie jongeren van die jaren).
Dus televisie werd pas halverwege jaren 80 het dominante medium? Handig toch, dit soort grafiekjes…
Die gecomprimeerde tijd heeft de maker gecorrigeerd onderaan zijn artikel.
@Bullie, precies en gaming begon pas in in 2006 op te vallen als medium …
(WTF, volgens mij game ik sinds 1987 ).
OMG the blogs are dying!!!1!!
Interessante benadering, leuk grafiekje ook.
Vanaf de ‘local marketplace’ tot ’television’ wordt alles op één grote hoop gegooid maar na 2000 krijgt iedere trend z’n eigen plek.
Ook in de absolute dood van TV en radio geloof ik niet. Ondanks alle sociale en gepersonaliseerde media wil een groot publiek gewoon vermaakt worden zonder daar te veel moeite voor te doen.
@5 Het was afgelopen jaar dat gaming -voor het eerst- meer omzet behaalde dan de filmstudio’s. En dat is ook niet zo gek, gamers stoppen niet met gamen. Dus de doelgroep groeit gestaag door.
Mensen die nooit gegamed hebben, 40+, komen er maar lastig in, maar onder jongeren onder de 20 gamet 98% en zowel mannen als vrouwen.
Gaming ontstijgt momenteen eindelijk het puberkamertjes imago.
Waarmee ik niets wil insinueren natuurlijk ;-)
Unidirectional media versus personal bidirectional interaction.
Ik mis het punt toch een beetje.
Appels en peren?
Ik snap wel ongeveer wat hij wil zeggen maar ik heb net zo een beetje het gevoel dat hij de plank mis slaat. Maar ik heb ook niet veel zin om mijn gevoel tegen zijn gevoel te gaan ontzenuwen om iedereen hier een beter gevoel te geven over wat er gaande is in dat toch wel – gevoelsmatig – interessante medialand.
Lachwekkend dit. Radio is dood maar podcasts gaan het helemaal maken?
Websites gaan ook uitsterven? Of bedoel ik nou blogs? Ach kijk, het zelfde idee krijgt gewoon steeds een andere naam.
Sommige uitspraken zijn ook niet in overeenstemming met feiten:
“2 years later, today, the new internet is completely dominating our world … people are watching less TV than ever.”
Die uitspraak is op zich al onmogelijk (voor 1950 keek men helemaal geen TV), maar komt ook niet overeen met de cijfers (grafiekje gaat over het aantal uur TV kijken/week).
@10: Dat pod/vodcast stuk komt me ook wat onzinnig voor, als daar had gestaan gepersonaliseerde audio/video streams dan had het wat meer hout gesneden. Heb podcasts nooit zo begrepen.
Websites in hun huidige vorm (de grote goedbezochte) zullen door evolueren en hun content en functionaliteit uitzaaien naar de rest van het web. Uitsterven zullen ze niet, maar de website als algemeen vehikel om zaken te publiceren zal nog wel even blijven bestaan gok ik zo.
Wat is ’targeted’? Heeft de maker van dit grafiekje daar al aandelen in?
@Grobbo#8
Misschiend dat gaming geen media is maar meer onder films/DVD’s en boeken en muziek/CD’s vallen (zoals ook dat bol en amazon voor al deze zaken verkoop kanalen zijn).(En per slot van rekening is een kruiswaardraadsel ook geen medium). En dat wellicht online multiplayer, wel een medium is en dat dan de late opkomst treffender is.
@14: Obama heeft in games geadverteerd tijdens zijn campagne, dat maakt het in beginsel wel een medium.
Al zijn niet alle games daarvoor geschikt uiteraard. Dit kruiswoordraadsel wordt u aangeboden door de bekende rood witte frisdrankfabrikant.
Nou ja, de meeste mensen hangen maar een beetje rond op internet, en doen niet zoveel aan co-productie. En of dat in de toekomst ècht gaat veranderen?