General Motors 39 miljard in het rood

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (27)

#1 Snaporaz

Nog 627 te gaan !

  • Volgende discussie
#2 Mocchiavelli

$39.000.000.000. gedeeld door 73000 (werknemers) = jaja,… iets meer dan $500.000 per werknemer (let wel, eens per 3 maanden).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 esgigt

Uiteraard zijn de bonussen van het management aangepast…. deze houden natuurlijk gelijke tred met het verlies: meer verlies.. meer bonus…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Emile

in euro’s valt het wel mee.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Hayek

Hoe vakbonden de autoindustrie in Amerika om zeep hebben geholpen, je kunt er een boekserie van maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Vodka

Dat is toch een slordige 26,5 miljard euro

Daar koop je tegenwoordig niet eens meer een kolencentrale voor.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 SciInv

@ Hayek, 5:
Als de VS een fatsoenlijk pensioen- en ziektekostenverzekeringssysteem hadden gehad, dan hadden de vakbonden dat niet hoeven doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 JSK

@Scilnv: Ik zal bij god niet weten wat er ‘onfatsoenlijk’ is aan Social Security, het Amerikaanse pensioenstelsel. Ze hadden het eerder dan onze AOW! Maargoed, het is natuurlijk veel leuker om te discussieren op basis van vooroordelen dan op basis van feiten.

Ik geef Hayek bij deze gelijk: de vakbonden in de V.S. zijn tuig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 su

There’s power in a union! ;oP

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 JSK

Helaas niet de macht om lonen die ver boven het marktniveau liggen af te dwingen. Was het maar zo, was het maar zo dat schreeuwen en demonstreren iets duurzaams opleverde.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 su

Staken JSK, staken..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 JSK

Outsourcen su, outsourcen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 SciInv

@ JSK, 8:
Die Social Security is AOW. Mensen in Nederland willen ook niet alleen AOW, die willen pensioen. Bovendien willen ze een ziektekostenverzekering. Dat heeft de vakbond UAW voor ze onderhandeld met GM. GM heeft dat vervolgens op een stomme manier geregeld, namelijk met een omslag- ipv een spaarsysteem, zodat ze nu op de blaren zitten, zeker met een nog steeds krimpend marktaandeel en een financiële tak die geraakt wordt door de kredietcrisis.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 su

Roepen ze al sinds begin ’90, JSK. Not going to happen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 parallax

Toch zelf iets beter opletten JSK

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 JSK

@Scilnv:
Nu verander je je eerste argument, namelijk:

Als de VS een fatsoenlijk pensioen- en ziektekostenverzekeringssysteem hadden gehad, dan hadden de vakbonden dat niet hoeven doen.

Ik noem Social Security – een vrij fatsoenlijk pensioenstelsel – dus die vlieger van jou gaat niet op.

Die Social Security is AOW. (is onze AOW niet fatsoenlijk dan?)(…)Dat heeft de vakbond UAW voor ze onderhandeld met GM. GM heeft dat vervolgens op een stomme manier geregeld, namelijk met een omslag- ipv een spaarsysteem,

Dus nu is het niet de ongelovelijke ontfatsoenlijkheid van de Amerikaanse samenleving die de vakbond heeft gedwongen roofbouw te plegen op het bedrijf, maar heeft de incompetentie van dat bedrijf zelf die roofbouw in de hand gewerkt. Klinkt een beetje als de stelling dat schaarsgeklede vrouwen verkrachting uitlokken.

Feit blijft wel dat de vakbond het bedrijf met een financiele last hebben opgezadeld die te zwaar blijkt te zijn. Nu heeft niemand iets, en dat kan niet de bedoeling zijn (lijkt me).

Which brings me to my next point:

Roepen ze al sinds begin ’90, JSK. Not going to happen.

Em.. ik weet niet hoe recent jij in de States bent geweest (my guess: nooit) maar alles wat rijdt en kleiner dan een pick-up truck is, komt uit het buitenland. De Amerikaanse auto-industrie is wel degelijk geoutsourced: naar de fabrikanten in Japan, Duitsland en Korea. Landen met veel minder agressieve vakbonden.

Maar goed, ik weet dat jij helemaal voor een samenleving bent waarin diegene die het harst huilen, schreeuwen en slaan het meeste krijgen. Dat kan voor een tijdje goed gaan, natuurlijk. Maar uiteindelijk moet er door iemand gewerkt worden, en de prikkel tot werken is het effectiefst in een vrije markt met stevige eigendomsrechten.

Van Mussolini tot Mugabe (socialisten op hun eigen manier), het is gebleken dat je een land niet rijk kunt plunderen. Op kleinere schaal (de schaal van de autoindustrie) werkt dat op dezelfde manier, zoals nu blijkt met GM.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 su

De Amerikaanse auto-industrie is wel degelijk geoutsourced: naar de fabrikanten in Japan, Duitsland en Korea. Landen met veel minder agressieve vakbonden.

Zijn het wagens van Japanse, Duitse en Kreaanse makelij, of van Amerikaanse merken die in die fabrieken worden gemaakt? Met je outsourcen uitspraak dacht ik meer aan de griezelverhaal die IT managers graag hun personeel voor bedtijd vertellen. Voor de rest is het lekker hypocriet om over een vrije markt te praten, en vervolgens af te geven op de bonden. Die proberen immers met hun onderhandelingsposietie gewoon de beste deal af te dwingen. Werkgeversorganisaties doen hetzelfde voor hun leden. Vrije markt pur sang zou ik denken. En zit niet te zeiken over niet-werkende werknemers, de motor der industrie dendert zo ver ik weet, enkele files daargelaten, nog steeds keihard door.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 su

@JSK:

Hoezo is het in dit geval te wijten aan de werknemers? Leg mij dan eerst uit wat deferred tax charge betekent? Klinkt als uitstel van betaling. Voor de rest hebben ze een flinke kauw gekregen van de sub-prime markt bij hun financiele diensten. Ligt zeker ook aan die stoute arbeiders.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 su

Laat maar. Het is dus gewoon doodordinair toegeven dat je jezelf rijk hebt gerekenend op toekomstige inkomsten.

uitleg

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 JSK

@su:

Zijn het wagens van Japanse, Duitse en Kreaanse makelij, of van Amerikaanse merken die in die fabrieken worden gemaakt? Met je outsourcen uitspraak dacht ik meer aan de griezelverhaal die IT managers graag hun personeel voor bedtijd vertellen.

Goede vraag. Volgens de wikipediapagina (http://en.wikipedia.org/wiki/Automaker) werd in 2005-2006 een derde van de in de V.S. verkochtte auto’s in het buitenland gemaakt. Daarnaast werd een groot deel van de ‘buitenlandse’ auto’s in Amerikaanse fabrieken gemaakt, en dat is weldegelijk een vorm van ‘outsourcing’.

De banen bleven behouden voor de Amerikaanse arbeidsmarkt, maar het kapitaal (en de winsten daarover) en belangrijker, de technologie, komt niet ten goede aan de Amerikaanse bevolking. Verder heeft een buitenlands bedrijf veel minder (politieke) problemen dan een binnenlands bedrijf om mensen op straat te zetten. Anders gezegd, de teloorgang van de binnenlandse autoindustrie (in de V.S.) lijkt mij wel degelijk een probleem voor de gewone werknemer (en niet alleen voor de ‘grote bazen’).

Voor de rest is het lekker hypocriet om over een vrije markt te praten, en vervolgens af te geven op de bonden.

Ik zeg niet dat die bonden er niet mogen zijn (hoewel ze het equivalent zijn van een producentenkartel, iets wat streng is verboden in de meeste landen), ik zeg dat een te inhalige vakbeweging het land verarmt. Natuurlijk gaat niet precies hetzelfde op voor een bond als de FNV.

En zit niet te zeiken over niet-werkende werknemers, de motor der industrie dendert zo ver ik weet, enkele files daargelaten

DSM en Philips hebben tegenwoordig alleen hun hoofdkantoren en onderzoeksafdeling hier staan. Het verdienst allemaal rap, en het is maar de vraag of we daar in de toekomst van kunnen eten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Scientist of the Invisible

Dus nu is het niet de ongelovelijke ontfatsoenlijkheid van de Amerikaanse samenleving die de vakbond heeft gedwongen roofbouw te plegen op het bedrijf, maar heeft de incompetentie van dat bedrijf zelf die roofbouw in de hand gewerkt.

Je snapt best dat ik ‘fatsoenlijk’ hier gebruik in de betekenis ‘degelijk’, niet in de zin ‘moreel juist’. Het Amerikaanse systeem geeft bedrijven en vakbonden veel ruimte, wat kan leiden constructies die niet zo handig blijken te zijn.

Feit blijft wel dat de vakbond het bedrijf met een financiele last hebben opgezadeld die te zwaar blijkt te zijn.

Maar daar was GM zelf bij. Ze hadden ook hun poot stijf kunnen houden, die Amerikaanse vakbonden hebben geen magische krachten, die kunnen echt niet harder staken dan de Duitsers of Italianen (Fiat zit dat ook in hetzelfde schuitje.) Ze doen het zelfs niet echt vaak: dit jaar voor het eerst landelijk sinds 1970.
Er schijnt destijds gewoon kortetermijnwinst voor het bedrijf ingezeten te hebben: loon in ziektekostenverzekeringen en pensioenvoorziening kostte op het moment zelf minder dan loon in geld door belastingvoordeel.

Voor de vakbond is het ook een probleem: aan de ene kant rekenen de leden op ze om de verworven rechten te beschermen, aan de andere kant weten ze dat als GM over de kop gaat, ze alles kwijt zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 su

Anders gezegd, de teloorgang van de binnenlandse autoindustrie (in de V.S.) lijkt mij wel degelijk een probleem voor de gewone werknemer (en niet alleen voor de ‘grote bazen’).

Het is in ieder geval een signaal voor de bond om de werknemers bij de buitenlandse bedrijven te organiseren om betere arbeidsvoorwaarden te onderhandelen :o)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 mescaline

Er is wel eens vaak gelachen om de stellingen van die Karl Marx @SciInv, maar er zit wel een dikke onafwendbaarheid in het lot van den Amerikaanse autoindustrie.
En de eersten die dat doorhadden waren de bazen. Niet de vakbonden. Maar waar de Zwarte Piet ligt, daar ben ik niet 1-2-3 uit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 mescaline

#23bis

Niemand had een valide idee, visie, model sinds 1975 (de Japanners komen op). Dat is zo’n 30 jaar zo gebleven. Ondanks de geinterviewde blaatweter van werkgevers/werknemers op Radio-1, ieder jaar, iedere dag weer.

Het moet een reële ommkeer zijn geweest, dat het Kapitaal naar andere landen ging om nog goedkoper te produceren. Terwijl “we” in het westen met die rare bevolking toch zo goed op één lijn zaten, hè @industrieel/militair complex ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 RennieB

Hee JSK. Je moet die Comptroler een veeg uit de pan geven.

http://biz.yahoo.com/ap/071107/national_debt.html?.v=1

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Jurriaan

GMAC verkeert in zeer grote problemen door de hypotheekcrisis in USA, wellicht dat het verlies van GMAC in het verlies van GM opgenomen is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 JSK

De reden waarom GM de rol van hypotheekverstreker op zich nam (begin jaren ’90) was juist dat er geen winst gemaakt werd op de auto’s.

  • Vorige discussie